מרב לסקר

מס צפיות:  458
תאריך: 9/11/2015

מקצוע: מתמטיקה, עברית, מחנכת כיתת לקויי למידה ורכזת מעורבות חברתית קהילתית

 בית ספר: בתיכון חוגים בחיפה. 3 שנים במערכת החינוך.

• למה הוראה?

"מגיל צעיר הייתי "מורה קטנה". אמא שלי מספרת שכבר בגן תמיד הייתי מארגנת את כל הילדים סביבי ומפעילה אותם בסיפורים ובמשחקים.

כשגדלתי ביקשתי מהמחנכת שלי להעביר שיעורי חינוך ופעילויות אקטואליה במקומה. הייתי פעילה במועצת התלמידים של בית הספר ואורחת קבועה בחדר המורים. בצבא, כמפקדת בחיל הלוגיסטיקה, פיקדתי על חיילים המגיעים מאוכלוסיות נזקקות ונוער בסיכון. היה לי ברור מאליו שאלך ללמוד מקצוע שיעסוק בנוער בסיכון ובחינוך. התלבטתי בין עבודה סוציאלית לחינוך – ובחרתי בהוראה וחינוך."

• ההשראה שלך – מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?

"חשוב לי להיות משמעותית עבור התלמידים שלי, עם כמה קלישאתי שזה נשמע. גם כמחנכת וגם כמורה מקצועית, הדבר שעומד לנגד עיני בכל כיתה, הוא היכולת "לגעת" בתלמידים, להצליח להגיע לנשמה שלהם, לנבכי הלב של כל אחד ואחת ולהצליח להשאיר שם משהו. המשהו הזה יכול להיות שהתלמיד יאמין בעצמו ויראה את מי שהוא באמת בעזרתי, או שיבחר בדרך חדשה ושונה ממה שהיה רגיל לה. ה"משהו" הזה יכול גם להיות זה שיגרום לו כשיהיה אדם בוגר להחליט החלטה שתוביל אותו להצלחה."

• מי המודל שלך?

"ללא ספק ההורים שלי. אמא היא המנטור הרגשי שתמיד סופגת ושומעת את הקיטורים והעצבים ומייעצת תמיד את העצות הטובות ביותר ואבא הוא המודל שלי ומי שהביא אותי להיות אדם בוגר ומקצועי.

אין לו שום קשר לחינוך ובטח לא להוראה, אבל הוא האור בקצה המנהרה שתמיד מחזיר אותי לפרופורציה. הוא לימד אותי על הפוליטיקה והצביעות של החיים, הרים לי את הראש בכל פעם שנשברתי מפרוטקציות וחוסר צדק. הוא שלימד אותי לראות את העולם במשקפיים הנכונות. הוא חיזק אצלי את האופטימיות והתמימות וגם פקח את עיני לדעת מי באמת אוהב אותי ונמצא בסביבתי מהלב ומי מנצל אותי להתקדם ולבלוט."

• מהי מבחינתך "הלמידה המשמעותית" שמשרד החינוך מכוון אליה?

"למידה שהתלמיד חלק ממנה ומעורב בה. למידה שמתבצעת מתוך היכרות עם כל תלמיד, הקשיים והיכולות שלו ומשלבת את הטכנולוגיה ואת תחומי העניין של בני הנוער. למידה שמשנה את עצמה וממציאה עצמה מחדש בכל שיעור. למידה שהיא חוויתית לתלמידים וגם למורה."

• כמורה צעירה, מה הדרך הנכונה לשדרג את הכשרות המורים?

"להעניק למורה מערך תמיכות, הכולל שיחות עם יועצת על בסיס קבוע, שיחות משוב עם רכז השכבה ומפגש של מורים יחדיו שמעלים דילמות וקשיים.חשוב להבין שאתה לא לבד.

בנוסף, כל רכז מקצוע צריך לקיים עם המורה הצעיר מפגשים, אשר בהם יעניק לו רשת ביטחון לשאול שאלות מקצועיות, לקבל הכוונה לדרך העברת החומר וללימוד דרכי לימוד חדשות."

• מהו הדבר שלא לומדים היום באוניברסיטה ובמכללות להכשרות למורים?

"כשהתחלתי ללמד בפעם הראשונה הייתי בשוק מכמה אני לא מסודרת על הלוח. כמה אני לא יודעת איך להשתמש במלבן הלבן הגדול שמאחוריי ומצאתי את עצמי כותבת ומוחקת, מנסה למצוא את הדרך הטובה ביותר להשתמש בו. אני יודעת שזה נשמע מצחיק אבל מעולם לא לימדו אותי איך להשתמש בכלי הזה בהעברת חומר לימודי. מורים רבים לא מבינים את חשיבות השימוש בצבעים על הלוח ובכתיבה מסודרת. אין ספק שלי זה לקח זמן.

עוד דבר חשוב - הייתי מכניסה קורס חובה שעוסק בדיבור נכון ובנשימות. זה היה חוסך לי הרבה ימי צרידות וכאבי גרון."

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבית הספר והוא חובה?

"חינוך פיננסי. לשמחתי, בבית הספר שלי יש שיעור חובה העוסק בחשבונאות וניהול פיננסי. אבל, ידוע לי שלא בכל בתי הספר מלמדים נושא זה. חובה שכל תלמיד יידע מהו חשבון בנק, מהו מינוס ומהי עמלה על מינוס, מהי הלוואה ומהי התנהלות כלכלית נכונה. נושא חשוב מאין כמוהו לעתידו הכלכלי של התלמיד במדינה."

• יש שאומרים שכל מורה הוא בעצם גם מחנך ויש שטוענים שמורה שאינו "מחנך כיתה מפספס חלק משמעותי ממלאכת החינוך. מה עמדתך?

אין הפרדה. כל מורה הוא מחנך. אתה לא יכול לעמוד מול כיתה של תלמידים ולהתנהג אליהם רק כמורה למתמטיקה המעביר להם חומר. אני כמורה מקצועית פוגשת תלמידים של מחנכות אחרות לפעמים יותר משהם פוגשים את המחנכות שלהם. 5 שעות שבועיות עם כיתה הוא זמן רב בו המורה הוא גם מחנך.

במהלך השיעורים קורים מקרים בהם לא ניתן להמשיך בשיעור כרגיל, כמו חוסר כבוד, זלזול והשפלה כלפי תלמיד מסוים, אי לקיחת אחריות למעשה או אינספור מקרים שבהם נדרש המורה המקצועי לעצור ולהחליף לכובע המחנך ולהראות שהבגרות היא לא מעל הכל ויש דברים חשובים כמו להיות בנאדם. להיות מחנך זו זכות. גם זה יישמע קלישאה ומתוק מדי, אבל בכל יום אני מבינה שבחרתי נכון."

• את לא מאוד רחוקה בגיל מהתלמידים שלך – איפה היתרונות והיכן החסרונות?

"אנשים הרימו גבה על היותי מחנכת כיתה בתיכון בגיל 26. אותם אנשים היו בטוחים שגילי הצעיר יביא איתו כשלונות רבים, לצד חוסר בגרות ואי יכולת לשלוט בכיתה. היום, שנתיים אחרי אני יכולה לחייך אל אותם ציניקנים ולעמוד בגאון על ההישגים שלי בכיתה. מורה צעירה מביאה רעננות, מביאה ראייה חדשה שמבוססת על הבנת התלמידים מתוך ידיעת המקום שבהם הם נמצאים. מורה צעירה מלאת אנרגיה ואופטימיות.

אחד היתרונות שלי כמורה צעירה בלט דווקא בשיעורי חינוך מיני, כאשר יכולתי להרגיש בנוח לדבר עם התלמידים על הנושאים הכי מביכים, תוך שהם מרגישים בנוח לדבר על הכל. אין ספק שלמורה צעיר יש גם חסרונות והגדול מכל הוא חוסר הנסיון, אבל כשהמורה הצעיר מקבל רשת תמיכה מהצוות שלו, מהיועצת ומגובה על ידי החונך שלו בכל צעד שהוא עושה - הדרך להצלחתו סלולה ובגדול."

• מה רואה מורה של כיתת מב"ר שכל מורה אחר לא רואה?

"מורה שמלמד כיתת מב"ר/אתגר /אומץ או ל"ל - זוכה. הוא זוכה לעבוד עם תלמידים מדהימים שחוו כשלונות רבים בעברם ובעיקר לא מאמינים ביכולתם להצליח בבגרות. המורה מקבל שעות לימוד רבות ויד חופשית ללמד את החומר בכל דרך שרק יבחר. בדרך שכזו המורה זוכה לקשר אישי עם תלמידים ולקרבה שלא תיווצר בכיתה אחרת. לימוד בכיתה כזו הוא מסע מרתק שבו המורה יילמד על עצמו ועל יכולותיו כאיש חינוך באמצעות התלמידים.

הרגע הזה שאתה מצליח לגרום לתלמיד לאהוב את המקצוע ולהאמין בעצמו, הוא רגע קסום שרק מורה במב"ר יבין."

• התלמידים שלך גאים יותר בהתקדמותם בעברית או במתמטיקה?

אני חושבת שמתמטיקה נתפס כמקצוע מפחיד ורוב התלמידים שלי מגיעים ממקום של חוסר אמונה בהצלחה בבגרות הזו. אני משקיעה הרבה מאמץ בהסרת הפחד הזה עוד הרבה לפני שמשקיעה בחומר הלימודי.

• "דור ילדי הגוגל" – יתרון או חיסרון?

"יתרון ענק. אני בעצמי ילדת גוגל. יש לעודד ולחזק תלמיד אשר מגיע למצב שהוא מחפש בגוגל וחוקר על נושא שמעניין אותו. זה עדיף על אי הידיעה מתוך עצלנות לחפש. הגוגל הוא דרך נהדרת להיחשף לתכנים ולהגיע בעזרתם לאלפי נושאים אחרים שלאו דווקא חיפשת בזמינות גבוהה ובכל מקום."

• "עיניים בגב" - בעיות משמעת - הצעה אחת ומרכזית לפתרון?

"בכיתה שבה יש כבוד הדדי בין מורה לתלמיד לא יהיו בעיות משמעת.

מורה שיידע להקשיב לתלמידים שלו, יאהב אותם מתוך אמונה שלמה ביכולתם ומורה אשר לא יפסיק להראות להם לרגע שהוא לא מוותר עליהם, בעיקר כשקשה - ייקבל כבוד בחזרה ולא יתמודד עם בעיות משמעת."

• מה תפקידו המרכזי של בן/בת זוג של מורה?

"כיוון שהמורה במהלך יום עבודתה מכילה את כל התלמידים, סבלנית, מחייכת, מעודדת, תומכת, דואגת, אוהבת, עובדת מהלב והנשמה וחושבת על כל מילה שאומרת וכל צעד שעושה, על בן הזוג להבין שהבית זה המקום שהמורה מרשה לעצמה להיות קצת פחות מכל אלו ולכן, ברוב המקרים הכעס, הזעם, התסכול והעצב יוצאים בבית. אני לשמחתי זכיתי בבן זוג שמבין ונמצא שם בשבילי."

• מה נדרש למערכת החינוך בישראל יותר מכל?

"השקעה כספית. על מנת לתת משכורות ראויות למורים, לאפשר כיתות קטנות יותר, לתת יותר שעות פרטניות לתלמידים מתקשים, לפתח תוכניות חדשות שבאמת יובילו ללמידה משמעותית."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?

"תלמידה שלחה לי הביתה פרחים לאחר הבגרות במתמטיקה וכתבה שם "תודה שגרמת לי לאהוב את המקצוע ולהאמין בעצמי". אין דבר יותר מדהים למורה מלראות תלמידה שהתחילה את השנה בלהבריז ולהגיד שאין סיכוי שתעבור את הבגרות ולהביא אותה לקו הסיום עם מגן של 100 ואמונה בעצמה. "

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?

"הורים של תלמידים בכיתת החינוך שלי כתבו מכתב למנהלת בית הספר על שלא מוכנים שלא אחנך את ילדיהם בשנה הבאה. המכתב היה עמוס במחמאות ובסיבות מדוע לא תהיה מחליפה ראויה במקומי לכיתה ואף סיפורי הצלחה שעשיתי עם הילדים שלהם. אני תמיד אזכור את המכתב המרגש הזה. העבודה הקשה וההשקעה המרובה משתלמת. הצלחתי להיות משמעותית עבורם."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהמנהלת?

"היום שבו מנהלת בית הספר אמרה לי שהתקבלתי להיות מחנכת כיתת אתגר היה יום מאושר ומחמיא."

• העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"לא להפסיק לשאול שאלות. גם אם זה מרגיש מביך, חסר נסיון או מציק אסור לחשוש מלהיעזר בצוות המחנכים, ברכז המקצוע ובכל מי שרק אפשר על מנת לקבל עצות, מענה לבעיות ומקום לפרוק את התסכול."

• מה תורם להרגשה טובה בתוך בית ספר?

"חדר המורים מלא בצוות מקצועי שמעניק לך תמיכה אינסופית.

אני זכיתי לעבוד בצוות מחנכים שכל שניה שאל אם אני צריכה עזרה, נתן לי עצות, פיתח אותי והאמין בי. הרגשתי שלא בוחנים אותי וסומכים עלי ושיש לי את הכנפיים לעוף לאן ואיך שאני רוצה. נוסף לכך, שיחות משוב וביקורת בונה ללא ספק מצמיחה וגורמת לתחושה שרואים אותך ושיש לך משמעות. כמובן שנוסף לכל אלו ערבי גיבוש ופעילויות שוברות שגרה שמחזקות את ההרגשה הטובה."

• מה יעזור למורה להיות מורה טוב יותר?

"ללא ספק במקום שיהיה פרגון ומילה טובה - כך המורה יירצה לעבוד בכל הכוח ולתת 200 אחוז ממה שיכול. הוא ירגיש מוערך ושרואים אותו. זה יעודד אותו ליזום, לקחת עליו תפקידים נוספים (אפילו בהתנדבות) להיכנס לכיתה בחיוך ולאהוב את העבודה שלו."

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד