ריקי ורנר-מופז

מס צפיות:  951

 

 

ריקי ורנר-מופז
חברה בארגון המורים

 

ותק: 20 שנים

בית ספר: תיכון עירוני ד' בתל אביב

מקצוע: היסטוריה ואזרחות

 

• למה בחרת בהוראה?

"הוראה זו דרך מצוינת עבורי לתרום ולהשפיע. אני גם נהנית ממה שאני עושה ואני גם חושבת שאני עושה את זה טוב. דרך לימודי ההיסטוריה, אני מנסה ואפילו מצליחה לייצר עניין גם בדברים שמעבר לחומר הנלמד."

 

• ההשראה שלך – מה הדבר או מי האדם שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?

"בן עמי שמר, המחנך שלי בכיתות יא' – יב' בתיכון. בזכותו סיימתי את בית ספר. גם הוא היה מורה להיסטוריה והסתבר לי שגם הוא עשה את הדוקטורט שלו על בית שני, נושא שגם אני בחרתי לעסוק בו בדוקטורט שאני עושה עתה."

 

• התסכול שלך?

"אני נורא אוהבת ללמד ונורא לא אוהבת את המערכת הגדולה שכוללת את משרד החינוך ושלוחותיו."

 

• סיפוק מההוראה או פשוט איפוק?

"סיפוק גדול גם ברמה החינוכית, כי אני מצליחה לחבר תלמידים לדבר המרתק הזה שנקרא היסטוריה ולייצר בהם סקרנות וחשיבה ביקורתית, וגם ברמה האישית כי ההוראה מאפשרת לי את הדינמיות שאני זקוקה לה: לשוטט במרחבי הידע שמושכים אותי, היסטוריה, אומנות, אזרחות ולהתנסות בעבודה עם קהלים שונים של תלמידים."

 

• הפספוס הגדול לאורך הדרך?

"הפספוס בעיני הוא מערכתי. יש הרבה דמויות וסוגים של מורים שאני כתלמידה נתקלתי בהם ואני עדיין רואה טיפוסים כמותם גם היום. אני לא רוצה להיות כמותם ואני חושבת שלהיות מורה טוב הוא לדעת מה מתאים לך כאדם וכמורה וגם איזה מורה אתה לא רוצה להיות."

 

• תלמיד/ה שאת זוכרת במיוחד?

"לשמחתי יש לי רבים כאלה. אני מחנכת בדרך כלל כיתות לא פשוטות שיש בהם חבר'ה שאף אחד לא האמין בהם ולמרות זאת, הם הצליחו לסיים בגרות בגלל שאני התעקשתי."

 

• מהו הדבר שילדים יודעים היום יותר ממך?

"הם נולדו לעולם טכנולוגי וגדלו עם מיומנויות טכנולוגיות טבעיות. ולמרות זאת, עדיין צריך שאנחנו נלמד אותם כיצד להפוך יכולות אלה לאמצעי למידה עבורם."

 

• תובנה חשובה שלמדת מהוראת תלמידייך?

"עם השנים הבנתי ששמונים אחוזים מהתלמידים יגיעו לציון 80 איתי או בלעדיי. אני נמצאת בכיתה בשביל התלמידים שהם העשרים אחוזים הנותרים וביניהם יש את המצטיינים והחלשים. אני כל הזמן מזכירה את הדברים האלה לעצמי ולתלמידים שלי."

 

• במה שונים הילדים של היום?

"ברמה האוריינית שלהם. הם לא מתעסקים ומשתמשים בשפה כמו בעבר. נתקלתי לאורך הדרך בתלמידים אינטליגנטים ששרדו במערכת והגיעו לכיתה י' עם הבנה מוגבלת לחלוטין בהבנת הנקרא ויש רבים כאלה."

 

• מה דעתך על התדלדלות התלמידים במגמות ההומניות והסטודנטים בפקולטות במדעי הרוח?

"אני חושבת שתוכנית הלימודים לא מספיק מרתקת. אני מלמדת היסטוריה מורחב זו השנה השנייה, כשהתחלתי היו לי 5 תלמידים וסיימתי את השנה עם 20 והשנה כבר לומדים אצלי 32 תלמידים. השאלה היא איך עושים זאת ואיך מגישים להם את חומר. הלמידה צריכה להיות אינטראקטיבית, פרקטית וחדשנית."

 

• התוכנית האקדמית בהיסטוריה לבגרות – יש פרק ספציפי שבו מגלים התלמידים סקרנות יתרה?

"הפרק על השואה. התלמידים ממש מחכים ללמוד את הנושא. אני באה מתחום של היסטוריה כללית ובראיית הרצף ההיסטורי הרחב, הפרק על השואה הוא רק חלק קטן מאירועים תהליכים של שנים. אני מאמינה שמורה שמחובר לחומר יכול להפוך כל פרק היסטוריה למרתק."

 

• מסע לפולין – כיצד היית מתארת את ציון הדרך הזה בחייו של בוגר מערכת החינוך בישראל?

"לאחר 4 נסיעות לפולין אני מרגישה שההשפעה המשמעותית של הביקור בפולין על תלמידים תצוץ ותופיע בטווח הארוך. בטווח הקצר והמיידי זו אמנם חוויה חזקה שהייתה לה הקדמה והכנה אינטנסיבית שתרמה למעורבות ולסקרנות אבל מרגע החזרה לארץ התלמידים עוברים הלאה."

 

• מה קורה היום בניגוד לעבר כשנשמע הצלצול להפסקה?

"יש 'אטרף' לצאת החוצה. יותר תלמידים מחכים לצאת לחופשי. היום יותר קשה להם לשבת. בשניה שהצלצול נשמע, הסכר נפרץ. בית הספר הוא אירוע חברתי בעיקרו והתלמידים מחכים לרגע ההפסקה כדי להיפגש, לדבר, לראות ולהיראות."

 

• את רואה תלמידים עם ספר (ספרות יפה) בתיק שאינו קשור למקצועות הלימוד?

"כן. אני רואה תלמידים שקוראים בעיקר הגות, פילוסופיה והיסטוריה. לא מדובר ברבים ואני חושבת שגם בעבר לא קראו המון. לעומת זאת, היום, סרטים למשל, הפכו לכלי לימודי ממדרגה ראשונה. תלמידים היום מבינים סרטים ברמה אחרת ומפיקים מהם ידע רב. לאחרונה הראיתי לתלמידים את הסרט 'קברט', סרט לא קל, והילדים נהנו ולא רצו לקום."

 

• איפה נכנסת החדשנות בלימודי היסטוריה?

"בהרבה מאוד מקומות. בקריקטורות, שאלות דילמה ומחשבה, בעבודות חקר ובסרטים כמקורות היסטוריים. כמו כן שימוש רב בהערכה חלופית ככלי מדידה שמעודד יצירתיות של המורה והתלמיד."

 

• מהיכרותך, האם למורים להיסטוריה יש קווי אופי משותפים?

"הם אנשים חושבים, עם 'דרייב' בלתי נשלט לחיפוש מקורות והתחקות אחר הבנת תהליכים. רבים מהם גם מעורבים פוליטית."

 

• תני דוגמא לדבר חכם שאמר לך תלמיד על המקצוע?

"למה רוב החומר שאנו לומדים הוא תולדות עם ישראל ולא היסטוריה כללית?"

 

• הכשרת מורים - ״הטובים להוראה״, האומנם?

"יש כל מיני. אני מכירה הרבה מורים שנמצאים במערכת החינוך בגלל אידיאלים. אני גם רואה הרבה חבר'ה שמגיעים להוראה כקריירה שניה ושמחה על כך כי זה מהלך שרק מטיב עם המערכת. מצד שני, אני גם רואה את אלה שהגיעו לכאן כי לא הצליחו לעשות שום דבר אחר, ופה צריך להוסיף אבחנה נוספת שנעוצה בפער שבין מורים ביסודי/חטיבות למורים בתיכון."

 

• מהו הדבר שתלמידים לא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

"לדעת מה לעשות עם כל הידע שיש היום - מידענות, לדעת לכתוב עבודה אקדמית, לדעת להיות צרכן תרבות ותקשורת ביקורתי."

 

• מה עמדותייך בנושא הסמכות המורית?

"הסמכות רופפת, כי עברו השנים בהן המורה היה האוטוריטה הבלעדית של הידע, ולכן ההוראה צריכה להיבנות על מערכת היחסים שנוצרת בין המורה לתלמיד כשבבסיסה מצויים כבוד והערכה. אני גם לא חושבת שתלבושת אחידה ועונשים מייצרים סמכות."

 

• שיעורי בית – טוב, רע או לא נורא?

"תלוי מתי. אני נותנת שיעורים רק כהכנה לבחינה ולא על בסיס יומיומי. התלמידים מקבלים בנק של שאלות ונדרשים לענות עליהם. מי שלא עונה לא יכול להיכנס לשיעור הכנה למבחן."

 

• מה עתיד ההוראה בעינייך?

"מעורפל, לפחות בתחום ההיסטוריה והאזרחות. לצערי, הפוליטיקה נכנסת פנימה. מערכת החינוך מסואבת ונשארים בה אנשים שמחכים לפנסיה. קשה לי לראות במערכת מורים שאינם באים מתוך אמונה בדרך או מתוך שליחות ואהבה ונותרים בה כברירת מחדל."

 

• קבלת השונה/סובלנות/שוויון – סיסמה או מציאות נוהגת?

"סיסמה. המערכת לא מותאמת לקבלת השונה, זו מערכת שמותאמת למסה."

 

• הדבר הראשון שתעשה/י בטיפול השורש הנדרש למערכת החינוך בישראל?

"לפי הסדר והחשיבות: 1. להוציא מורים עייפים ושחוקים 2. להקטין דרסטית את הכיתות 3. לתגבר משמעותית את שעות החינוך. אי אפשר לחנך כיתה בשעה בשבוע."

 

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד או תלמידה?

"המחמאה הכי מרגשת שקיבלתי מתלמיד היא שאני כמו אמא שניה בשבילו."

 

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?

"שאני שם תמיד בשביל הילד שלו, נוכחת ורואה."

 

• זוהי הזדמנות שלך לומר לשר החינוך ש....?

"אומר לו שוב את מה שכולנו מבינים ויודעים: חינוך זה מרתון ארוך ולא ספרינטים, זה תהליך ולא 'בום', שינוי צריך לבוא ממקום של הטמעה ולא ממקום של הנחתה."

 

• מה העצה החשובה ביותר שלך למורים שנכנסים למערכת החינוך?

"היו קשובים לתלמידים ולכיתה שלכם, בואו מוכנים לשיעור ושמרו על המקצועיות שלכם."

 

• ולסיום, כמה מילים למורה מעברך...

"אגיד לבן עמי שמר, המחנך שלי בתיכון, שבזכות העובדה שהוא ראה אותי, אני מצליחה היום לראות אחרים."

 

ראיינה: שרון כץ.

 

מוזמנים לשתף וגם לכתוב לנו בהודעה כאן בפייסבוק או באי מייל: gsharonkatz@gmail.com על מורים שאתם חושבים שכדאי לראיין וללמוד מהם על תובנותיהם.

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד