איריס פלאום

מס צפיות:  368
תאריך: 29/12/2015

מקצוע: מורה לתנ"ך וספרות

בית הספר: דרכא רמון ע"ש אילן ואסף רמון בגדרה

 

• למה הוראה?

 

"כי יש לי אהבה גדולה למקצוע, ועוד יותר חוויה מתקנת. לאורך כל שנותיי כתלמידה היו לי קשיים לימודיים, אך התחושה הקשה היתה שחלק גדול מהמורים לא האמינו ביכולות שלי. לכן אני מקווה שאני מצליחה לשדר לכל תלמיד שגם אם קשה לו ברור לי שהוא יצליח."

• ההשראה שלך– מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?

"להצליח להעביר לתלמידים ערכים של להיות קודם כל אנשים מוסריים ואזרחים טובים ורק אחר כך מצטיינים בתחומים הלימודיים."

• מי המודל שלך?

"אימא שלי שהיתה בעצמה מורה ומאוחר יותר מנהלת בית ספר. היא עברה את חוויות השואה כילדה, ועלתה לבדה לארץ במסגרת עליית הנוער. למרות זאת, היא הפכה לאדם ששמח בחלקו ואוהב אדם. כך היתה בביתה וכך בחייה המקצועיים כמורה וכמנהלת."

• תובנה חשובה שלמדת מתלמידייך?

"כל יום אני לומדת מהם דברים חדשים, אבל הדבר המרכזי שלמדתי הוא יכולת ההתגברות על קשיים. לאורך השנים עבדתי ואני עדיין עובדת עם תלמידים שלחלקם סיפור חיים לא קל. בניגוד אליי שגדלתי במשפחה ללא קשיים כלכליים וללא קשיים משפחתיים. אני רואה איך למרות הכל הם מצליחים להתגבר על הקשיים שלא בטוח שאני הייתי מצליחה להתגבר עליהם ללא סביבה משפחתית תומכת."

• במה שונים הילדים היום?

"הם מתבגרים מהר מאוד. חשופים לעולם הגדול, הם חיים ב'כפר גלובלי' בגלל או בזכות המצאת האינטרנט."

• מהי מבחינתך "הלמידה המשמעותית" שמשרד החינוך מכוון אליה?

"המטרה להפוך את התלמיד לפעיל יותר, לעורר בו סקרנות וחשיבה, לצאת מהצורך רק לשנן ובעיקר להתייחס לחוזקות שלו. זה אתגר גדול."

• איך ללמד את התנ"ך כדי לחבר את התלמידים?

"דרך הסיפורים היפים. כולנו אוהבים סיפורים ולא משנה באיזה גיל. אבל יותר מהכול הדרך לגרום לתלמידים להתאהב היא לחבר בין העולם העתיק לבין החיים כיום. טבע האדם לא השתנה ולא משנה עד כמה הוא מתקדם טכנולוגית. בימים ההם וגם בזמן הזה כולם רוצים צדק חברתי כמו הנביאים. כולם מבקשים ללמוד על מהות העולם ותפקידו של האדם בעולם."

• עם הספר – תלמידים מבינים היום למה חשוב ללמוד מתמטיקה ומחשבים. כיצד מעבירים להם את חשיבות לימודי הספרות?

"קשה מאוד לעשות זאת, כי בכל העולם וגם עם הספר כבר פחות ופחות קורא. חשיבות לימודי הספרות אפשר להעביר רק דרך הקישור בין יצירת הספרות למציאות החיים של הילד."

• אחת הטענות כנגד הדור הנוכחי שאין דרך ללמד אותם את השפה התנ"כית או ספרות גבוהה, אלא על דרך הנמכתם, השטחתם והפשטתם של המונחים, הסיפורים והמסרים. האמנם כך?

"אם עובדים נכון החל מבית הספר היסודי, דרך חטיבת הביניים וכלה בתיכון, אז אין צורך בהשטחת הסיפורים והמסרים. אפשר לבנות את הלמידה באופן יסודי ואיטי."

• מה את הכי אוהבת ללמד בתנ"ך ומה התלמידים שלך הכי אוהבים ללמוד בתנ"ך?

"אני הכי אוהבת ללמד בתנ"ך את ספר איוב שעוסק במורכבות של מציאות חייו של אדם, בניגוד לתפיסה השמרנית של צדיק וטוב לו רשע ורע לו. בנוסף, נושא הנביאים הקלאסיים שזועקים לצדק חברתי שעדיין לא הגענו אליו. התלמידים הכי אוהבים את ספר בראשית, סיפורי בראשית וסיפורי האבות."

• מהו הדבר שתלמידים הכי מתקשים בו במקצועות רבי המלל?

"קריאה וכתיבה. במיוחד לנוכח המציאות היומיומית של תלמידים שצמודים לסמרטפונים ומעבירים ביניהם מסרונים קצרים בראשי תיבות."

• בדגש על השפה העברית והעושר הלשוני, מה הדבר שהכי מפתיע אותך כמורה למקצועות רבי מלל?

"לעיתים קרובות אני מגלה את פער הדורות ביני לבין התלמידים. מילים וביטויים שנראים לי ברורים מאליהם - זרים לתלמידים. גם חוסר העניין בקריאת ספרים, לצערי, לא מפסיק להפתיע אותי."

• מה נדרש למערכת החינוך בישראל יותר מכל?

"הקטנת כיתות הלימוד."

• אם היית יכול/ה לומר משהו לעצמך כתלמידה, מה היית בוחרת לומר?

"כרגע את לא כל כך מצליחה בלימודים, אבל זה לא אומר שלא תצליחי בעתיד."

• העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"לא לנסות להיות חבר של הילדים. יש להם המון חברים, הם צריכים דמות סמכותית. ברור שיש להקשיב להם, לשוחח איתם ולגלות רגישות כלפיהם, אבל לשמור על מרחק מסוים. המורה הוא המבוגר האחראי."

• מהי עצתך למורה שמרגיש שחוק?

"לרענן כל הזמן את מערכי השיעור, ללמוד בעצמו עוד ועוד במסגרת תחום הדעת שלו."

• מה תורם להרגשה טובה בתוך בית ספר?

"חדר מורים מחייך, ההנהלה שפתוחה לרחשי המורים, צוות ההנהלה שנכנס לחדר המורים ומברך ברכת בוקר טוב, כל אלה יחד עם הידיעה שיש לי למי לפנות כדי להתייעץ."

• מה יעזור למורה להיות מורה טוב יותר?

"פתיחות ללמוד מאחרים."

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד