אברהם (פיקי) כהן

מס צפיות:  828

אל"מ (במיל') אברהם (פיקי) כהן

 

.מקצוע ההוראה: מרצה לדידקטיקה, כלכלה, ניהול וארגון, הערכה ומדידה ומקצועות פדגוגיים בסמינרים למורים, מורה לתקשורת, אזרחות ומקצועות טכנולוגיים במגמת מכונות


למה הוראה ?

"הוראה ופיקוד על אנשים צעירים הם שני צמתים בהם אני יכול להשפיע על אופן החשיבה וההתייחסות של אנשים. זה המקום בו לאישיותך יש משקל סגולי גבוה בהטמעת הערכים בהם אתה מאמין וזו ההזדמנות להפוך אותם לנכסי צאן ברזל."

מה הדבר שעומד לנגד עיניך במלאכתך החינוכית
?
"
אני מאמין שכל אדם צעיר יכול 'להגיע רחוק' בבחינת 'השמים הם הגבול'. זאת בתנאי שיתמזל מזלו ויתקל במהלך הכשרתו במחנך אמיתי שרואה את ייעודו לא רק בהקניית מידע לתעודת בגרות, אלא ובעיקר בעיצוב אישיותו, כוון דרך החשיבה, הצבת מטרות והקניית ביטחון עצמי ביכולות שלו. יש להציב כל תלמיד על 'מסלול המראה' שיתרום לקידומו האישי ולקידום החברה בה אנו חיים
."

הסיפוק מההוראה הולך ופוחת או הולך וגדל לאורך השנים
?
"
הסיפוק הולך וגדל עם השנים כשאני נפגש עם תלמידים, סטודנטים וחיילים שהתקדמו בחיים וממלאים תפקידים משמעותיים בצבא ובמשק הישראלי. הם פוגשים אותך במאור פנים ובשמחה ויודעים להעריך, אחרי שנים רבות, את תרומתך המשמעותית לקידומם בלימודים ובתפקידים אותם הם ממלאים כיום. זה הרגע שבו אתה חש "שיש שכר לעמלך" ויש מי שמעריך וזוכר
."

הפספוס הגדול לאורך הדרך
?
לאחר שכיהנתי כסגן וכמנהל בית ספר מקיף גדול באזור הקריות בשנות ה-70, הוטל עלי להקים מערכת לחינוך טכנולוגי בחטיבות הביניים בכל בתי הספר בעיר
.
זה היה אתגר גדול והצלחתי במשימה, אך יחד עם זאת התרחקתי מהתלמידים. מצאתי את עצמי מתעסק לא מעט במאבקים בירוקרטיים של פקידים עירוניים שלא בדיוק הבינו בחינוך אבל היו בעמדה פוליטית ויכלו להשפיע על מהלך הדברים
."

המודל שלך
?
"
שני אישים. האחד מר אליעזר שמואלי, מנכ"ל משרד החינוך שנים רבות, שהיה הרוח החיה מאחורי הקמת בתי ספר דו-שנתיים בערי הפיתוח. בשנות ה-60 עם תחילת עבודתי בהוראה כמורה צעיר ומתחיל עקבתי בהתפעלות אחרי מאמציו להעביר לנו צוות המורים שחינוך בתיכון בישוב ישנה את תדמיתו מישוב עולים נחשל לישוב פורח על מפת המדינה, כאשר הנוער שהתחנך ביישוב יחזור אליו לאחר השרות הצבאי
.
השני - האלוף משה בר כוכבא ז"ל שהיה מפקדי כמג"ד בקרב בעמק דותן, שם שרתתי כמ"פ צעיר, ויכולתי בנקל לפנות אליו ולהפנות בקשות. הוא לימד אותי מהי "אחוות לוחמים" ומחויבות לאלה שנתנו כל שיכלו למען המדינה
."

תלמיד שאתה זוכר במיוחד
?
"
היה לי תלמיד אחד שכל פעם שעמד לעשות שינוי בחיים היה מזמין את עצמו לשיחה ולהתייעצות עימי והדבר נמשך שנים. עם הזמן, פער הגילים הצטמצם והפכנו ידידים. במהלך השנים הגר הבחור לחו"ל וחי שם שנים רבות. בכל פעם שהגיע ארצה דאג שנפגש, עדכן וסיפר לי על תוכניותיו. היום הוא גר בארץ ומנהל את עסקיו חובקי עולם מחיפה
."

מה הדברים שהילדים יודעים היום יותר ממך
?
כל נושא התקשורת, מחשבים, אינטרנט ושימוש בטלפון חכם הפך אצלם לחלק מתרבות ואצלי במקרה הטוב הוא כלי עזר. הם יודעים לעמוד על זכויותיהם ולדרוש את המגיע להם באסרטיביות. הם לא פוחדים לעבור ממשרה למשרה ולא רואים בקביעות בתפקיד, במקום עבודה ובמגורים את המשימה החשובה בחייהם. אולי זה חלק מהפער בגילים ומהעובדה שהעולם הפך להיות לכפר גלובאלי
.

במה שונים הילדים היום
?
"
אני חושב שהנוער של היום הוא נוער איכותי ובעל יכולות חשיבה והתפתחות גבוהות. התפתחותו מושפעת רבות מהחשיפה לאמצעי התקשורת והקדמה הטכנולוגית. יחד עם זאת בגלל העלייה ברמת החיים בני הנוער לא יודעים להעריך, במידה מספקת, את הניתן להם בקלות רבה יחסית על ידי הוריהם והחברה הסובבת אותם
."

המורים של היום שונים מהמורים בעבר
?
"
קשה לראות את ציבור המורים כמקשה אחת, אבל נדמה לי שבעבר אפשרויות התעסוקה היו מצומצמות יותר. מורים גברים בחרו בהוראה כבחירה ראשונה
.

כיום המקצוע הפך להיות נשי ברובו, וכאן אני מבחין בשתי קבוצות שונות: נשים שרואות בחינוך ובהוראה יעוד והן משקיעות את כל זמנן בעשייה החינוכית ומורות שרואות בהוראה מקור פרנסה בלבד ומתייחסות בהתאם
."

כמורה ותיק עמדתך בנוגע להכשרת מורים – מהי הדרך הנכונה והראויה לאתר את מחנכי העתיד
?
"
רק אנשים שאוהבים את ההוראה, מוכנים להשקיע לטווח ארוך ורואים בה ייעוד, צריכים לעסוק בה. יש לאתר את מורי העתיד בין המדריכים בתנועות הנוער, אלה שנתגלו כמנהיגים, אחראים, מסורים, יוזמים ומחדשים אחריהם נוהר הנוער בהמוניו
."

מורים מבוגרים – כן, לא, למה לא
?
"
בעד בחינוך העל-יסודי. מורה מבוגר שרוצה באמת לעסוק בחינוך מביא עימו ניסיון חיים, בגרות, אורך רוח, סבלנות, סמכות, שקט ורוגע. אנשים אלה יידעו להקשיב ולשים את הדגש על פיתוח החשיבה, ביקורת בונה והבחנה בין עיקר לטפל. בנוסף, בדרך כלל יש להם יותר זמן פנוי להקדיש לעבודתם החינוכית
.

לקח/תובנה/עצה חשוב/ה שלמדת מתלמידייך
?
"
התלמידים הם לעיתים חשדניים והם בודקים אותנו לפני שהם מוכנים לאמץ את מה שאנו מנסים להקנות להם. חשוב לשדר אמינות, יושר, אכפתיות ואהבת המקצוע ואז נזכה לאמונם ולשיתוף פעולה מלא מצידם
.

מתלמידי במגזר הערבי למדתי שהם רגישים מאוד לכבודם וכשמתייחסים אליהם בכבוד, המורה יזכה לאמונם ולהקשבתם
."

כיצד תסביר לתלמידיך מה מקומם של מדעי הרוח בעולם טכנולוגי מתקדם
?
"
אדגיש את מקומם המכובד במתן העשרה, הרחבת אופקים, יצירה של נקודת השקפה וחינוך לחשיבה ביקורתית. הם חלק מצרכיו הבסיסיים של האדם ואם לא ניצוק את היסודות האלה בבית הספר, נגדל דור של גאוני טכנולוגיה 'נכים' ללא רגישות אנושית
."

מה יהיה עם החינוך הטכנולוגי 30 שנה מהיום
?
"
מי שלא ישתלב בעולם הטכנולוגי יימצא את עצמו מנוכר ולא יוכל להתפרנס ולהתפתח. כיוון ההתפתחות רק יואץ ויוביל לעליה ברמת החיים לכולם, אנשים יאלצו לעבוד פחות שעות לסיפוק הצרכים הבסיסיים וישאר להם יותר זמן חופשי
.
הבעיה עמה יתמודדו במערכת החינוך תהיה כיצד מלמדים ומחנכים את האנשים לנצל ביעילות ובהנאה את הזמן הפנוי שיעמוד לרשותם
."

בנות, בנים וטכנולגיה מתקדמת
....?
"
במערכות הטכנולוגיות המתקדמות מרכז הכובד הוסט מהצורך להפעיל את המערכות על ידי הפעלת כוח פיזי לשימוש בחשיבה מתקדמת. במצב זה אין כל יתרון לכוח הגברי ולבנות ניתנת הזדמנות שווה
."

מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו
?
הראשון -טיפוח מערכות יחסי אנוש במושג הרחב שלהן שכוללות את הקשר הרגיל והיומיומי עם אנשים, חברים והתא משפחתי ובמיוחד קשרי הורים ילדים. טיפוח קשר המבוסס על הערכת אנשים לא לפי מעמדם החברתי והכלכלי, אלא לפי תכונותיהם האישיות
.
השני - טיפוח הרצון לתרום לחברה ולמדינה בבחינת 'מה אני יכול לתת למדינה שלי ולא מה המדינה חייבת לתת לי האזרח כי מגיע לי
'.
השלישי - אכפתיות ורגישות לשכבות החלשות בחברה שמתקשות כלכלית, בריאותית וחברתית
."

סמכות מורית והדבר המיידי והמרכזי שיש לעשות כדי לחזקה
?
"
הסמכות היא פונקציה של אישיות המורה, מקצועיותו, שליטתו בחומר והמוטיבציה שלו לתרום. יחד עם זאת, המושג 'מורה' אינו הולם את התפקיד
.
כל מורה חייב להיות גם מחנך, כי תפקידו הוא שילוב של הוראה וחינוך. לכן למחנכי הכיתות הייתי מציע את השם: רכז/אחראי כיתה
.

בנוסף, המדינה והחברה חייבות לשנות את יחסם למורים ולהציב רף גבוה לכניסה למקצוע כדי שרק הראויים באמת לכך יורשו לעסוק בחינוך. חינוך צריך להיות בראש סולם העדיפויות הן כלכלית והן מבחינת הערכה הציבורית
."

שילוב של טכנולוגיה בחינוך – באיזה מידה
?
"
אמצעים טכנולוגיים יכולים לסייע למורה להפסיק להיות מקור הידע הבלעדי, להקל על התלמיד המתקשה להפנים נושאים מופשטים ולהציב אתגרים בפני תלמידים מחוננים. השימוש בטכנולוגיה מגביר עניין ומוטיבציה ואת בטחונם של התלמידים להתמודד עצמאית ולחקור בעיות הדורשות פתרון
."

בעיות משמעת - הצעה אחת ומרכזית לפתרון
?
"
יש להפוך כל שיעור לחוויה לימודית שהתלמיד יחכה בשקיקה לשיעור הבא
."

העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך
?
"
אם אינך אוהב ילדים/בני נוער/סטודנטים ואינך מרגיש שאתה עומד לעשות שליחות שאחריות רבה בצידה הדורשת את כל רצונך ומאודך – חפש לך פרנסה אחרת
."

ולסיום, מילה למורה שהיה לך בכיתה
....
"
נתמזל מזלי ולמדתי בבית הספר התיכון ב'בסמ"ת' בחיפה, שהיה בית ספר שאומץ על ידי הטכניון, ורוב המורים שלנו היו מרצים, דוקטורים ופרופסורים ולהם אני חב תודה גדולה על התובנה שנטעו בי בחשיבות ההשכלה."

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד