אהובה עמרם

מס צפיות:  372
תאריך: 29/12/2015

מקצוע: מורה לתנ"ך

בית ספר: במקיף ד' באשדוד.

מונתה ממש לאחרונה לתפקיד יועצת ראש העיר אשדוד למעמד האישה ולקידום שוויון בין המינים.

• למה הוראה?

"למורה יש כח להשפיע על חייו ועתידו של התלמיד. חינוך היא הדרך הנכונה לתקן, לשפר, להעצים ולהקנות כלים להצלחת התלמיד."

• מה הדבר שעמד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?

"בראש ובראשונה הקניית ערכים אנושיים-אוניברסאליים ורק אח"כ הקניית ידע. המרוץ לבגרות צריך לבוא רק אחרי יישום הפתגם 'דרך ארץ קדמה לתורה'. כשמבוגר או דמות סמכותית ומשמעותית מטפחת, מאמינה ומכירה ביכולות התלמיד ומעודדת אותו לממש אותם, לרוב התלמיד יפרח."

• עד כמה סיפורי התנ"ך, הנשים בתנ"ך והעולם התנ"כי השפיעו ועיצבו את דמותך כמורה?

"המון. כמורה לתנ"ך סיפורי המקרא בעיניי, מעבר למסר האמוני והדתי, הם סיפורים מכוננים ומעצבים בשפע הדמויות מעוררות ההשראה שהיוו מודל לחיקוי לא רק ליהדות אלא לעולם כולו וגם לי באופן אישי."

• תובנה חשובה שלמדת מתלמידייך?

"פעמים רבות פגשתי בוגרים ובוגרות שבתיכון לא ממש השקיעו בלימודים והיו תלמידים בינוניים. היו גם כאלה שהיו ידועים בקרב חבריהם כ'ליצני הכיתה' או 'בעייתים' וגדלו להיות אנשים תורמים ומשמעותיים מאוד לחברה ולקהילה.

הדוגמאות האלה חיזקו וחידדו אצלי את התובנה שעלינו להאמין בכל תלמיד ולהתייחס אליו כאל מה שהוא עתיד להיות. עלינו, המורים, לטפח להעצים את התכונות החיוביות להניע למצוינות בהתחשב בכישורים האישיים של התלמיד."

• בעבר תלמידים ידעו לצטט קטעים נכבדים מהתנ"ך ואילו היום בבית ספר יסודיים לא לומדים בתנ"ך המלא אלא בחוברות מצויירות מלאות בסיפורים על התנ"ך. מה יהיה?

"תלמידים בעבר ידעו לצטט חוץ מהתנ"ך גם שירים של ביאליק וקטעים מסיפורים של ש"י עגנון. היום עושה רושם שמה שמעניין את מערכת החינוך אלו אחוזי בגרות גבוהים ופחות ערכים.

כיום כשהמידע נגיש, שינון חומר ולמידת קטעים בע"פ פחות נחוצים. לדעתי יש להתמקד בפיתוח ועיצוב צורת החשיבה, שיכלול המחשבה העצמית, היצירתיות, ויכולת ההבעה והכנת התלמידים למקצועות העתיד."

• אם זה היה תלוי בך, כיצד היית ממליצה לארגן פיזית את המרחב הכיתתי ואת הכיתה שלך?

"גם היום הלמידה הפרונטאלית על ידי מורה מקצועי ומיומן, המעביר את השיעור בצורה חוויתית ומעניינת - הכרחית ונחוצה. עם זאת, בהתאם לתקופה, יש להשתמש בכל האמצעים 'זוללי תשומת הלב' כמו המחשבים והטלפונים החכמים ולעשות בהם שימוש להעשרת התלמידים.

לדעתי, הכיתה והסביבה הלימודית, חייבת להיות מצוידת במקרן, במחשבים ובכל האמצעים המשדרים חדשנות וקידמה, מהווים גירוי למחשבה ומעוררים את המוטיבציה והשאיפה למצוינות."

• חשיבותה של עבודת צוות – בין מורים לבין עצמם ובין תלמידים לחבריהם?

"סיעור מוחות, הפרייה הדדית, גיוס מורים וצירופם למימוש חזון הוא חלק מרכזי בעבודת צוות. כשמורה 'בא מאהבה', חזקה עליו שאהבה הזאת תדבק בתלמידים ותקרין עליהם.

קל יותר לגייס תלמידים להצטרף לרעיון, כשההנהלה יחד עם כל הצוות מחויבת לתלמיד ונוקטת בכל הדרכים כדי לעודד, להקל ולחבב עליו את הנושא. יש צורך בעבודת צוות גם בין התלמידים וחבריהם כאשר כל תלמיד בצוות מהווה נדבך חשוב, מעשיר ותורם וחלק מקבוצת תמיכה."

• מהי הדרך להצמיח תלמידים עם חוש מוסרי, שיקול דעת וחשיבה ביקורתית?

"חשיפת התלמידים למגוון נושאים חברתיים, מוסריים ואנושיים, לסיטואציות שונות, לדילמות וקונפליקטים מכל הסוגים, לרעיונות לא מקובלים ולנורמות שונות - תפתח פלורליזם.

התמודדות עם ה'אחר', התנסות חווייתית באורח חיים, במחשבה ובסגנון שונים מאלה להם מורגל התלמיד ומכיר מפתחים את החוש המוסרי, את צורת החשיבה שלו ומעוררים את שיקול הדעת וחוש הביקורת.

התנדבות תלמידים למען ילדים עם צרכים מיוחדים או קשישים, או למשל הקשבה להרצאה של נציג מקהילת הלהט"בים – תפתח הבנה, פלורליזם, סבלנות וסובלנות וחוש צדק מפותח."

• מהי הדרך הנכונה לחבר תלמידים לספר הספרים?

"התנ"ך רלוונטי ואקטואלי כאז גם היום. כשאני מלמדת את סיפורי התנ"ך אני מנגישה את תכני הלימוד לאירועים אקטואליים, יומיומיים. חשוב השימוש מעולם המושגים הלקוח מהחיים ומנושאים הקרובים לליבם כדי לעורר סקרנות ורצון לחקור ולהבין הפרק הנלמד.

גיבורי התנ"ך הופכים לדמויות חיות כשהתלמידים מתבקשים לנתח את הדמות ולדבר בשמה ולהזדהות איתה. כשחוקי התנ"ך מקבלים פרשנות בהתאם לימינו וברוח התקופה, התנ"ך נעשה מובן, נגיש וקרוב יותר לתלמידים. למשל, כשחזון הנביאים על מנהיגות, מוסר וחברה מתכתב עם מה שקורה היום בחברה ומהדהד במקרים של שחיתות חברתית,חוסר מנהיגות, חברת שפע מנוכרת ופערים חברתיים.

כשמראים לתלמידים שהערכים הכתובים בתנ"ך הם לא רק ערכי היהדות, אלא הם ערכים אנושים, מוסריים, לאומיים ואוניברסאליים, וכשביחד מגיעים למסקנה שהם קוד אתי-חברתי ובסיס לחברה ראויה ומתוקנת - אזי התנ"ך הוא לא רק טקסט דתי-אמוני, אלא תורת חיים."

• מהי מבחינתך "הלמידה המשמעותית" שמשרד החינוך מכוון אליה?

"כל למידה שהתלמיד חווה באופן אישי, כמו למשל, בניית מצגות והעברתן בפני הכיתה, המורים וההורים. התלמיד מתנסה גם בלימוד עצמי וגם זוכה לשכלול מיומנויות המחשבה, ניתוח טקסטים, הרצאה והבעה האישית והעלאת הביטחון והערך העצמי. למידה משמעותית באה לידי ביטוי ביצירתיות וביציאה מהשבלונות של שיעורים פרונטאליים.

כשלימדתי ,למשל, על הפלשתים, תרבותם וחוקיהם, לקחתי את התלמידים למוזיאון לתרבות הפלשתים באשדוד ושם חוו חוויה רב חושית שכללה חשיפה ויזואלית מרשימה ומרהיבה למיצגים ,לאמצעים אינטראקטיביים ולאומנות הפלישתים."

• כיצד ניתן לגרום לתלמידים היום בעידן הסמארטפונים והטכנולוגיה המתקדמת להבין שהתנ"ך הוא אוצר מוסרי, ערכי, תרבותי, לשוני?

"הנגשת התנ"ך והמשגתו לעולם הערכים והתכנים של התלמיד והקורא. כשמפעילים את הדמיון, רואים סרט, שומעים שיר, פתגם, או ערך הלקוח מהתנ"ך וכשמבינים שמה היה הוא שיהיה – אז רק צריך ללמוד מהעבר ולהסיק מסקנות לעתיד."

• כאישה, כמורה, וכמי שנבחרה לאייש את תפקיד יועצת ראש העיר למעמד האישה – מה הדרך לייצר שיוויון בין המינים במערכת החינוך?

"הטמעת חשיבה מגדרית בכל מערכת החינוך ובכל בתי הספר בפרט. משרד החינוך חייב להכניס לתכנית הלימודים העליונה כמקצוע חובה את הנושא של שוויון בין המינים וכבוד האדם החל מהגיל הרך ועד לחטיבה.

חשוב לשים את נושא המגדר על סדר היום הציבורי בכלל ובחינוך בפרט מתוך תפיסה שחינוך לשוויון בין המינים יצמצם פערים חברתיים וכלכליים, יחזק פלורליזם ובעיקר יהווה גשר למגוון גדול של הזדמנויות מקצועיות."

• גזענות, שחיתות, תרבות דיבור רדודה – והתרופה?

"חינוך, חינוך, חינוך, ומודלים לחיקוי, החל מההורים וכלה במבוגרים משמעותיים אחרים."

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

"בתי ספר חייבים להיות ערוכים להכשיר למקצועות שהיו ואינם כמו עיצוב שיער, עיצוב אופנה, חרטות, תזונה וכד' ולפתוח מגמות ואפשרויות למקצועות ועיסוקים חדשים ברוח הזמן. בית ספר שייזכר כל החיים הוא זה שהעניק גם את ההזדמנות להצליח במה שאוהבים ושמספק נפשית."

• המעבר הקרוב שלך מעולם ההוראה לתפקיד בעירייה הוא לא מעבר טבעי ומקובל – כיצד ישפיע עברך כמורה לתנ"ך על תפקידך כיועצת ראש העיר למעמד האישה?

"בבסיס החינוך עומד הרצון, האמונה והיכולת לשנות, להשפיע להעצים, לחזק את הערך והביטחון העצמי, לתת כלים להתוות דרך להצלחה למימוש עצמי, הגשמה אישית והזדמנות שווה לכל תלמיד. החינוך, במערכת החינוך, מתחיל בהבנה ובקבלה ש'זכר ונקבה ברא אותם בצלמו..בצלם אלוהים'. הם שווים בחובות, בזכויות, ביכולות ובדרכים לכבוש, ליצור ולפתח עולמות.

תפקיד יועצת ראש העיר משיק ומחבר בין המערכת הבית הספרית למערכת העירונית. מתקיימות אותן תובנות ואותן מטרות רק שהתפקיד מכפיל כוח בהיותו רחב ומערכתי."

• עצה אחת חשובה לנשים בימינו מהנשים התנ"כיות?

"התנ"ך, הפאטריארכלי, המתמקד בעיקר בגיבורים הגבריים, חושף בפנינו עולם שלם של דמויות נשיות רבות עוצמה, עצמאיות, גאות שקראו תיגר על נורמות ותפיסות חברתיות, דתיות, תרבותיות מגבילות שלא הסכינו עם כבלים וחוקים אפלים.

נשים רבות במקרא, הן מעוררות השראה ומהוות מודל לחיקוי, על שלקחו סיכונים וסיכנו חיים, שהעזו ופרצו דרך. הן ההוכחה לרצון, לכוח, לעוצמה, לחוסן וליכולת של כל אישה, מאז ועד היום ובכל זמן ותקופה לפרוץ, להשפיע ולחולל שינוי ומהפכה ולעשות כל מה שהיא אוהבת ורוצה."

• אם היית יכול/ה לומר משהו לעצמך כתלמידה, מה היית בוחר/ לומר?

"תאמיני בעצמך ורק למבוגרים שמאמינים בך. יש בך הכוח והיכולת להצליח. הדרך בין חלום להגשמה עוברת, ברוב המקרים, בין מהמורות, מכשולים, קשיים, אכזבות כמו גם בין אמונה, נחישות והתמדה וכל אלה מובילים להצלחה גדולה ומתגמלת. ותמיד תזכרי שחז"ל ידעו כשאמרו 'יגעת ומצאת תאמין'"

• זוהי הזדמנות שלך לומר כמה מילים לשר החינוך...

מאחורי תלמיד מצליח עומד מורה מטפח, מעודד ומאמין שגם אותו יש לטפח ולהעצים.

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד