יהודה שרפי

מס צפיות:  336
תאריך: 7/02/2016

מקצוע: מורה לחשמל ואלקטרוניקה

בית ספר: בתיכון וכן רכז פדגוגי ומרצה במכינה הקד"צ הטכנולוגית אמי"ת 'המר' ברחובות.

• למה הוראה?

"מתוך רצון לתרום למוסד שבו אני חונכתי בנעוריי – תיכון 'אורט' רחובות. לאחר לימודי ההוראה, התחלתי ללמד ב'אורט' רחובות. הואיל ואת לימודי ההוראה למדתי במוסדות של 'אורט', התחייבתי ללמד שם 3 שנים ונשארתי 30 שנה. כיום אני מלמד בקרית החינוך אמי"ת המר ברחובות."

• מה הדבר שעמד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית לאורך השנים?

"להעלות את ה'אור' של התלמיד. 'אור' במשמעות של אהבה, אחדות אמונה ורווחה."

• היום מדברים על "חינוך ישן" (העברת ידע, שינון, מורה מול תלמידים) ו"חינוך חדש" (מעורבות בלמידה, שאילת שאלות, למידה משותפת, יצירתיות, סביבת למידה מאתגרת) - כיצד מתבטאים הבדלים אלה בחינוך טכנולוגי?

"האישיות של המורה והקידמה הטכנולוגית יוצרים את ההבדל. הקידמה הטכנולוגית מספקת לנו כלים להעביר את החומר הנלמד בצורה אטרקטיבית, חדישה ומתקדמת המתכתבת עם תחומי הענין של התלמידים ומלהיבה אותם.

המורה יכול להשתמש בתוכנות ייעודיות העוזרות להבנת החומר הלימודי, להתבסס על אתרי האינטרנט הרבים להמחשה, למצגות, לסרטונים וכדומה. התלמידים שלי יודעים שהם יכולים גם לאחר שעות הלימודים לתקשר איתי דרך הסמארטפון – לשאול ולקבל תשובות. כל זה לא היה יכול לקרות לפני עשרים שנה."

• תובנה שלמדת מתלמידייך?

"יש להתייחס לכל תלמיד כעולם בפני עצמו. אם נלמד להכיר את התלמיד, נשדר אהבה ואמונה בהצלחתו החינוכית, נזכה כולנו באנשים טובים יותר."

• כיצד תסביר לתלמידיך מה מקומם של מדעי הרוח בעולם טכנולוגי מתקדם?

"מדעי הרוח והקידמה הטכנולוגית חייבים ללכת 'יד ביד'. אמנם במסלול של חינוך טכנולוגי ממוקד בחטיבות העליונות, מעט מידי זמן מוקדש לתחום מדעי הרוח, אך זו לא גזירת גורל. את החלק הזה בחינוך חייב המורה למלא.

מורה ערכי, רחב אופקים וידע, יכול להביא לסוגיות הטכנולוגיות הנלמדות בכיתה, אנלוגיות, דוגמאות, דימויים והשראה מתחומי ידע הומניים. המורה בשטח צריך לדעת לתמרן, להוביל, לתת דוגמה אישית כדי שגם תלמידיו הטכנולוגיים יהיו מחוברים לעולם הרוח."

• מה לדעתך צופן העתיד לחינוך הטכנולוגי?

"החינוך הטכנולוגי הוא הבסיס להגנה הבטחונית של מדינת ישראל כבר היום ובקצב מואץ גם בעתיד. הנשק הטכנולוגי, כיפת ברזל, הלווינים – כל אלה מקורם בחינוך טכנולוגי."

• מורה לחשמל ולאלקטרוניקה סיים את יום עבודתו, מגיע הביתה ואז?

"אני מאמין שלא צריך לקחת עבודה הביתה ולא את הבית לעבודה, אבל למורה שנמצא שם עבור התלמידים שלו זה לא מעשי. אני מגיע הביתה, ממשיך להיות זמין לתלמידים שלי וצובר אנרגיה ליום הבא."

• גזענות, שחיתות, תרבות דיבור רדודה – והתרופה?

"קירוב לבבות. לומדים אצלי תלמידים מכל גווני הקשת של החברה הישראלית. צברים מכל העדות, עולים חדשים וכולם אחים. גזענות היא מחוץ לתחום, כולם שווים בפני ההזדמנות ללמוד ולהתפתח."

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

"אהבת הזולת. ככל שרווחות יותר מגמות כמו תחרותיות, הישגיות, קידמה, עושר מסנוור, עלינו לתת תשומת לב מוגברת ליחס אישי, להתחשבות, לאמון בין בני אדם, לסובלנות."

• כיתות י"ג – י"ד – הדרך הכי טובה ל...

"להגיע לרווחה בחיים האישיים. תלמיד שלומד בכיתות י"ג – י"ד מקבל לסל הכלים שלו תעודת הנדסאי, מקצוע וניסיון. התלמיד הזה יתברג בצבא בתפקיד שיקדם אותו, דרכו יצבור ניסיון נוסף וייצא לאזרחות עצמאי יותר. זה מסלול נפלא גם לאנשים שלא הולכים לאוניברסיטה לאחר הצבא."

• מה נדרש למערכת החינוך בישראל יותר מכל?

"צריך להתאים את התלמיד לרמה שלו ולא את הרמה לתלמיד. צריך להפסיק לרוץ אחרי ציונים. לקחת תלמיד חלש מאוד, לדחוק בו לעשות בגרות ולאחר מכן להיווכח שהבגרות שלו לא איכותית, אינה הדרך הנכונה."

• מכל מה שראית במערכת החינוך מהי הדרך הכי אפקטיבית ללימוד מעמיק ומסקרן?

"לקרב את התלמיד אל המורה ואת המורה אל התלמיד, להכיר, להתעניין, להקשיב ולבנות אמון. אנחנו עובדים עם נשמות ולא עם מוצרים דוממים."

• זוהי הזדמנות שלך לומר כמה מילים לשר החינוך

"הדגש במערכת החינוך צריך להיות "חינוך" ולא העלאת אחוזי הבגרות. אם נקדיש יותר זמן לחינוך לערכים, למשמעת עצמית, לכבוד, לאהבת הזולת, לעזרה הדדית הדבר יקרין גם על התוצאות במבחני הבגרות."

• העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"'אין תלמיד 'בעייתי', יש תלמיד עם בעיות. אם נכיר את התלמיד, נוכל לקרב אותו, להאמין בו ולסלול לו את הדרך לחיים טובים יותר."

• מהי עצתך למורה שמרגיש שחוק?

"בטווח הקרוב – לצאת לחופשה ולחזור עם אנרגיות, ובראייה עתידית – לחפש את סביבת העבודה התומכת, המעצימה, הבוטחת והמקצועית המאפשרת מרחב וחופש פעולה למורה לעשות את עבודתו. בסביבה כזאת – המוטיבציה וההנאה מההוראה מגיעות לשיא."

• מה יעזור למורה להיות מורה טוב יותר?

"תמיכה מההנהלה ומהצוות החינוכי."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד?

"לפני שנים, הייתי רכז שכבה. תקנון בית הספר קבע בזמנו שתלמיד עם שיער ארוך לא יכנס לבית הספר. בעקבות כך, לא איפשרתי לאחד התלמידים להיכנס לבית ספר. התלמיד ישב בבית מספר ימים ולבסוף הסתפר והמשיך בלימודיו. שש שנים לאחר שסיים לימודיו, התקשר אלי אותו תלמיד ושאל אם אני זוכר אותו. הוא ביקש להודות לי על כך שחינכתי אותו להתנהל בתוך מסגרת וסיפר שלומד הנדסת חשמל באוניברסיטת בן גוריון וקיבל מצטיין דיקאן."

• ולסיום, מילים למורה מעברך

"מורה ששימש לי לדוגמא הוא מר פלדי יעקב ז"ל שהיה מחנכי בתיכון

ובהמשך במשך 25 שנה ניהל את בית הספר 'אורט' ברחובות.

מר פלדי ז"ל שימש לי ולרבים מהמורים בבית הספר כמורה דרך."

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד