ד"ר תאיר קיזל

מס צפיות:  1372
 
 
ד"ר תאיר קיזל
חבר בארגון המורים
 
 
בית הספר: מקיף – ב מגאר, תיכון למדעים ולמנהיגות- ירכא. המכללה האקדמית הערבית לחינוך-חיפה.
מקצוע הוראה: לשון עברית, ספרות ותנ"ך.


למה הוראה?
"'התפוח לא נופל רחוק מהעץ', מסתבר שזה תמיד נכון. גדלתי בבית ששיחות הטרקלין שלו נסבו סביב חינוך, הוראה ותרומה לחברה. ימים לא האריכו עד שעברתי מצופה לשחקן פעיל במעגל השיח המשפחתי.

הגעתי לחינוך כבחירה ראשונה בחיי, כי ידעתי שזהו ייעודי, עולמי ונשמתי. אני שמח בחלקי, מרוצה מכך ומסופק רוחנית. הוראה היא שליחות כבירה, עשייה ממעלה ראשונה ומלאכת קודש נשגבת שלימים נעריך אותה יותר. להיות מורה היא זכות להשפיע היום ומקרוב על הצעירים."

מה הדבר שעומד לנגד עיניך במלאכתך החינוכית?
"חינוך הוא המזור לנפש, וכפי שאני מצפה מרופאים להעניק לבניי את הרפואה הטובה ביותר כך אני מצפה מעצמי להעניק לבנינו את החינוך הטוב שבעולם."

מי המודל שלך?
"בתחום העשייה החינוכית דומני שאין מתחרה לדמותו של משה רבנו, אשר הציל עם, הוביל אותו שנים רבות, נתן לו תורה, ארגן אותו חברתית ודתית ושלח אותו לארץ חדשה מבלי שיזכה לדרוך בארץ הקודש.

משה שלח את תלמידו יהושע בן נון, וכאן יש מסר ענקי לכל המורים. זוהי הקרבה ענקית ואצילות לשמה.

אנחנו כמורים צריכים להשקיע מכל מאודנו, לתרום ולבסוף לאפשר לתלמידים שלנו להמשיך את הדרך אשר התווינו. מי שלא מטפח דור המשך תישכח מלאכתו ולכך צריכים חזון כאור השמש לנגד עיננו.

על כך אמר משלי " בְּאֵין חָזוֹן יִפָּרַע עָם". בתחום הציבורי אני מעריך רבות דמות הנשיא לשעבר מר שמעון פרס אשר הוכיח לכולם ש'אדם עושה תפקיד ולא תפקיד עושה אדם'. יוצא מכך שביכולתנו כמורים לרומם את מעמד המורה כדברי טשרניחובסקי "יְרוֹמְמֶנּוּ בָּמֳתֵי-עָל" אם נרצה בכך.

מר פרס הותיר לנו מורשת ענקית של חכמת חיים במגוון תחומים וכדברי הסיום שלו בטקס הפרס של המורה של המדינה, 'לבסוף כולנו תלמידים של המדינה'".

תלמיד/ה שאתה זוכר במיוחד?
זו היתה תלמידה, שנויה במחלוקת, דינמית ונבונה ולימים "תולעת ספרים", כל שיחה עמה עולם ומלואו. היא הקרינה בעיניה ביטחון ומבטה חד כתער. לימים היא היתה מהנדסת בטכניון. הכיתה הראשונה שחינכתי בשנת 2005 ובטקס הסיום בשנת 2007 התקרבה אליי, השפילה מבט, רגליה רעדו וידיה התמלאו צמרמורת ולבסוף לחשה באוזן. 'תודה שהיית שם!'"

תובנה שלמדת מתלמידייך?
"אחת התובנות שלמדתי מתלמידיי היא ש'אל תבקש מאתנו דבר שאינך יכול לעשות בעצמך', ו'אל תטיף לנו מוסר לערך שאינך מסגל בעצמך'."

מהו המניע או מהי המוטיבציה החזקה ביותר של תלמיד מהחינוך הדרוזי והערבי לדקדק בשפה העברית על כל כלליה הלשוניים?
"הכרת השפה העברית היא הכרת ההיסטוריה של העם היהודי, התרבות היהודית לאורך הדורות וכן למידת שפת הממשל והרשמיות של המדינה. זהו כרטיס ההשתלבות הטוב ביותר של הצעיר הדרוזי- הערבי במדינת ישראל הדמוקרטית בפתח המאה ה-21.

תמיד אמרתי לתלמידיי 'השפה שלכם היא הראי שלכם בחברה ולכן היא המנייה הטובה ביותר להשקעה'. לשמחתי רבים מהם אימצו המלצה זו. תלמידים מהמגזר הערבי והדרוזי מבינים היטב כיום שזהו הגשר הקצר ביותר להשתלבות במעגלי החיים האיכותיים במדינה."

החוג ללשון עברית הוא המנהל עסקים החדש במגזר הערבי – איך אתה מסביר את זה?
"החוג לשון עברית בכלל ובאוניברסיטת חיפה בפרט היה לביתי השני ב-13 השנים האחרונות. בזכותו יש לי הכשרה מקצועית ודמות חינוכית. בוגרי החוג ללשון עברית עשויים לדעתי להשתלב היטב יותר בכל תחומי החברה ועל-כן הוא בהחלט מנוף עסקי וחברתי המסייע בצמצום הפערים בין שני המגזרים.

כיום יש לי עבודה מצוינת, סיפוק רב, מעגל חברים המוני והכנסה ברוכה המאפשרת לי להתקיים בכבוד."

מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?
"תלמידים לא לומדים כיצד ללמוד, כיצד לנהל את החיים שלהם, כיצד לנהל זמן, כיצד לחשוב, כיצד להתנהג במצבים מגוונים וכיצד לקבל החלטות. בעצם התלמידים לא לומדים כיצד להתנהל במגוון תחומי החיים.

מיטב ההשקעה מתמקדת במקצועות ההוראה. זהו הפספוס העיקרי של המערכת לדעתי. אי לכך יש לעשות שינוי במבנה יום הלימודים או במילים פשוטות די למערכת הקלאסית אשר פג תוקפה זה מכבר."

תלמידים בחינוך העברי לא תמיד יודעים כללים פשוטים בלשון ובדקדוק עברי, מדוע תלמידים מהחינוך הערבי והדרוזי צריכים את זה?
"מציאות זו משותפת לשני המגזרים והיא נחלתם של מהלכים אשר לא התחשבו כלל בעליונותה של השפה. תלמידים משני המגזרים צריכים זאת בהחלט אך במידתיות נורמטיבית.

אמצעי המדיה והרשתות החברתיות הפכו לדורסניים ויש מקום בהחלט להכרת כללי הלשון ששמרו עליה לאורך כל התקופות מפגעים. התלמידים צריכים להפנים שמידת הבקיאות בכללי הדקדוק ואופן השימוש באוצר הלשוני בשיח הדבור משקפים לא מעט מפלחי האישיות שלהם. התלמידים צריכים לזכור: 'שפה תקינה תשכון בנפש בריאה'."

האם לדעתך מקצוע ההוראה במגזר הערבי והדרוזי מוערך יותר מאשר במגזר היהודי?
"לא. אין מקום לדעתי להפריד במציאות החינוכית בין שני המגזרים. תהליך הגלובליזציה לא פסח על מערכת החינוך בשני המגזרים.

אני מכיר היטב את המציאות בשני המגזרים ולדעתי הקשיים, הדילמות והבעיות משותפים ועל-כן גם תהליך הייעול יהיה משותף הן במימד החברתי של דמות המורה והן במימד התרבותי של המגזר. מקצוע ההוראה מוערך בקרב התלמידים ומי שצריך להעריך אותו יותר זה המדינה והממונים על-כך מטעמה."

מה אתה הכי אוהב ללמד בתנ"ך ומה התלמידים שלך הכי אוהבים ללמוד בתנ"ך?
"שיעור התנ"ך הוא אחד השיעורים המועדפים אצלי ואצל רוב תלמידיי, במסגרתו אני מלמד סיפורים רבים המאפשרים לא מעט דיונים מרתקים.

אחד הפרקים המעניינים ביותר הוא סיפור הבריאה 'בראשית א+ב' שבמסגרתו עולות סוגיות רבות שנויות במחלוקת. למשל, הסתירה בין המדע והדת 'מי צודק?';
שאלות על תיאוריית המפץ הגדול ועל מלחמת הדת במדע הן חלק קטן מהוואי השיעורים בפרק זה.
אווירה זו תורמת רבות לאיכות השיעור, טיב ההוראה ומעורבות התלמידים.

בנוסף, תלמידים רבים אוהבים ללמוד את סיפור יוסף וזאת בגלל האופי הסיפורי ההרפתקני של הפרק. נושאים כמו 'אהבת אחים' 'קנאת אחים', 'שכר ועונש' ו'צדק ורשע' מעוררים בקרב מוטיבציה גדולה ללמידה."

עד כמה אתה מוצא את עצמך נדרש, לבקשת תלמידיך, לדון בכיתות בסוגיות שאינן קשורות להוראת לשון/תנ"ך/ספרות ושקשורות להבדלים בין התרבויות והזהויות השונות?
"לפי התרשמותי מהתלמידים שלי במשך השנים כי אחד המאפיינים הבולטים של השיעורים שלי הוא הפתיחות לדיון במגוון נושאים הנוגעים לחיי התלמידים. מתן במה לתלמידים להתבטא בשלל נושאים מחבב אותם בשיעור, במורה ובבית הספר.

לא אחת אני מבלה שיעורים שלמים בדיון סביב נושאים מעניינים יותר מהתכנים של תכנית הלימוד אך תמיד אני יודע למשוך חוט מקשר בין הדיון לבין פרקי ההוראה."

סמכות מורית - יש/אין/רופפת?
"סמכות המורה קיימת מאז ומתמיד, מי שצריך לערוך שינוי מהותי זה המורה, הן מבחינת אישיותו, דרך התנהגותו וכלה בבניית מעמדו בארגון הבית ספרי.

איני מכיר מדינה מתקדמת אחרת שלמורים יש סמכויות נוספות. סמכות המורה שהתערערה בשנים האחרונה היא תוצאה ישירה של קליטת מורים שלא עברו תהליך הכשרה ראוי.

תלמידים יודעים להעריך היטב כל מורה על-פי אישיותו ותפקודו במערכת ואי לכך אנו האחראים הבלעדיים על נושא הסמכות."

ספרות עברית וספרות ערבית – מה שונה ומה דומה?
"הספרות יונקת את תכניה מטבור ההיסטוריה של העם ומקרני החזון של האומה, אי-לכך יש שוני רב בתכנים בין שתי התרבויות מבחינת הכתיבה.

הספרות העברית מנסה לשמר את המורשת לצד העידוד לעתיד מפותח, מתקדם אך ביקורתי ופובליציסטי באופיו. הספרות הערבית מנגד, נחה על זרי דפנה. עם זאת יש ניצנים של שינוי בזרמים המודרניים בקרב שתי התרבויות. "

שיעורי בית – טוב, רע או לא נורא?
"באופן כללי אני לא נותן שיעורי בית, ואם כן כאלה שהתלמידים ירוצו לעשות. צריך לשלוח אותם למאגרי מידע רלוונטיים, עדכניים ומאתגרים."

עתיד ההוראה – אפור? ורוד?מעורפל?
"מערפל מאחר והוא תלוי מהלכים פוליטיים. חומר למחשבה."

כאיש חינוך: מהי הדרך הכי נכונה ומתאימה כדי לייצר פתיחות, לשבור סטיגמות ולקרב לבבות ותרבויות בין תלמידי החינוך העברי לבין תלמידי החינוך הערבי והדרוזי בישראל?
"יש מקום לתכניות לימוד משותפות, מורים משותפים, בתי ספר מעורבים. מי שתורם למרחק בין שני עולמות התלמידים זו המערכת. הפיתרון יבוא ממנה. במדינה דמוקרטית אחת יש מקום למערכת חינוכית אחת, תכנית לימודים אחת המתחשבת בפלורליזם ובריבוי האתני. כדי לעשות את השינוי צריך, שר אמיץ, מערך הוראה פתוח ורצון לקירוב לבבות."

בעיות משמעת - הצעה אחת ומרכזית לפתרון?
"בחינוך אין נסים, ואין מרשם למחלות, יש מהלכים של בניית אימון וכבוד הדדי."

על אלו דברים עומד החינוך?
"החינוך עומד על הצורך הבסיסי של החברה במערכת האחראית על המשאב היקר מכול, המשאב האנושי. כיום הם נערים מחר הם בוגרים. חינוך נבנה על בסיס ערכים משותפים, אינטרסים לאומיים וצרכים חברתיים, כלכליים ומדיניים."

הדבר הראשון שתעשה/י בטיפול השורש הנדרש למערכת החינוך בישראל?
"למחוק את המושג 'בגרות' מלקסיקון המערכת. לעבור להערכה מעצבת. אנחנו לא אחראים על המיונים של המערכות החוץ בית ספריות. כל גוף יהיה אחראי על תהליכי הקבלה שלו. לשנות את מבנה היום הלימודי."

המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?
"'המורה, אני רוצה להיות יותר טוב ממך'"

המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?
"'תודה שגרמת לבן שלנו לאהוב את בית הספר'".

המחמאה הכי מפרגנת שקיבלת מהמנהל/ת שלך?
"'עשית מה שאחרים הגדירו כלא ישים בחינוך'".

העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?
"חובתך לשלוח את תלמידיך עם חומר למחשבה בבית. תשתדל לרגש אותם בכל רגע. הרגע שבו אתה תפסיק להתרגש מעבודתך תפנה את מיקומך."

 מוזמנים לשתף וגם לכתוב לנו בהודעהבפייסבוקאו באי מייל:gsharonkatz@gmail.comעל מורים שאתם חושבים שכדאי לראיין וללמוד מהם על תובנותיהם. 
ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד