אסנת אבידן

מס צפיות:  361
תאריך: 30/12/2015

מקצוע: מנחה צוותים ומנהלים בבתי ספר שונים בתהליכי שינוי דרך במכון לחינוך דמוקרטי.

• למה הוראה?

"בחינוך ניתנת האפשרות למחנכים לגעת בילדים במובן הכי עמוק. החינוך זו קרקע פורייה להיות במשמעות, בחיבור, ביצירה ובהתלהבות על בסיס יומיומי."

• מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?

"לתת. לראות את הילדים בגובה העיניים. לראות אותם ביופי שלהם ובעוצמות שלהם."

• התסכול שלך?

"שהמקצוע לא מוערך מספיק בחברה, שאנשים מגיעים אליו לפעמים מחוסר ברירה או משיקולים לא נכונים, שמשרד החינוך מרובע, מצמצם אופני לימוד ותכני לימוד ומרחיק את התלמידים מאהבת הלמידה ומעצמם."

• מי המנטור/המודל שלך?

"יאנוש קורצ'ק, קרל רוג'רס, דני לסרי, יעקב הכט. כולם אנשי חינוך גדולים שהעזו וזרעו זרעים חשובים בחינוך ההומניסטי פלורליסטי."

• תלמיד/ה שאת זוכרת במיוחד?

"לא אציין שם, אבל זה תלמיד שסיים תיכון ואמר לי שאני האדם שהכי הרבה ראה אותו כמו שהוא."

• מהו הדבר שילדים יודעים היום יותר ממך?

"ללמוד לבד. להשתמש באינטרנט, להגיב מהר, למצוא מידע."

• תובנה חשובה שלמדת מתלמידייך?

"שהומור וציניות יכולים לפעמים לסרס. לא תמיד ילדים ונוער מבינים אותם וזה יכול להעליב."

• במה הילדים היום שונים?

"בהמון דברים. הילדים היום יותר במירוץ, יותר בתשומת לב לחיצוני (לאיך הם נראים, לאיך הם יראו בפייסבוק, לכמה "לייק" הם יקבלו). ילדים היום חשופים לתכנים יותר אלימים ומיניים שמשפיעים מאוד על עיצוב הזהות והתפיסה התרבותית שלהם. ילדים היום יותר פתוחים לעולם, יודעים יותר בקלות לקבל מידע וללמד את עצמם דברים ללא עזרת מבוגר."

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

"חשיבה יצירתית, חשיבה מחוץ לקופסא, לימוד דיאלוג אמיתי, לימודי רוח (וגם מדיטציות, נשימה, תרגול גוף-רוח כמו יוגה או אחרים), לימודים פיננסיים בתיכון."

• סמכות מורית - יש/אין/רופפת?

"הייתי מעדיפה לחשוב על כבוד הדדי. הרבה מורים עושים דברים נוראיים בשם 'שיקום הסמכות המורית'."

• שיעורי בית – טוב, רע או לא נורא?

"שיהיו מעט ומשמעותיים. לא להקיא חומר, או לסיים את מה שלא הספיקו בכיתה, אלא לתת פרויקטים יצירתיים שעובדים עליהם כמה תלמידים יחד, תוך חיפוש, שאילת שאלות וחקירה ופחות מתן תשובות."

קבלת השונה/סובלנות/שוויון – סיסמה או מציאות נוהגת?

"סיסמה ברוב הפעמים.

סובלנות צריכה להגיע דרך חוויה, דרך החיים הבית ספריים ולא דרך לימוד תאורטי או שלט בכניסה.

למשל, שבכל כיתה ישולבו ילדים עם נכויות, מעדות שונות, יש לעודד לימוד של דתיים-חילוניים יחד, של ערבים ויהודים. שכל בית ספר יאמץ אוכלוסייה מוחלשת (ניצולי שואה, שכונות מצוקה, עולים חדשים...) ויעודד פרויקטים משותפים, תרומה, וקשר מתמשך ולא חד פעמי שייצור מפגש אמיתי ולא מנוכר."

• בעיות משמעת - הצעה אחת ומרכזית לפתרון?

"להפוך את התלמידים לשותפים יותר בבניית השיעור ובהעברתו וכמובן – הקטנת מספר התלמידים בכיתה."

• עמדתך על "חנוך לנער על פי דרכו"?

"מסכימה מאוד.

אני מאמינה גם ברמת הילד בתוך הכיתה – להשתדל, על אף הקושי, לאפשר לכל ילד למידה משמעותית ולגוון באופני הלמידה. הקטנת הכיתות פה היא קריטית. צריך גם לאפשר לכל משפחה לחנך על פי דרכה – חינוך דמוקרטי, אנתרופוסופי וכול'י, שלא יהיה פרטי, אלא כחלק מהמגוון שמערכת החינוך מציעה מבלי לסרס את השונות."

• על אילו דברים החינוך עומד?

"חירות, כבוד, דיאלוג, סובלנות, נתינה ואמונה (בעצמי, באחרים, באלוהים במובן הרחב של המילה)."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?

"שבזכותי הוא לא ברחוב..."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?

"שהייתי משמעותית לילדה שלה בתקופה קשה."

• המחמאה הכי מפרגנת שקיבלת מהמנהל שלך?

"שאני מהווה עבורו את 'הקול האחר' שרואה את התלמידים מתוך מגע אישי."

• העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"לקחת אוויר, להבין שאנחנו רצי מרתון, ולא רואים מייד סיפוק וברכה. שיתאמץ להיות משמעותי לתלמידים שלו ברמה האישית."

• אם לא היית מורה, במה היית עוסקת?

"שר חינוך...סתם, אולי עובדת עם נערי רחוב דרך טבע וטיולים."

• ולסיום, מילה למורה מעברך...

"היו מורים שלא הכירו אותי ושלא הבחינו בי, אך הייתה מורה אחת משמעותית בתיכון 'רמלה-לוד' בו למדתי - אריאלה, שגרמה לי לאהוב ספרות, וזו מתנה גדולה לחיים."

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד