נאוה לביא

מס צפיות:  378
תאריך: 7/02/2016

מקצוע: מחנכת, מורה לאזרחות ומרכזת המקצוע

בית ספר: תיכון מקיף בגין בראש העין.

• למה הוראה?

"להיות מורה זה להיות אדם משפיע, משמעותי, מעצב ומחנך את דור העתיד. אין דבר יותר חשוב מזה בעיני."

• מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית לאורך השנים?

"אהבה אמיתית לתלמידים ורצון להעניק להם בית שני בבית הספר."

• תובנה שלמדת מתלמידייך?

"לאורך השנים למדתי שתלמידים מבקשים וזקוקים ממך כמורה להציב גבולות, הם רוצים שאהיה קשוחה לעיתים ואדרוש מהם למצות את היכולות שלהם."

• את חושבת שלימודי אזרחות כפי שהם נלמדים היום הופכים את התלמידים לאזרחים טובים יותר?

"לימודי האזרחות כיום הופכים את התלמידים כך אני מקווה לפחות, לאזרחים בעלי חשיבה עצמאית וביקורתית יותר."

• במה שונים הילדים בימינו?

"היום התלמידים מחוברים נואשות לפלאפון שלהם ולרשתות החברתיות השונות. היום התלמידים הם בעלי בטחון עצמי יותר מבעבר, הם יודעים שהילד במרכז החברה, ומקבלים במקרים רבים רוח גבית מהוריהם, כאשר יש להם בעיות משמעת בביה"ס .יחד עם זאת, הרבה מהם תורמים בשנת שירות לקהילה ולמדינה וזה מעיד על נוער איכותי ביותר."

• אם זה היה תלוי בך, כיצד היית ממליצה לארגן פיזית את (המרחב הכיתתי) הכיתה שלך?

"כיתה גדולה עם הרבה אור, 'פינה כיפית' עם כורסא ולידה כוננית ובה ספרי קריאה שונים, שטיח נחמד ... כסאות בצבעים שונים, קירות צבועים בגוונים שונים..אוירה נעימה שתפחית את הלחץ."

• כיצד מתגברים על "הגדרות" שנוצרו במערכת החינוך לאור סוגיית הספר "גדר חיה"?

"קראתי את הספר ואף אהבתי אותו. החיים בישראל לצד מיעוט ערבי, מעלה סוגיות שונות ויש צורך להתמודד איתן ולא להתעלם מהן."

• בעולם שבו הילדים מחוברים לתקשורת - מהי הדרך להצמיח תלמידים עם חוש מוסרי, שיקול דעת וחשיבה ביקורתית?

"לחנך ללא לאות וללא ייאוש (בסוף זה מחלחל) לערכים של נתינה, חמלה, אהבת הזולת ולעשות זאת על ידי הרצאות, שיעורי חינוך ותרומה לקהילה."

• מורה לאזרחות סיימם את יום עבודתה ומגיעה הביתה. מה אז?

"שומעת בחדשות על האפליה, השחיתות השלטונית, ההטרדות המיניות וחושב לעצמו איך אני מתמודד עם כל זה אחרי שלימדתי בכיתה על שוויון ודמוקרטיה, סובלנות, מעמד האישה. לא פשוט. ואז מכינה את השיעור הבא, גוזר מהעיתון כתבה משמעותית, בודקת מבחנים ועבודות, מצלצלת להורים, בודקת מטלות ביצוע ועוד ועוד."

• מהי מבחינתך "הלמידה המשמעותית" שמשרד החינוך מכוון אליה?

"למידה משמעותית זוהי למידה חווייתית בה התלמיד לא רק קורא ולומד את הכתוב מספר הלימוד, אלא חווה אותה במציאות, ביצירה, בעשייה.

באזרחות אנו עורכים עבודות חקר בנושא בעלי מוגבלויות. תלמידים נפגשים עם בעלי מוגבלויות, מדברים איתם, רואים כיצד הם חיים, מודעים לקשיים שלהם עקב חוסר נגישות למקומות ציבוריים/תחבורה ציבורית ואף מנסים לעזור במציאת פתרונות. זו למידה משמעותית של ערך השוויון ושילוב מוגבלים בחברה."

• גזענות, שחיתות, תרבות דיבור רדודה – והתרופה?

"אין תרופת פלא אלא להמשיך לחנך לסובלנות, לכבוד, לחמלה, לשיח מכבד. זה צריך להתבטא בכל המעגלים הסובבים את חיינו, מצד ראשי השלטון, מצד המורים, אנשי תקשורת, הורים, מדריכים בתנועת נוער ועוד."

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

"כישורים שיעזרו לתלמיד להתנהל כאדם בוגר ב'עולם האמיתי' כמו – ניהול פיננסי, תכנון העתיד וחינוך לקריירה, הכנה לראיונות עבודה, ניהול זמן, התמודדות עם משברים, פסיכולוגיה חיובית, מיצוי כישורים חברתיים שונים וכדומה."

• בעוד חמישים שנה – כיצד ילמדו את השינוי הזה של אירועי המזרח התיכון – האביב הערבי?

"ילמדו זאת כניצחון של האזרחים שלקחו את גורלם בידם וניהלו מהפכה לעתיד דמוקרטי טוב יותר עבורם ועבור דור העתיד. אנשים שמאסו בשחיתות ועשו מעשה כדי לשנות מציאות זו."

• מה נדרש למערכת החינוך בישראל יותר מכל?

"ראשית, נדרשת יציבות במערכת החינוך. כל שר חדש פוצח ביוזמה/פרוייקט חדשים שלא מספיקים להיטמע וכבר מגיע השר הבא. שנית, הפחתת מספר התלמידים בכיתה. שלישית, שיפור מעמד ותנאי עבודת המורים כך שמורים חדשים וטובים לא יברחו מהמערכת תוך 5 השנים הראשונות."

• איך להתחיל חינוך לאזרחות פעילה?

"חינוך לחשיבה עצמאית שמוצאת ביטויה ביוזמות של תלמידים כמו בתחום התרומה לקהילה ולחברה כדוגמת הנערה שהקימה את 'כנפיים של קרבו' או במשלוח מכתב לשר החינוך על העומס האדיר בכיתה יא'."

• היום מדברים על "חינוך ישן" (העברת ידע, שינון, מורה מול תלמידים...) ו"חינוך חדש" (מעורבות בלמידה, שאילת שאלות, יצירתיות, סביבת למידה מאתגרת.)- כיצד מתבטאים הבדלים אלה בכיתה שלך?

"אני מנסה לשלב חשיבה יצירתית בקרב התלמידים, החל מהכנת שיעורי אזרחות ושיעורי חברה ע"י התלמידים עצמם בנושאים המעניינים אותם, תוך דיון רציני בנושאים אלה ושימוש במדיה דיגיטלית. ובנוסף, אפשרות לקרוא כתבות מהעיתון, תוך חיבור למקצוע שלנו, שאילת שאלות וחשיבה ביקורתית."

• העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"לבוא לחינוך מתוך אהבה וחדוות עשייה חינוכית. אם אתה לא אוהב את 'העם' שנקרא תלמידים ואת העשייה החינוכית, עזוב, חפש מקצוע אחר."

• מה תורם להרגשה טובה בתוך בית ספר?

"כאשר חדר מורים מגובש עם אוירה של משפחה, ההנהלה שמעצימה מורים וסומכת עליהם, על שיקול דעתם, על איכות ההוראה שלהם ונותנת להם גיבוי."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?

"'לא ויתרת לבן שלנו, האמנת בו, תמכת בו והרמת אותו גם כשנפל. נתת לנו להאמין שיהיה בסדר ובזכותך הבן שלנו נמצא היום במקום הטוב בו הוא נמצא'. וגם: 'את כמו אמא שניה עבור הבן שלי בלעדייך הוא לא היה מסיים את התיכון'".

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהמנהל/ת?

"'תלמיד סיפר לי שהוא מחכה כבר לשיעור שלך'" וגם: 'אם יבוא נציג ממשרד החינוך אכניס אותו לצפייה בשיעור שלך'".

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד