ברוך זוארץ

מס צפיות:  382
תאריך: 16/11/2015

מקצוע: מחנך ומורה למתמטיקה ומדעי המחשב

 

בית ספר: תיכון שרת בנתניה. שנתיים במערכת החינוך.

• למה הוראה ולא חברת הייטק למשל?

״אני מתעסק בחינוך ולא בהוראה, ובחינוך יש לך את היכולת האמיתית להשפיע ולשנות.״

• ההשראה שלך – מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?

״המוטו של בית הספר שלנו הוא: ׳לא מוותרים לך ולא מוותרים עליך׳ –אני בוחר להתוות את הדרך החינוכית שלי לאור המשפט הזה. חשוב לי כל הזמן להתוות חינוך לערכים לצד חינוך להישגים.״

• מה הדבר שהכי מפתיע אותך כל פעם מחדש בהוראת המתמטיקה?

״הפחד מהמקצוע והשנאה כלפיו.״

• 5 יחידות מתמטיקה כמיקוד המרכזי שר החינוך החדש – עמדתך בנושא?

״ברגע שמייחסים לכך חשיבות ומתעדפים את עניין המתמטיקה, זה כבר צעד משמעותי קדימה. ברמה האישית, אצלנו בבית הספר אני נחשף למאמצים להילחם על כל תלמידה ותלמיד שיש בהם ׳ניצוץ׳ לשבת וללמוד ברמת 5 יח"ל.

הבעיה היא לא בתכנית ולא בתמריצים, אלא בבני הנוער היום שמעוניינים בחיים קלים, מינימום מאמץ ומקסימום תוצאה. ללמוד 5 יח"ל מצריך מהתלמידים לוותר על הרבה דברים. ברוב המקרים, תלמיד שאין בו את התשוקה למקצוע המתמטיקה, לא יוותר על חיי הפנאי שלו.״

• התסכול שלך?

״לחץ הבגרויות.״

• מי המנטור/המודל שלך?

״יש צוות מדהים בבית הספר ש׳מאמץ׳ אותי ומכל אחד אני לומד. בין אם זו מנכ"לית בית הספר, שוש אברהם, רכזת אגף שח"ר בבית הספר, שרה לביא, או רכזת המקצוע, איריס כהנא, שדרך אגב גם הייתה המורה שלי למתמטיקה וגרמה לכך שאני מורה כאן היום.״

• תובנה/עצה חשובה שלמדת מתלמידייך?

״כדי לקבל כבוד, צריך לתת כבוד.״

• עד כמה לדעתך מנבאת הצלחה במתמטיקה ואהבה למקצוע בגיל בית הספר היסודי את ההצלחה בהמשך הדרך בחטיבה ובתיכון?

״יש לכך השפעה, אבל זה לא מנבא את ההצלחה בהמשך הדרך. צוות המורים למתמטיקה אצלנו בבית הספר מנגיש את המתמטיקה בצורה מאד חווייתית ומשמעותית כך שכל תלמיד, בכל רמה, יוכל להתחבר למתמטיקה. ישנם תלמידים שהתחילו ללמוד אצלי עם חרדת מתמטיקה מטורפת, אבל כשעובדים לאט, צעד צעד, מחברים את המתמטיקה באופן רגשי ומשמעותי לעולמו ולחייו של התלמיד – התלמיד מצליח בסוף ואפילו מתאהב.״

• לימודי מדעי הרוח ולימודי מדעי המחשב ומתמטיקה – הילכו יחדיו בעיניך?

״זו שאלה מעניינת, ויוצא לי לחשוב על זה הרבה מאד. אני חושב שבעידן שבו אנחנו נמצאים היום – יש למצוא את החיבורים על מנת להפוך את הלימודים לאינטגרטיביים יותר. אני, לדוגמה, מלמד בחטיבת הביניים מדעי המחשב באמצעות רובוטיקה. פרק שלם מתוך הנושא אני מקדיש בכלל לעניין של אתיקה והשפעות פסיכולוגיות וחברתיות. בעצם, התלמיד מקבל יכולת להתבונן על תחום מסוים מהרבה מאד זוויות.״

• מהי מבחינתך "הלמידה המשמעותית" שמשרד החינוך מכוון אליה?

 

״חיבור לעולמו הרגשי ולחייו של התלמיד – אם התלמיד יבין למה, הוא ירצה לדעת איך ויותר מזה.״

• הכשרת מורים - ״הטובים להוראה״, האמנם?

״לצערי, לא לגמרי. אני נתקל בהרבה מורים חדשים שעדיין אומרים שנוחות זה השיקול המרכזי לבחור בהוראה.״

• לא מזמן פורסם מחקר לפיו רמת השכר של בוגרי 5 יח' מתמטיקה גבוהה מזו של תלמידים שלמדו 4 ו- 3 יחידות - האם רוב התלמידים הלומדים מתמטיקה ומחשבים בתיכון מגיעים לזה מאהבת המקצוע או משיקולי כדאיות כלכלית בהמשך חייהם?

״עבודת הסמינריון שלי בתואר הראשון עסקה בשאלה הזו בהיבט מגדרי – בנים בוחרים במקצועות האלו בגלל שיקולים כלכליים ומתוך דאגה לעתידם, בעוד שבנות בוחרות מתוך אהבה למקצוע. אני חושב שבסך הכול מדובר בשילוב מניעים. תלמיד שלא יאהב את המקצוע, יהיה לו קשה מאד להצליח בו.״

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

״חינוך לחיים עצמאיים – מה זה מיסים? מה זה ארנונה? ממה מורכב תלוש משכורת? כל מיני דברים כאלה...״

• שיעורי בית – טוב, רע או לא נורא?

״במתכונת הנוכחית – רע. שיעורי הבית צריכים לקבל ממד אחר – לא יכול להיות שבמאה ה-21, תלמיד יפתח ספר בבית ויפתור 20 תרגילים שנראים אותו דבר. שיעורי הבית צריכים להיות יצירתיים, בעלי עומק מחשבתי, משלבים טכנולוגיות שונות.״

• "עיניים בגב" - בעיות משמעת - הצעה אחת ומרכזית לפתרון?

״היו ותמיד יהיו. הצעה לפתרון: תיאום ציפיות של המורה עם תלמידיו, הגדרה ברורה ומשותפת של כללי מותר ואסור, ואכיפתם באופן עקבי.״

• מה נדרש למערכת החינוך בישראל יותר מכל?

״הכרה! הכרה בחשיבות של החינוך, הכרה בחשיבותו של המורה והמקצוע, הכרה בצרכי כלל (בדגש על כלל) התלמידים.״

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?

"׳תמיד אתה פה שאני צריך אותך ולא מוותר עליי, זו פעם ראשונה בחיים שמורה שלי ככה תומך בי.׳״

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?

"אני ובתי מעריצות את אופן ההתנהלות שלך והיחס האוהב שלך כלפי כל תלמיד".

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהמנהל/ת?

"כל תפקיד שברוך מקבל על עצמו הוא מבצע במסירות אין קץ"

• אם היית יכול/ה לומר משהו לעצמך כתלמיד/ה, מה היית בוחר/ת לומר?

״יום אחד אתה תהיה מורה, ואת כל מה שאתה עושה למורים שלך – יום אחד יעשו לך...״

• זוהי הזדמנות שלך לומר כמה מילים לשר החינוך

״ראשית, בהצלחה. שנית, הייתי מבקש ממנו להחזיר את החינוך הטכנולוגי ובכך למצוא פתרון לאותם תלמידים שלא מקבלים מענה לצרכיהם במסגרת הבית ספרית כפי שהיא היום.״

• העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

״סבלנות! השנים הראשונות הן מאתגרות במיוחד. אם תתמסרו למקצוע באמת - תבינו שאין דבר אחר שהייתם רוצים לעשות. זו לפחות ההרגשה שלי.״

• מה תורם להרגשה טובה בתוך בית ספר?

״אני מאד מעריך את זה שסומכים עליי בבית הספר. על אף היותי מורה חדש, נותנים לי להתנסות, לפעמים להצליח ולפעמים לטעות וזה תורם מאד לתחושה הטובה. בנוסף, צוות ההנהלה והמורים בבית הספר (שחלקם היו המורים שלי...) הוא צוות מקצועי מאד מחד ומכיל מאידך. יש לי דלת פתוחה אצל כל אחד.״

• מה יעזור למורה להיות מורה טוב יותר?

״תמיכה! תמיכה! תמיכה! אני כל הזמן מקבל תמיכה בשלושה היבטים: בהיבט המקצועי מרכזת המקצוע, בהיבט הרגשי מיועצת בית הספר (בשעה קבועה כל שבוע), ובהיבט החינוכי מרכזת אגף שח"ר. זה לגמרי עושה את העבודה. אתה מוקף כל הזמן ויש מי שמכיל אותך גם מבחינה אישית וגם מבחינה מקצועית.״

• ולסיום, מילים למורה מעברך.

״אני בוחר לפנות לשתי מורות משמעותיות עבורי: פרידה מור, מורת מגמת ערבית ואיריס כהנא, המורה שלי למתמטיקה – תודה על שהראיתן לי מהי אהבה ותשוקה למקצוע שלך, איך הופכים אותו לחלק בלתי נפרד ממך, ויותר מזה – איך מחדירים זאת בתלמידים.״

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד