ד"ר יהודית וינברגר לובל

מס צפיות:  394
תאריך: 28/12/2015

מקצוע: לקויות למידה והפרעות קשב, אבחון דידקטי ובשנים האחרונות שילוב מיינדפולנס ככלי בארגז הכלים החינוכי

בתי ספר: מלמדת במרכזי פסגה ומרצה בבית הספר למקצועות הבריאות באוניברסיטת באר שבע.

• ״למה הוראה״?

"כי זה הדבר הכי משפיע שאפשר."

• מה הדבר שעמד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית לאורך השנים?

"לגרום לתלמידים לאהוב את מה שהם עושים ואיפה שהם נמצאים."

• היום לאחר הפרישה ובמבט לאחור - מה היה הפספוס הגדול לאורך הדרך?

"לא היה."

• מי היה המודל שלך לאורך השנים?

"אמא שלי, מורה ומחנכת דגולה. אמי לימדה צרפתית ועבדה כמחנכת בתיכון כצנלסון בכפר סבא. מאז פרישתה היא עובדת בבית הספר להנחלת השואה ביד ושם ועוסקת בהנחלת זיכרון ולימוד תולדות השואה בצרפת דרך עבודה עם תלמידים ברחבי הארץ. למדתי ממנה שהוראה היא משימה חשובה ביותר שנותנת סיפוק רב. מטרת עבודתה הייתה לא רק העברת ידע, אלא הקניית ערכים ומחשבה עצמית דרך המקצוע הנלמד."

• היום בעולם הגלובאלי, אנגלית היא מחוייבת מציאות. האם לדעתך המקצוע זוכה במערכת החינוך לכבוד הראוי לו?

"כן, אבל לא מספיק שעות הוראה מוקצות לו ובבתי ספר שונים מתחילים מאוחר מדי."

• תובנה שלמדת מתלמידייך?

"לבוא עם חיוך ואהבה לכיתה. לצאת כל בוקר מחדש לשליחות, לא "ללכת לעבודה". התלמידים מרגישים אותנו. הם בוחנים אותנו יותר מאשר אנחנו אותם."

• במה שונים הילדים היום?

"במהירות ובחדות המחשבה שלהם, הם יודעים בדיוק מה טוב להם ומה לא. הם לא מצפים שהמורים או ההורים ידעו טוב יותר מהם."

• אם זה היה תלוי בך, כיצד היית ממליצה לארגן פיזית את (המרחב הכיתתי) הכיתה שלך?

"שולחנות עגולים גם בכיתות הגבוהות יותר, לפחות עד סוף חטיבת הביניים. כדי ליצור חברותא לומדת ופחות הפרדה."

• תלמיד יכול להיות טוב ואפילו מצוין באנגלית, אבל כשמבקשים ממנו לדבר הוא מתחיל לגמגם – איך מתגברים על כך?

"לגרום להם להקריא בכיתה את שעורי הבית. לענות על שאלות בעל פה, לשחק משחקים (כמו טאבו) שבהם צריך לשאול שאלות ולענות."

• בעולם שבו הילדים מחוברים לתקשורת אך לא מכירים את הכוחות/מניעים שפועלים מאחוריה - מהי הדרך להצמיח תלמידים עם חוש מוסרי, שיקול דעת וחשיבה ביקורתית?

"תרגול מיינדפולנס. זהו תרגול בנוכחות והכוונת תשומת לב לרגע הנוכחי מתוך כוונה מלאה וללא שיפוטיות. יישומו מסייע מאוד למיקוד קשב ולקיחת אחריות על התגובות האוטומטיות שלנו."

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

להיות סבלניים כלפי עצמם וכלפי אחרים, לקבל את עצמם כפי שהם ואת הדברים כפי שהם. פחות התנגדות ויותר קבלה וזה לא אומר לא להיות עם ראש פתוח.

• המחסור במורים לאנגלית – מאין יבוא עזרנו?

"הכשרה טובה יותר במכללות להוראה ודרישות סף מחמירות יותר, לא למלא כיתות כדי שקורסים יפתחו. אני רוצה לראות שיעמדו בתור כדי להתקבל להכשרת מורים לאנגלית."

• "דור ילדי הגוגל" – האם יש קשר לדעתך בין מציאות זו לכמות הפרעות הקשב ולקויות הלמידה?

"ממש לא. כולנו חיים בהפרעת קשב אחת מתמשכת. אם נדע (הורים ומורים) לעצור, להתאפס, לנשום, לקחת את הדברים בפרופורציות ולהבין שהמציאות היא לא זו שבונה אותי, אלא אני אחראי לתגובות שלי לגבי המציאות, אנשים ירגעו.

אם אנשים ידעו להתנתק באופן מודע מאמצעי התקשורת למיניהם, יתנו דוגמה לילדים שלא יושבים לשולחן עם טלפון ליד המלזג ולא הולכים לשירותים עם הטלפון, פעולות שמעידות על כך שהטלפון הפך לעיניים ואוזניים שלנו – אזי יש תקווה. הטלפון הפרטי הפך להתמכרות העצובה ביותר בעידן הזה של מבוגרים וילדים כאחד."

• על אלו דברים החינוך עומד בעינייך

"על קבלת העובדה שהתקופה שבה אנו חיים היא שונה אבל מצד שני לא להתעלם מערכים חשובים של אהבה, קבלת השונה והאחר.

הרבה מורים מביאים את התסכולים שלהם לכיתות ולא יודעים לנווט את עצמם בין הדרישות והעומס לבין היותם דמויות מפתח בחיי הילדים."

• מהי עצתך למורים הנמצאים לקראת פרישה או לפורשים טריים?

"למצוא דברים להתחדש בהם, אבל להמשיך להיות במסגרת חינוכית כל שהיא כדי להמשיך ולהשפיע ולנצל את כל הידע שנרכש במהלך השנים. אני מתנדבת בכלא ובמחלקה פסיכיאטרית בהוראת מיינדפולנס."

• מה נדרש למערכת החינוך בישראל יותר מכל?

"אנשים בעלי רמת מוסר גבוהה ביותר. רצף בקבלת ההחלטות ותוכניות. המורים היום מוצאים את עצמם כל פעם עם דרישות חדשות או שונות שהן תוצר של גחמות של אנשים ברמה פוליטית או רעיונית שלא היו מעולם מורים ולא מבינים בדיוק את התהליכים שעוברים המורים לחוד, התלמידים לחוד ואת האינטראקציה שביניהם."

• מה הדבר הכי קשה לתלמידי ישראל בלימוד האנגלית?

"שום דבר לא קשה אם מלמדים נכון. זה מקצוע שתורם רבות לערך העצמי של הלומד אבל על המורים ללמוד ללמד כראוי ולהתחשב בשונות של סגנונות הלמידה של התלמידים. עליהם לבוא עם ארגז כלים הוליסטי ומגוון."

• אם היית יכולה לומר משהו לעצמך כתלמידה, מה היית בוחרת לומר?

"אם מה שאת עושה זה המאה אחוז שלך אז זה בסדר, אם לא בדקי איפה את יכולה לתת מעצמך יותר. בלי קשר לציונים."

• העצה החשובה ביותר שלך למורים שרק נכנסו למערכת החינוך?

"זה מקצוע מדהים, מאוד מתגמל, אל תפסיקו ללמוד ולהתפתח."

• מהי עצתך למורה שמרגיש שחוק?

"הצטרף לקורסים של מיינדפולנס"

• מה תורם להרגשה טובה בתוך בית ספר?

"צחוק, יחסים טובים בין המורים, אווירה רגועה, מוסיקה, מדיטציה, טאי צי' בהפסקות."

• מה יעזור למורה להיות מורה טוב יותר?

"קודם כל הוא צריך להיות אדם אוהב. לקום בבוקר עם חיוך לקראת יום של מעשים טובים."

• ולסיום, תובנה אחת חשובה.

"אם הייתי צריכה להתחיל הכל מהתחלה לא הייתי בוחרת בשם מקצוע אחר."

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד