דני גרבר

מס צפיות:  577
תאריך: 1/11/2015

 מקצוע: מורה לאנגלית

בית ספר: בגימנסיה העברית "הרצליה" בתל-אביב.

• למה הוראה?

"זה משהו פנימי, מהנשמה, רצון עז מאד שהיה טבוע בי שנים רבות עוד מהיותי צעיר."

• מה הדבר שעומד לנגד עיניך במלאכתך החינוכית?

"למרות שזה נשמע בומבסטי, הרצון לתרום. מעל הכל – הילדים: השראה אמיתית ומקור לסיפוק עצום. אני פשוט נהנה לעבוד ולשוחח איתם."

• התסכול שלך?

"שלא תמיד מקשיבים לדעתם של אנשי המקצוע בשטח, למורים, וש'מפילים' עלינו תכניות שונות ומשונות חדשות לבקרים."

• תובנה שלמדת מתלמידייך?

"לא לקחת הכל אישי.

אני מנסה ומשתדל ליישם זאת, אך טרם הצלחתי."

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

"הייתי שמח לראות יותר חינוך לשפות.

צר לי שהגיאוגרפיה לא חזקה היום כפי שהיתה פעם והכי חסר לי החינוך למוזיקה. מוזיקה היא אהבת חיי ויש בה הכל."

• מה מצב הסמכות המורית בעיניך?

"אני חושב שזה תלוי בבית הספר ובצוות החינוכי שלו במובן הרחב ביותר. במילים אחרות, אם בית הספר יעמיד גבולות כשצריך, ידרוש סמכות ולא יוותר, המטרה תושג.

אמר לי פעם תלמיד שחינכתי: 'איני זקוק למורים חברים. יש לי חברים. אני זקוק למדריכים ולמחנכים'. נפלא בעיני."

• מה הדבר החשוב מכל שיש לעשות כדי שהאנגלית תחליק טוב יותר על לשון התלמידים הישראלים?

"מצב האנגלית בסך הכל אינו בכי רע. הנוער הישראלי באופן כללי יודע להסתדר באנגלית, חלק טוב יותר וחלק פחות. מדאיג אותי שילדים מסויימים מגיעים לחט"ב ולפעמים לתיכון ללא ידע בסיסי. את התופעה הזו יש לחקור ולמגר."

• מחסור במורים לאנגלית – מאין ניוושע?

"יש מחסור במורים במקצועות רבים, לא רק באנגלית. ופה אני חייב לחזור לנושא הכשרת המורים - כשהמקצוע ישדר יוקרה וכבוד, כפי שהוא משדר ברוב מדינות המפותחות, ניוושע, אני מאמין."

• במה שונים ההילדים בימינו?

 

"כל דור שונה מקודמו בדרך זו או אחרת. גם מורים בני דורי שונים ממורים 10 שנים ותיקים יותר או צעירים יותר.

היו תמיד ויש גם היום ילדים פשוט נפלאים, אך אגיד בחצי קריצה שהתלות שלהם במכשירי הסמארטפון מדאיגה אותי מאד."

 

• מהו הדבר שילדים יודעים היום יותר ממך?

 

"ללא ספק, כל מה שקשור לתחום הטכנולוגי: מחשבים, טכנולוגיה סלולארית וכו'. התלמידים הם הכתובת הראשונה שלי לתיקון תקלות (בשיעור ומחוצה לו) וללימוד מיומנויות חדשות.

 

• האם אתה מרגיש שבעקבות הטכנולוגיה המתקדמת, העולם הגלובלי, האינטרנט והתקשורת הזמינה יש עלייה בידיעת השפה האנגלית בקרב התלמידים?

"בהחלט. לא רק באנגלית, אלא גם בנושאים רבים ומגוונים נוספים, אם כי לא כולם חיוביים. בנוסף, איני בטוח שהילדים בארץ מבינים עד כמה נפלא הדבר שחוץ מכמה תכניות לילדים קטנים, אין דיבוב בטלוויזיה ובקולנוע בישראל. הילדים שלנו מוקפים באנגלית הרבה יותר מילדים ברוב מדינות אירופה, למשל."

• איך מייצרים סקרנות אצל תלמידים כדי לגרות אותם ללמוד, להתמיד ולהמשיך להעמיק בשפה האנגלית גם אחרי סיום הלימודים?

"אם הילד מתעניין במהלך השיעור, הוא ימשיך גם אחרי צלצול הפעמון. האמנות שלנו המורים היא ליצור עניין בקרב התלמידים, כל מורה בדרכו. פעמים רבות נתקלתי בילדים שדיווחו שדעתם על כל מקצוע מושפעת בעיקר מהמורה ומהאווירה שהמורה יוצר בכיתה. אם ניצור אווירה טובה, אם נלהיב את הילדים, הם יתעניינו וימשיכו גם אח"כ."

• על אלו דברים החינוך עומד בעיניך?

"רצינות, מקצועיות, עבודה, כבוד, נועם. עלינו להיות בני אדם ולשאוף תמיד להכי טוב."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהתלמידים?

"אחת ההערות הכי יפות שנאמרו לי היא מתלמיד בכיתה י' 5 יחידות לימוד שאמר לי שאם בשנה הבאה אלמד בשכבתו 4 יחידות לימוד, הוא יעבור ל-4 רק כדי ללמוד איתי. גם אם זה נאמר בהומור, זו אמירה חזקה שעושה טוב על הנשמה."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?

"שהילדים שלהם פשוט נהנים בשיעורים שלי.

מה עוד צריך? אם ילד נהנה, הוא לומד."

• המחמאה הכי מפרגנת שקיבלת מהמנהל/ת שלך?

"תואר המורה המצטיין בביה"ס, שהוענק לי כבר 3 פעמים עד היום."

• מה היית אומר לשר החינוך?

"נדמה לי שהמורים משתוקקים לשר חינוך שיכבד אותם. ובצדק. וצריך להראות זאת – לא בדיבורים, אלא במעשים."

• מה העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"חשוב מאד למורה חדש לא להתחיל במשרה מלאה.

המחויבות, ההשקעה והאחריות כה גדולות, שמורה חסר ניסיון עלול לצאת שבור. מומלץ להתחיל בקטן (חצי משרה) ולגדול. עם הניסיון, בא הביטחון והיכולת לקחת משרה מלאה."

• מי המודל שלך?

אני רואה בעיני רוחי מספר מורים שלימדו אותי אישית ושהיוו השראה עבורי.

מעל כולם, לעולם לא אשכח את אורה מרגליות - מורה להיסטוריה ומחנכת אהובה ודגולה ואת יוסף ואלד – מורה למוסיקה ומלחין.

זכיתי גם ללמוד ספרות אנגלית באוניברסיטת בר אילן עם מרצים משכמם ומעלה שידעו תמיד לעניין אותי, גם אם טקסט מסוים לא היה מרתק במיוחד."

• אם לא היית מורה, מה היית עושה?

"ברמת האשליות, נגיד שהייתי שמח מאד לעבוד בתקליטיה ברדיו או להגיש תכניות מוזיקה ישנה ומוזיקה קלאסית, אך טוב לי מאד כמורה."

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד