ד"ר מלכה זנדברג – הרן

מס צפיות:  1015

 

 

ד"ר מלכה זנדברג – הרן

חברה בארגון המורים

 

ותק: 25 שנים

בית ספר: סמינר הקיבוצים

מקצוע: מדריכה פדגוגית – תקשורת וקולנוע. לימדה בעבר: תקשורת לתלמידי חטיבה עליונה מקום: תל אביב

 

• למה הוראה?

"ההוראה 'מדברת אליי', אני מאמינה גדולה בחינוך ומתייחסת לזה כאל שליחות."

 

• מה הדבר שעומד כנגד עיניך במלאכתך החינוכית?

 "דמות הבוגר הרצוי."

 

 • התסכול שלך?

"מעמד המורה בחברה."

 

• סיפוק מההוראה או פשוט איפוק?

"סיפוק גדול"

 

• מי המודל שלך כמחנך?

"יאנוש קורצ'אק. בזכות היותו איש אשכולות ואישיות אלטרואיסטית-חינוכית ממעלה ראשונה. הוא היה רופא, סופר, פובליציסט, פעיל חברתי ומחנך שמשנתו החינוכית רלוונטית גם היום, במיוחד בכל מה שקשור לכבוד הילד, לזכויותיו ולחינוך ערכי המושתת על בסיס מוסרי, על עקרונות דמוקרטיים ועל אהבה כנה של האדם בכלל וילדים בפרט.

 

• תלמיד/ה שאת זוכרת במיוחד?

"כל אחד מהם, אבל בעיקר את המחזור הראשון של הסטודנטים שלי."

 

• מהו הדבר שילדים היום יודעים יותר ממך?

"המון דברים. תמיד התלמידים שלי ידעו הרבה יותר ממני ואני מפרגנת לזה. היום הם בעיקר מהירים יותר, טכנולוגיים יותר ועוסקים בקלות בכמה דברים בו זמנית."

 

• לקח/תובנה/עצה חשובים שלמדת מתלמידיך?

"לא לוותר ולתחזק ולשמר את הקשר הבין אישי במיוחד בעידן הטכנולוגי העכשווי."

 

• במה שונים הילדים היום?

"אין אצלם 'כזה ראה וקדש'. הם ביקורתיים, חסרי סבלנות, מחפשים סיפוקים מיידיים ובזכות כל אלה הם גם מאתגרים יותר."

 

• הכשרת מורים - ״הטובים להוראה״, האמנם?

"חד משמעית כן."

 

• מה הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר ואת מרגישה שנחוץ?

"ערכים. לומדים קצת, אבל לא מספיק. התכנים הלימודיים הם חשובים אך מודגשים יתר על המידה במיוחד בכיתות החטיבה העליונה, על חשבון פעילויות חינוכיות להפנמה וחיזוק של ערכים מוסריים, הומניסטיים ודמוקרטיים."

 

• טכנולוגיה בחינוך - מה דעתך עליה?

"אני משתמשת בהנאה. שימוש בטכנולוגיה מקרב ומחבר את הנוער לתחום הנלמד, אבל ברור שהטכנולוגיה היא האמצעי ולא המטרה."

 

• שיעורי בית – טוב, רע או לא נורא?

"טוב, אבל במידה. שיעורי בית הופכים את השיעור למשמעותי יותר ומאפשרים העמקה וחשיבה מחודשת."

 

• מה עתיד ההוראה על רקע השינויים הטכנולוגיים?

"עתיד ורוד, כמובן. אני אופטימית ומאמינה שהחינוך יועמד בסופו של דבר במקום הראוי לו בסדר העדיפויות ויוקצו לו תשתיות אנושיות, פיזיות וטכנולוגיות ראויות יותר. אני סבורה שראשית יש להשקיע באיתור, הכשרה וטיפוח הון אנושי איכותי ומתאים להוראה. הטכנולוגיה היא משנית כיוון שהיא אינה המטרה אלא האמצעי המסייע."

 

• "דור ילדי הגוגל" – יתרון או חסרון?

"גם וגם, תלוי מה עושים עם זה. אנחנו חיים בעולם דיגיטלי שמזמן מגוון אפשרויות מיידיות ליצירת תקשורת, איסוף והחלפת מידע טקסטואלי וחזותי. יחד עם זאת ישנן סכנות ברשת והשימוש בה צריך להיות סלקטיבי, ביקורתי ומושכל."

 

• על אילו ערכים מרכזיים החינוך עומד לדעתך?

"אהבת האדם, ערכים הומניסטיים, עקרונות דמוקרטיים, חשיבה ביקורתית, מומחיות וידע."

 

• הדבר הראשון שתעשה/י בטיפול השורש הנדרש למערכת החינוך בישראל?

"אבקש ליצור שיתוף פעולה מערכתי ורחב ברמה חברתית ולאומית שפועלים בו כל הגורמים המעורבים: גורמים ממשלתיים, רשויות מקומיות, מנהלים, הורים וכדומה, כדי לשים את החינוך בראש סדר העדיפויות הלאומי ולהקצות את המשאבים הדרושים."

 

• מה המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?

"המחמאה הכי גדולה שקיבלתי היא שנטעתי תקווה ובטחון בילד שסומן כלא יוצלח ולאחר שעמד בהצלחה בבחינות הבגרות התקדם וסיים גם לימודים אקדמיים." • המחמאה הכי מפרגנת שקיבלת מהמנהל/ת שלך? "שאני מקצועית, יסודית ואחראית."

 

• מה העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"סבלנות. ההתחלה, כדרכן של רוב ההתחלות, קשה. לצערי, מורים חדשים רבים נוטשים את מערכת החינוך אחרי זמן קצר וחבל."

 

• אם לא היית מורה....קרוב לוודאי שהיית?

"מורה. אין אופציה אחרת עבורי."

 

• כמה מילים למורה שהיה לך?

"תודה רבה ללבנה המורה שלי בכיתה א' במושב יד רמב"ם. לא אשכח לעולם איך לימדת אותי בגיל כה צעיר ובשלב כה מוקדם לחשוב בבהירות ולאהוב ללמוד."

 

ראיינה: שרון כץ. 

 

מוזמנים לשתף וגם לכתוב לנו בהודעה בפייסבוק או בדוא"ל: gsharonkatz@gmail.com על מורים שאתם חושבים שכדאי לראיין וללמוד מהם על תובנותיהם.

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד