ליאור אוזמן

מס צפיות:  2141

 

ליאור אוזמן

חבר בארגון המורים

 

ותק: 3 שנים

בית הספר: תיכון עירוני א' בחיפה

מקצוע הוראה: אזרחות, רכז שכבה ומחנך כיתת מב"ר.

 

• ״למה הוראה״?

"הוראה היא בעיניי הדרך המרכזית להשפיע ולעצב את דור העתיד, ולהעניק לו חינוך וערכים משמעותיים. אני רואה בהיותי מחנך ומורה לא רק מקום עבודה אלא גם שליחות."

 

• מה הדבר שמייצר את הסיפוק מההוראה?

"כשתלמיד שנחשב חלש, בא אחרי שנה לאסוף את תעודת הבגרות ואומר לך שאתה מורה שלא ישכח לעולם, זה לא יסולא בפז. זה מעניק מוטיבציה רבה להמשך. השאיפה שלי היא לדאוג שכל תלמיד יסיים בהצלחה את לימודיו בדגש על אלה שסיכוייהם נראים לאורך הדרך כקלושים."

 

• האם תוכנית "חותם" דרכה שולבת בהוראה, הותירה בך את חותמה?

"היא עודה מותירה. 'חותם' זו משפחה שמלווה אותי גם היום, במפגשים, בהעשרה, בסדנאות. לאורך שנותיי בחינוך עומד מול עיניי החזון של "חותם" הוא שכל ילד בישראל יזכה לחינוך איכותי שיאפשר לו לבחור את עתידו, ללא קשר לרקע ממנו הוא בא."

 

• התסכול שלך?

"מעמד המורה. אני לא אוהב ששואלים בטון שלילי 'למה בחרת בהוראה'. כאילו התשובה לא ברורה. אני שואל – למה מחשבים? למה מכירות? למה כלכלה? ההוראה משפיעה יותר מכל תחום אחר על ההווה ועל העתיד של כולנו."

 

• מי המודל שלך?

"המורה לחינוך גופני, פיני ארגוב, שפרש לאחרונה לגמלאות. המורה פיני לימד דורות של תלמידים למעלה מארבעים שנה והגיע בכל בוקר לעבודה עם מוטיבציה כאילו מדובר ביומו הראשון במערכת."

 

• בית ספר, עבור התלמידים, הוא יותר אירוע חברתי או מוסד חינוכי – לימודי?

"אני חושב שזה תמהיל של השניים וחשוב שכך יישאר. במובן החברתי, זה טוב שתלמידים יחוו את בית הספר כמקום חברתי, כי בית הספר הוא מעין מיקרו-קוסמוס של החברה. ההבדל הוא, להבדיל מהרחוב, שבית הספר נמצא תחת פיקוח ושליטה שמאפשרים להעצים התנהגויות חיוביות ולדכא התנהגויות שליליות. בנוגע לתפקיד כמוסד חינוכי-לימודי אני לא חושב שצריך להכביר במילים."

 

• תן דוגמא למה אתה מחשיב כהצלחה כרכז שכבה?

"בשנה שעברה השכבה אותה ריכזתי הגיעה לאחוז הזכאות הגבוה ביותר לתעודת בגרות שהיה בשנים האחרונות בעירוני א' חיפה. זה סיפוק אישי גדול לדעת ש-83% מתלמידינו סיימו את לימודיהם בהצלחה רבה ובידיעה מוכחת שהם יכולים."

 

• מה האתגר המרכזי בללמד תלמידי כיתת מב"ר?

"אני נהנה מאוד מחינוך כיתות מב"ר ומאוד מאמין בשיטה שהובילה להקמת כיתות אלו. אני חושב שהתהליך המשמעותי ביותר שאתה עובר כמחנך עם תלמידי הכיתה הוא למצוא את החוזקות בכל אחד מהתלמידים ולהוכיח להם שגם אם בעבר הם חוו כישלון בתחום הלימודי, הם באמת מסוגלים להצליח והשמיים הם הגבול."

 

• אתה חושב שלימודי אזרחות הופכים את התלמידים לאזרחים טובים יותר?

"אני חושב שאזרחות הוא אחד המקצועות החשובים ביותר שנלמדים בבית הספר. חשוב מאוד שכבר בגיל צעיר יידעו התלמידים את זכויותיהם כבני אדם וכאזרחים, אך לצד זאת גם את חובותיהם כלפי החברה. חשוב שיכירו את עקרונות הדמוקרטיה ואת משטר מדינת ישראל. אני משתדל מאוד לשלב אקטואליה בתכני הלימוד ובכדי להעשיר את הידע בתחום מוסדות השלטון לקחתי את תלמידיי לסיור בכנסת ובבית המשפט העליון, ובטרם הבחירות הכלליות לכנסת ערכתי בבית הספר פאנל של נציגי המפלגות מכל הקשת הפוליטית. חשוב לי מאוד שהתלמידים שלי יהיו אזרחים מעורבים ואיכפתיים לגבי הנעשה במדינה ומקצוע האזרחות הוא דרך נהדרת לעשות זאת."

 

• האם באמת הודות לתכנית "חותם" הפריפריה החברתית והגיאוגרפית במערכת החינוך בישראל זוכה לתגבור משמעותי של דור מחנכים חדש?

"קשה לי עם ההגדרה של פריפריה חברתית וגיאוגרפית. כמעט בכל עיר ניתן למצוא סוגים שונים של אוכלוסייה, חלקה יוגדר בקלות כפריפריה. אני חושב שתוכנית 'חותם' מחזקת את מערכת החינוך כולה והשינוי בהחלט מתחיל בכיתה. השנה 120 מורים חדשים יצטרפו ל-290 החותמיסטים שכבר פועלים בשטח בכ-70 בתי ספר. אחד הדגשים של חותם הוא קליטה מובנית בבית הספר והשתלבות בצוות המורים הקיים יחד עם הכשרה מיוחדת אשר יש בה מרכיבים של on the job training מעבר לתכנים הרגילים."

 

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

"חשיבה ביקורתית. לא לקבל שום דבר כמובן מאליו. תמיד להטיל ספקות. זה הבסיס של המדע וזה צריך להיות הבסיס של החיים שלנו."

 

• סמכות מורית - יש/אין/רופפת - והדבר המיידי והמרכזי שיש לעשות כדי לחזקה?

"אין תשובה חד-משמעית לשאלה. הדבר תלוי במשתנים רבים, החל בחינוך מהבית, דרך אופי התלמיד וכלה במורה עצמו ובאווירה הבית ספרית. הדבר הכי חשוב בעיניי הוא עידוד תהליך חיברות איכותי ויעיל כבר בגילאים הצעירים יותר. כמות המשאבים שצריך להשקיע בתלמיד שעבר תהליך חיברות שלילי היא עצומה, עדיף לטפל בנושא מוקדם ככל האפשר."

 

• טכנולוגיה בחינוך - זה העתיד/משתמש זהיר/מפחד להתקרב?

"זה לא העתיד, זה ההווה. די בכך שבמהלך המרתונים לבגרויות אני מקים קבוצת ווטסאפ כדי להעיד עד כמה הטכנולוגיה חדרה לתוך החינוך. כשמנצלים את הטכנולוגיה בתבונה, השמיים הם הגבול."

 

• "דור ילדי הגוגל" – יתרון או חיסרון?

"היתרון הוא בנגישות המידע וביכולת להעשיר את הידע בכל שעה. החיסרון הוא בשיטת הקופי-פייסט הידועה לשמצה ובהרבה הרבה דיסאינפורמציה שמסתובבת ברשת, בווטסאפ ובפורומים."

 

• עתיד ההוראה – אפור? ורוד? מעורפל?

"אני אופטימי מטבעי, אבל כאן אני חושב שאני רואה את המציאות נכוחה: ורוד. ורוד מאוד. אחרי שנים ארוכות של שפל תדמיתי והשקעה ציבורית דלה, מתחילה תקופת הפריחה של ההוראה. אני רואה את זה בפידבקים שאני מקבל מהסביבה ובעיקר בארגונים דוגמת 'חותם'."

 

• על אלו דברים החינוך עומד בעיניך, ומהם?

"החינוך בעיניי עומד בראש ובראשונה על אהבה, תחושת שליחות והתמדה עיקשת."

 

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?

"'תודה שבאמת האמנת בי ולא ויתרת עליי'"

 

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?

 "'תמיד תהיה האור שלנו.'"

 

• המחמאה הכי מפרגנת שקיבלת מהמנהל/ת שלך?

"בתיה בראונר, המנהלת שלי, היא מנהלת מפרגנת במיוחד. אין יום שאני לא מודה על כך. אולי המחמאה הכי גדולה שקיבלתי ממנה היתה בשבוע הראשון שלי בבית הספר, כשהייתי די מבוהל מהשינוי בחיים, היא החליטה לכנות אותי 'המנהל'. זאת הבעת אמון שלא רבים זוכים לה, בוודאי בשלב מוקדם כל כך ובוודאי מאשת מקצוע בעלת שם. • העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך? "הרבה סבלנות – כלפי המערכת, כלפי עצמך וכלפי התלמידים. אסור לאבד תקווה."

 

• אם לא היית מורה, במה היית עוסק?

"אני מניח שבתחום הפוליטיקה. עבדתי כמתמחה בכנסת ואני מאוד אוהב את העשייה הפוליטית, ככלי לשינוי חברתי."

 

• ולסיום, מילים למורה מעברך...

"למנהל מנחם שלף ולמורה שמואל מרגלית מתיכון יגאל אלון ראשל"צ. תודה על הערכים שהענקתם לי כתלמיד ועל העצות שציידתם אותי לדרך כאדם מבוגר. לא פעם, כשאני נכנס לכיתה ומלמד אני מושפע מדרכי ההוראה הסוחפות בהן לימדתם אותי כתלמיד."

 

מוזמנים לשתף וגם לכתוב לנו בהודעה בפייסבוק או באי מייל: gsharonkatz@gmail.com על מורים שאתם חושבים שכדאי לראיין וללמוד מהם על תובנותיהם.

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד