חיה סדן

מס צפיות:  965

 

חיה סדן

חברה בארגון המורים

 

בית הספר: העל-יסודי מכבים – רעות

מקצוע הוראה: מורה לספרות ותרבות ישראל

 

מדריכה ארצית לתכניות ייחודיות במגדר ואמנות

 

• למה הוראה?

"בתחילת הדרך, בחרתי בהוראה כי חשבתי שזה הדבר שהכי חשוב לעשות ולעסוק בו. היום אני עושה זאת כי אני נהנית וככל שהשנים עוברות והניסיון מצטבר – אני נהנית יותר."

• מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?

"הייתי רוצה שהתלמידים שלי יזכרו שהסתכלתי עליהם בעין טובה, שהשתדלתי לתת בהם אמון, לראות את הצדדים החזקים שלהם, שלא נטרתי טינה או שהייתי נקמנית חלילה, שלא מיהרתי לשפוט אותם."

• יש סיפוק מההוראה?

"הסיפוק נבנה מכמה רבדים. סיפוק כי - אני מביאה לידי ביטוי את המומחיות והיצירתיות שלי. אני במפגש מתמיד עם אנשים צעירים בעלי קווי אופי מגוונים, אני נדרשת להיות מתוחכמת ולהתפתח באופן אישי כל הזמן, אני עוסקת במקצוע חשוב."

• הפספוס הגדול לאורך הדרך?

"יש אין סוף פספוסים ולצערי אני זוכרת את כולם. אני יכולה לומר שהקו המאפיין של כל הפספוסים שעולים בדעתי הוא שהייתי יותר עסוקה במה שאני רוצה להשיג מאשר במה שעומד לפניי או מולי ברגע מסוים."

• מי המודל שלך?

"זהבה פרנקל ז"ל, שהיתה המנהלת הראשונה של בית ספר 'ברנקו וייס' בבית שמש וזכיתי לעבוד איתה. היא אמרה לי שהדבר המרכזי שצריך לבדוק אצל אדם שעוסק בהוראה הוא אם הוא אוהב ילדים. לכאורה זו קלישאה, אבל לאהוב ילדים זה אתגר גדול ומומחיות. גישתה של זהבה השפיעה עליי מאוד."

• לקח/תובנה/עצה שלמדת מתלמידייך?

"לא לחשוב מה אני רוצה להפיק מסיטואציה מסוימת אלא פשוט להיות בה, לחוות אותה, להינות ממנה ולעסוק בה כאן ועכשיו. באופן הזה גם אפיק מאותה סיטואציה את הדבר הכי טבעי ואמיתי שיכול לצאת ממנה.

למדתי שיש הבדל בין מה שכתוב בספרים לבין מה שקורה בכיתה. הכיתה היא שדה שאין כמוהו. ברגע שמורה נכנס לכיתה עליו להיות בקשר עם ה'כאן ועכשיו', עליו להיות בתוך המציאות ולא בתוך עולם של אידאות או מטרות.

מורה צריך להיות מחובר ולהתאים את עצמו אל התלמידים באותו רגע ולא לפעול לפי מה שהיו צריכים אתמול ולא הגענו לזה, ולכן נעבור על כך היום.

יכול להיות שהתלמידים שלי היום זקוקים לחיוך שלי ולא לנזיפה שלי או לכעס שלי עליהם בגלל משהו שקרה אתמול. צריך להבחין בזה, להגיב לכך בהתאם."

• במה שונים הילדים היום?

"אני לא רואה הרבה שינוי בילדים של היום. אני מזהה בהם את אותה רמה של אלימות, מוסריות, סדר, נימוסין וכיוצ"ב בדיוק כמו בילדים של פעם, ואם נצא מנקודת הנחה שהם לא שונים, יהיה לנו המורים יותר קל לעבוד. עם זאת, לילדים היום יש שפה יותר מסובכת והם מדברים על יותר דברים בגלוי."

• הכשרת מורים - ״הטובים להוראה״, האומנם?

"רוב האנשים שמכשירים מורים הם כאלה שברחו מההוראה או שאף פעם לא היו מורים ומה שיוצא שהם מלמדים את משאלות ליבם ולא איך לחנך. זו בעיה איומה שלא מלמדים מורים איך לתפקד בתוך המערכת.

אני בדעה שמורים צריכים להכשיר מורים, כי מי שמכיר מקרוב את הפרקטיקה יודע גם איך ללמד אותה. בנוסף, אדם שפונה להוראה ולא אוהב את זה יסבול ויהיה לו קשה מאוד להחזיק מעמד.

אני מאמינה שיש מעט מאוד מורים גרועים במערכת, אבל הם עושים הרבה רעש ולכן שמים אליהם לב."

• כמורה של תלמידים בגילאי חטיבת ביניים, מה הדבר המעסיק אותם יותר מהכל?

"איך לא להיות חריגים (בהכללה)."

• כיצד מחזירים עטרה ליושנה וגורמים לעם הסמארטפון לחזור להיות עם הספר?

"אני יכולה לומר שהזמן המוקדש אצלנו בתוך בית הספר לקריאה, ברבע שעה הראשונה של שיעור ספרות - מאוד עוזר בכך.

הייתי ממליצה לפנות זמן קריאה כדי להכניס את התלמידים לעולם הספר ולייצר מרחב שאין בו הסחות דעת ובית הספר הוא המרחב היחידי שהוא כזה כי בבית לא ניתן לעשות זאת.

מצד שני, אולי זה לא כל כך נורא כי יתכן שעידן הסמארטפונים יגבש שיאים תרבותיים חדשים שקשה לצפות מכאן."

• עברית צחה ועושר לשוני בקרב התלמידים הם מצרך נדיר בישראל של 2014?

"לא. נכון שספרי הלימוד שאני למדתי בהם אינם קריאים או נגישים להם, אבל השפה שלהם היא עשירה ומגוונת בדרכה. קרוב לוודאי שבבתי ספר שבהם יש יותר משימות להתמודד איתן, יהיה למורים קושי גדול יותר להנחיל שליטה טובה בכתיבה."

• מיהו תלמיד תרבותי בעינייך?

"בעיני כל ילד בא מעולם כלשהו וכל עולם מגלם בתוכו תרבות. לא כל התרבויות מנוהלות לפי הערכים שלי אבל אין ריק תרבותי.

אם היו שואלים אותי עם מה הייתי רוצה שתלמיד ייצא מבית הספר, תשובתי היתה: עם כמה שיותר ידע וכלים לבקר את המציאות ולהגיב אליה בדרכים שיתאימו לו."

• שירה עברית – יש מי שמצליח להתחבר?

"יש כאלה שמבינים, אבל גם להם קשה. כשאני הייתי תלמידה למדתי זך, עמיחי ו-וולך, ועדיין לומדים את שירתם גם היום. לדעתי חייבים להתחיל ללמד שירה עכשווית."

• כיצד מסבירים לתלמידים בעידן ממוקד טכנולוגיה וקידמה את ערכן של הספרות והתרבות?

"כשהתלמידים שלי שואלים אותי 'בשביל מה אני צריך את זה?' אני אומרת להם שידע באשר הוא - הוא נכס, ושבחיים האלה אנו לא רוצים לחיות רק בשביל להתקיים, אלא גם בשביל לדבר עם אנשים, להבין, להעמיק.

בכל מקרה, אני יודעת שגם אם לא יבינו זאת עכשיו, בעתיד הם ירגישו שהשכלה רחבה וידע חשובים להם." 

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

 

"הייתי מעדיפה שמורים ילמדו רק מה שמעניין אותם ושתלמידים ילמדו רק מה שמעניין אותם."

• סמכות מורית – יש?

"מורים שאינם מקצועיים זוכים לזלזול מהמערכת, מההורים ומהתלמידים, ולהיפך, מורים מקצועיים מאוד – זוכים להערכה.

תקיפות עוזרת, רגישות מועילה, אבל המרכז צריך שיהיה המקצועיות של המורה.

רוב העימותים הקשים והפיצוצים הגדולים עם מורים באים מהערכה מוגזמת של מה שביכולתנו לעשות, זה קורה לרוב במצב שבו המורה הוא המבוגר הכי משמעותי בשביל הילד, או ההורה, או שניהם.

הרבה אי הבנות מצערות נובעות מכך שמורות תופשות התנהלות של תלמידים והורים כפגיעה, חוסר כבוד, כשבעצם הם פועלים בעוצמות גבוהות דווקא בגלל ציפיות עצומות (אולי מופרזות) ממה שמורות יכולות לעשות. בסופו של דבר זה נתפס בטעות כזלזול, כחוסר כבוד."

• שיעורי בית – טוב, רע או לא נורא?

"הם תלויים הקשר ומטרה כמו כל דבר חינוכי. שיעורי בית מועילים רק כשהם משרתים את המטרה. הדבר הכי גרוע שיכול לקרות הוא שמורה תיתן שיעורי בית רק מתוך עקרון."

• בעיות משמעת - הצעה אחת ומרכזית לפתרון?

"חשוב - לא לשים את הנושא במרכז ההתעסקות. ככל האפשר, כדאי להתייחס לסוגייה במקצועיות.

המקצוע שלי הוא לא לגרום לתלמידים לשבת בשקט, אלא לעורר אותם ללמידה. לעיתים, הרעש מפריע לילדים פחות מלמורה. אם מורה מתעסקת ב'משמעת' יתר על המידה, היא פחות פנויה להגיב בצורה שבסופו של דבר תפחית גם בעיות משמעת.

בנוסף, לא להתעלם מאי סדר, מפגיעה בשיעור או בכיתה, אלא להתבונן בהם ולהתייחס למחשבה אליהם כחלק מהמקצוע שלנו."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?

"מחנכת שהחליפה אותי שאלה תלמיד מה ציפיותיו ממנה, והוא ענה: 'אני רוצה שתאהבי אותי כמו שחיה אהבה אותי...'"

• המחמאה הכי מפרגנת שקיבלת מהמנהל/ת שלך?

"'הרבה אנשים יודעים להגיד את מה שאני אומרת אבל מעטים יודעים גם לעשות, ואת ביניהם'."

• זוהי הזדמנות שלך לומר לשר החינוך ש....

"אני מבקשת דבר מאוד ספציפי: אם מבקשים להכניס אלמנטים של חדשנות פדגוגית אז צריך לתגמל על העבודה הנוספת הזו שנעשית.

משרד החינוך צריך להקפיד ליצור את החיבור בין הסיסמאות וההכרזות לבין הגיבוי של הכוחות בשטח, וכמובן, לעצור את מגמת העסקת מורי הקבלן ועובדי הקבלן בכלל במערכת."

• העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"סבלנות."

• ולסיום, מילים למורה מעברך....

"אשמח להודות לנילי, המורה שלי בכיתה ג' בבית ספר 'יפה נוף' בירושלים, שבאה לעשות אצלנו ביקור בית."

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד