אינה רוזנטולר

מס צפיות:  774

אינה רוזנטולר

חברה בארגון המורים 

 

מקצוע הוראה: מורה לעברית באולפן, לשון בכיתות עולים ולילדי נעל"ה ורוסית כשפה זרה

בית ספר: בית הספר השש-שנתי - חוות הנוער הציוני בירושלים.

למה הוראה?

"אני אוהבת שפות ואוהבת ללמד. להיות מורה לרוסית וללשון זה חיבור של השניים. למדתי בלשנות בברית המועצות ועוד לפני שעליתי לארץ השלמתי את הדוקטורט שלי בהוראת שפות. ברוסיה לימדתי והיה לי טבעי להמשיך לעשות זאת גם בארץ."

• יש הבדל בין ללמד ברוסיה לבין ללמד בישראל?
"אני חושבת שההבדל הכי משמעותי הוא שברוסיה ילד מוערך גם על התשובות שהוא עונה בעל פה ולא רק על פי המבחנים שלו בכתב. בנוסף, הילדים בארץ יותר חופשיים וזה משפיע על קשר חיובי וקרוב בין המורה לתלמיד וגם על הלימוד בכיתה."

• מי התלמידים שלך?
"עולים חדשים, ישראלים שאינם יודעים או מבינים רוסית אך אחד מההורים דובר רוסית, תלמידי נעל"ה ויש גם כאלה שאין להם שום קשר לרוסית ובוחרים ללמוד רוסית כשפה זרה שניה."

• איך מתייחסים התלמידים שלך לעובדה שעלית לישראל באמצע שנות השלושים לחייך?
"יש התעניינות גדולה מצידם שנוגעת בעיקר לקשיים שהם חווים. כל אחד מנסה לזהות את הקשיים שלו עם הקשיים שהיו לי. הם שואלים למשל, כמה זמן לקח לי ללמוד את השפה, או כמה זמן אני מורה.

המסר שלי אליהם הוא שאני מורה אבל כל החיים אהיה גם תלמידה, כי לעולם אסור לאדם להפסיק ללמוד."

• קשיים מיוחדים?
"אין לי. בהוראה הכל יכול לקרות. זאת העבודה שלי ואני חייבת למצוא את הדרך להתגבר על הקושי."

• מי המנטור/המודל שלך?
"אין מישהו אחד. יש רבים. בעיקר שאבתי השראה מההורים שלי.
אבא שלי (ז''ל) היה מהנדס בנין ואמא שלי מורה לרוסית כמוני.
גם המנחות שלי באקדמיה למדעי פדגוגיה, בלימודיי לתואר השלישי, העניקו לי המון לא רק בהיבט המקצועי, אלא בעיקר בהיבט האנושי. וגם היום יש המון אנשים סביבי שמשפיעים עליי. אני לומדת מכולם."

• תובנה חשובה שלמדת מתלמידייך?
"כל תלמיד והקושי שלו. למדתי לזהות במה התלמיד מתקשה, לחפש את הדרך להתגבר על הקושי וללמוד לפעם הבאה."

• במה שונים הילדים היום?
"לילדים של היום קל יותר להכיל הרבה מידע. הם מתרגלים לסמוך על מכשירים ולהשתמש בהם בכל הזדמנות, הם יותר חופשיים, קוראים הרבה פחות, מתרכזים בהווה ופחות מידי חושבים על העתיד."

• מה התכונה הכי חשובה שנדרשת מתלמיד בלמידה של שפה כמו רוסית?
"חריצות והשקעה. אני תמיד נותנת בונוס על שני אלה כשאני מזהה אותם."

• לאחרונה קיבלת את הפרס הראשון בתחרות בינלאומית במוסקווה למורים להוראת רוסית כשפה שניה
"הפרס החמיא לי מאוד. בעיקר שמחתי לייצג את מדינת ישראל.
ראיתי איזו התעניינות עצומה יש בישראל.
בתחרות השתתפו יותר מ-270 מורים ומורות מ – 41 מדינות בכל העולם. היו בתחרות שני שלבים ורק 15 מועמדים עלו לשלב השני.
קיבלתי את הפרס ביחד עם שני מרצים, אחד מאוניברסיטה בארה"ב והשני מאוניברסיטה בוייטנאם."

• מה לדעתך הוא התמריץ הכי חזק של תלמידי תיכון ללמוד ולהצליח?
"הרצון להתקבל לתפקיד מסוים בשירות הצבאי או הרצון להתקבל למוסד אקדמי."

• מהי מבחינתך "למידה משמעותית"?
"ללמד בדרך חווייתית ובאופן כזה שיהיה קשר בין חומר הלימוד לחיים הריאליים."

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?
"ידע כללי. הייתי שמחה אם הילדים יתעניינו בהיסטוריה, באמנות, בתרבויות עולם. הייתי רוצה שיפתחו יותר את הראש לדברים שקורים בעולם."

• שיעורי בית – חשוב או מיותר בעינייך?
"מבחינתי, חובה. אין שיעור שאני לא נותנת שיעורי בית ואני גם תמיד בודקת אותם.
אני מאמינה שזה גשר, תמיכה ושימור של ידע בפרק הזמן שעובר בין שיעור לשיעור. אם תלמיד לא עושה שיעורים הוא שוכח על מה דיברנו בכיתה, ואני צריכה לחזור על השיעור הקודם ובסוף זה פוגע בהתקדמות שלו כי כל שיעור נבנה על החומר שהועבר בשיעור שלפניו."

• על אלו דברים החינוך עומד להשקפתך?
"מקצוענות המורה, בחירת נבונה של חומר הלימוד (תוכן, מושגים וכו'), והתייחסות לחינוך כמשימה אחת רציפה ומתמשכת מכיתה א' ועד יב'."

• מה נדרש למערכת החינוך בישראל יותר מכל?
"כוח אדם מקצועי."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?
"אני גאה בכך שאני שלומד/למדתי אצלך."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?
"לו הייתי בוחר במורה הייתי בוחר בך."

• זוהי הזדמנות שלך לומר לשר החינוך הבא ש...
"מספיק לנו רפורמות."

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד