דורית כהן

מס צפיות:  1003

 

דורית כהן
חברה בארגון המורים

 

ותק: 21 שנים

בית ספר: חטיבת ביניים בן-צבי בפתח תקווה

מקצוע: מורה להוראה מתקנת, לחינוך מיוחד ולאנגלית

 

• למה הוראה?

"כדי שאוכל להשפיע בדרך שאני מאמינה בה: כל תלמיד הוא אינדווידואל ואני רואה בכל תלמיד את הייחודיות שלו."

 

• ההשראה שלך – מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?

"יאנוש קורצ'אק. במסגרת מסעותיי לפולין כמלווה במשלחות, ביקרתי גם בבית היתומים שלו בפולין ודמותו משפיעה עליי בעבודה מידי יום. גיבור שהקריב חייו למען תלמידיו. הרעיונות החינוכיים שלו וגישתו לילדים מרגשת אותי ודבריו חקוקים בזיכרוני מידי יום: 'אין ילדים רעים, יש ילדים שרע להם', "זכאי הילד ליחס של כובד ראש לענייניו. לדיון צודק בהם".

 

• יש לך סיפוק מההוראה?

"סיפוק גדול על כך שלמרות כל הקשיים של מערכת שוחקת, לא מתגמלת, בעיות משמעת והורים שגם אותם צריך לחנך, אני עומדת באתגר."

 

• מי המודל שלך?

"אמא שלי. במישור המקצועי, אמא שלי עבדה כאם בית בחינוך המיוחד בבית ספר 'דקל' בעיר לוד. ברגישות ועם המון חום ואהבה היא התייחסה לכל התלמידים כאילו היו שלה, גם במובן הפיזי וגם במובן הריגשי. במישור האישי, היא התאלמנה בגיל 32, ונשארה עם ששה ילדים משלה מגיל שנה ועד 14 וגידלה את כולם לתפארת."

 

• תלמיד/ה שאת זוכרת במיוחד?

"תלמיד עם פיגור קל מהחינוך המיוחד, שנכנס בכיתה י"א לכיתת לקויי הלמידה שבה לימדתי. היה לו רצון עז להשתלב ולהיות כמו כולם למרות כל הקשיים. המוטיבציה האדירה שלו הובילה אותו להתנדב לצבא וללמוד מקצוע. הוא עובד כבר שנים ארוכות כמלצר וגם יש לו זוגיות יפה. הוא בפירוש עשה את הבלתי יאמן ולכן הוא מודל הצלחה בשבילי. לא ראיתי אותו כבר המון זמן, אני מתגעגעת אליו ואני מתרגשת רק מלספר עליו."

 

• מהו הדבר שילדים יודעים היום יותר ממך?

"מיומנויות מחשב. הם אלופים בזה, אפשר לומר שכמו שילד לומד לדבר וללכת כך הוא לומד היום שימושי מחשב וחשוב למנף זאת ככל הניתן."

 

• לקח/תובנה/עצה חשוב/ה שלמדת מתלמידיך?

"איפוק וסובלנות. כל תלמיד והדרך שלו. למידה היא תהליך שלוקח זמן ולכל אחד יש את הקצב והצרכים המיוחדים שלו."

 

• במה הילדים של היום שונים?

"התלמידים היום פחות ערכיים ויותר הישגיים. זלזול וחוסר כבוד הם שני מאפיינים מרכזיים בהתנהלות התלמידים מול מחנכים ומורים. לצערי, בעיות משמעת תופסות נתח מרכזי בהוויה הבית ספרית."

 

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר ונחוץ?

"ערכים. חסר כאן חינוך לכבוד ולדרך ארץ. לתלמידים חסרים כלים להפוך להיות בני אדם חושבים ומתחשבים ואזרחים נבונים במדינת ישראל. וברמה הפרטנית, חשוב להקנות לתלמידים כלים להתנהלות בוגרת בחיי היום יום, לנהל משק בית, להיות הורים וכו'."

 

• סמכות מורית – האם היא קיימת?

"יש סמכות, אך היא רופפת. הדבר המיידי שיש לעשות כדי לחזקה הוא הגברת האכיפה. יש לקבוע נהלים ברורים לאכיפה משמעותית."

 

• טכנולוגיה בחינוך - איך את מתייחסת אליה?

"זה העתיד ולכן חיוני להתאים גם את שיטות החינוך וההוראה. אצלנו בכיתות החינוך המיוחד יש מחשב אחד ל-14 תלמידים ואין לוח חכם. דווקא בחינוך המיוחד שנדרשות המחשות רבות כדי להעביר את חומר הלימוד – האמצעים הטכנולוגיים דלים ומוגבלים."

 

• שיעורי בית – מה דעתך עליהם?

"זה דבר טוב אבל במינון נמוך ביותר ורק כאלה שקשורים משמעותית לחומר הנלמד. עדיף ששיעורי הבית יהיו משהו יישומי חווייתי ופחות תיאורתי וכך אפקט ההפנמה יהיה גדול יותר. אם מטרת השיעורים היא תרגול וניתן להכינם בכיתה כדי לפנות לילד זמן אחה"צ לחוגים או למפגש עם חברים – אני בעד."

 

• "דור ילדי הגוגל" – יתרון או חסרון?

"יתרון רציני. תלמידים היום טכנולוגיים, מהירים ועצמאיים בשאיפה שלהם לאתר ידע. השאלה המרכזית היא לתעל את המיומנויות האלה בכיוונים הנכונים ולהוציא את המיטב."

 

• קבלת השונה ושיוויון – האם זו סיסמה או מציאות נוהגת?

"בתור מורה לחינוך מיוחד בשבילי זו לגמרי מציאות נוהגת. מבחן החברה הישראלית הוא לזנוח את האדישות והציניות. גם השונה והאחר יכול להצליח – וכשזה קורה, הסיפוק הוא גדול."

 

• בעיות משמעת - הצעה אחת ומרכזית לפתרון?

"יותר כח למנהלים ולמורים. לא צריך לפחד ולהתכופף מפני איומים. יד תקיפה וסמכותית תיצור סדר דברים חדש. שיתוף פעולה רב מערכתי הורים-מורים-תלמידים, לכולנו יש מטרה אחת משותפת לעשות את הטוב ביותר עבור התלמידים, שכל תלמיד יבחר בדרך הראויה לו להצלחה."

 

• על אילו דברים לדעתך החינוך עומד?

"ערכים, תקשורת חיובית ובונה ואפס סובלנות לאלימות."

 

• למי טוב יותר בישראל של ימינו, לתלמיד או למורה?

"בגדול, גם למורה וגם לתלמיד רע. אף אחד מהם לא מקבל את מה שמגיע לו ולשניהם מגיע לקבל יותר. אנו צריכים להשקיע יותר תשומות בתלמידים הצעירים האלה שיהפכו להיות אנשים בוגרים וירכיבו את הדור הבא. וגם ביחס למורים, חשוב לעשות יותר. להשקיע, לתגמל ולהעריך."

 

• מה הית עושה אחרת בטיפול במערכת החינוך בישראל?

"הייתי משנה מהיסוד את מבנה מערכת החינוך. מאמצת כלים מהחינוך הדמוקרטי, כמו למידה רב גילית, בחירה וייסוד ועדות משמעת בית ספריות. אנשים טובים מתייאשים ועוזבים את המערכת משתי סיבות, האחת - מאבדים תקווה שמשהו יכול להשתנות במערכת עייפה ומסואבת, והשניה – כי לא רוצים יותר את כאב הראש שיש מהתמודדות בלתי פוסקת עם בעיות משמעת."

 

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?

"בדיוק השבוע, תלמיד שלי ביקש מאמא שלו שתתקשר אליי ותבקש שאברך אותו לרגל יום הולדתו, כי הוא מחשיב אותי כדמות משמעותית מאוד בחייו. מה צריך יותר?" • המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה? "שאני אכפתית ומקצועית ויש לי תרומה גדולה בהתקדמות של התלמידים."

 

• המחמאה הכי מפרגנת שקיבלת מהמנהל/ת שלך?

"שאני אשת חינוך ומקצוע. מחמאות כאלה תמיד מחממות את הלב ונותנות כח להמשיך."

 

• העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"לא להתייאש, למרות שהמערכת מקולקלת בצורה אבסורדית עד כדי לקחת שפכטל, לגרד, להרוס ולבנות הכל מחדש. דרוש למורה חדש הרבה אוויר, איפוק וגם ידיעה שחלומות לעיתים מתגשמים."

 

• אם לא היית מורה....קרוב לוודאי שהיית?...

"מעצבת תכשיטים. מקצוע שיש בו יצירתיות ואסתטיקה."

 

• ולסיום, תני כמה מילים למורה מעברך

"תודה רבה למרגרט, המורה שלי בכיתה א'. כל בוקר היא היתה מחבקת ומנשקת את כל התלמידים. היא היתה מורה חייכנית ושמחה שאהבה ילדים. זו היתה חוויה מעצימה בשבילי ובזכותה אהבתי את בית הספר."

 

ראיינה: שרון כץ.

 

מוזמנים לשתף וגם לכתוב לנו בהודעה כאן בפייסבוק או באי מייל: gsharonkatz@gmail.com  על מורים שאתם חושבים שכדאי לראיין וללמוד מהם על תובנותיהם.

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד