סמי קבלו

מס צפיות:  1159

 

 

 

סמי קבלו

חבר בארגון המורים

 

וותק: 20 שנה

בית ספר: תיכון בוייאר בירושלים

מקצוע: חינוך גופני, של"ח וגיאוגרפיה

 

• למה בחרת בהוראה?

"יש בזה עשייה ועיצוב. אפשר להתוות דרך וכיוון."

 

• מי ההשראה שלך?

"זכורה לי באהבה המורה הרצליה ברון שלימדה אותי תנ"ך בבית ספר בויאר בירושלים. היא הטמיעה בי את אהבת התנ"ך, אהבה שמלווה אותי בהדרכות של"ח וידיעת הארץ שאני מעביר."

 

• יש לך סיפוק מההוראה?

"אני חווה זאת כל הזמן. זה קורה למשל, כשילד מגיע להשלים שיעור בחינוך גופני, לא כי הוא צריך את זה לציון שלו אלא משום שהוא רוצה, כי חשוב לו להקפיד על אורח חיים בריא. אני רואה את זה גם בשיעורי כושר קרבי בהדרכתו המקצועית של עמיתי יורם מנחם, כשהתלמידים מתייצבים לשיעור בשעה 7 בבוקר ולא משנה מה מידת העייפות או תנאי מזג האוויר."

 

• איך הגעת לבויאר?

"אני הייתי תלמיד בבית הספר שבו אני מלמד. בעיניי זה המשכיות יפה. למדתי בבויאר בשנות השמונים, וכאן גם סיימתי את בית הספר התיכון. אחרי סיום הלימודים הגבוהים, חזרתי לכאן כמורה."

 

• מי המודל שלך?

"מקסים דימנשטיין. מורה לספורט שאני עובד במקביל אליו היום, והוא היה גם המורה שלי כשאני הייתי תלמיד. הוא בנה מסורת של חינוך גופני, משמעת, עבודה ותרבות שקשורה לחינוך גופני וטבועה בי ובבית הספר בויאר כבר עשרות שנים."

 

• מה שונה בתלמידים של ימינו?

"לילדים היום יש יותר פיתויים. קיים היצע ענק ומסודר מאוד של חוגים ופעילויות שהם צריכים לבחור מתוכם. ככלל, אני גם חושב שהילדים היום פחות פעילים פיזית. הם הרבה מול המחשב/אייפון ופחות בחוץ."

 

• עד כמה התלמידים מתייחסים ברצינות לשיעורי ספורט בראי תפקידם העתידי בצבא?

"מי שמייעד את עצמו ליחידות קרביות וסיירות מובחרות מגלה רצינות ואחריות גדולה. השיעור נגמר ורבים מהם הולכים עצמאית לעשות עבודה על המתח כדי לאתגר עוד קצת את היכולת."

 

• מה הופך שיעור ספורט לשיעור מוצלח?

"זה שהוא בנוי נכון ובהדרגה ושבסופו יש מעט הפוגה, משחק או תחרות או פעילות חווייתית אחרת. אצלנו בבית הספר רובו של השיעור מבוסס על כושר גופני ואתלטיקה."

 

• מה רואה מורה לספורט שאף מורה אחר לא רואה?

"אני חושב שאני רואה את הדברים במידי, כשבכיתה לעתים נחשפים לדברים רק לאחר תהליך. אני רואה אינטראקציות חברתיות, הצלחות רגעיות בזמן אמת שבונות ביטחון לגשת לאתגר הבא, התמודדויות עם קושי פיזי ומגבלות קואורדינציה, ובעיקר, אני רואה את חוזקותיהם האדירים של כח הרצון והרוח."

 

• ספורט לכולם כאורח חיים או הטובים למגמה?

"אצלנו בבית הספר כל כיתה היא מיני מגמת ספורט. כולם עובדים קשה. יש הבנה אמיתית לחשיבות של מקצוע חינוך גופני. לדוגמא, במרתון ירושלים אשתקד השתתפו 300 תלמידים שלנו מכיתות י' יא' ו-יב'. השנה יש צפי של 350 ילדים."

 

• כיצד השתכללה הוראת הספורט בשנים האחרונות אם בכלל?

"מאחר שרוב הילדים רואים את הקשר בין הספורט לאורח חיים בריא, הכנה לצבא, מניעת מחלות ועוד, ישנה חשיבות רבה לשיעורים ברמת המאמץ שילדים משקיעים בשיעור וזה שינוי משנים קודמות."

 

• מה תשיב לאלה שיגידו שמקצוע השל"ח שייך לעולם הישן?

"זה אחד השיעורים הכי חשובים בבית הספר ולא בגלל שאני מלמד של"ח. זה השיעור היחיד שמחבר את התלמיד לקרקע באופן פיזי ומראה לו את חשיבות השמירה על הטבע והארץ. המקצוע הזה מחבר את התלמיד לישראל, לנופיה, דרכיה ומאפייניה. ישנה זיקה רבה בין ההיסטוריה לטריטוריה."

 

• יש עדיין ידיעת הארץ דרך הרגליים?

"הטיול ברגל הוא המענה ההולם לדור המסכים שיש היום. בבתי ספר שאין בהם של"ח, הטיולים השנתיים מורכבים ברובם מלינה בבית מלון ומביקורים באטרקציות כאשר לינת שטח ולימוד מעשי על ידיעת הארץ נשארים בגדר דבר רחוק."

 

• איך מרגיש לך להיות מורה גבר במערכת נשית בעיקרה?

"בבויאר אין הרגשה כזאת. אני לא חושב שזאת מערכת נשית."

 

• הכשרת מורים - ״הטובים להוראה״, האומנם?

"אני מאמין שיש התקדמות ובשנים האחרונות איכות ההוראה עולה. דרישות ההשתלמות והרפורמות השונות תורמות לחיזוק איכות ההוראה בקרב המורים שכבר קיימים במערכת."

 

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר ונחוץ?

"מקצועות שמשלבים עבודות כפיים שנעלמו ממערכת החינוך, כי אין בהם בחינות בגרות. אני מרגיש שחשוב שכל תלמיד ייצא מבית ספר עם שק "כלים" תרתי משמע."

 

• יש לך תסכולים מההוראה?

"אין לי. אני אוהב את העבודה שלי ואת הילדים ומרגיש בבויאר בבית."

 

• האם יש בעיה בסמכות המורית?

"מורה מתייחס לעצמו בכבוד, כך גם תלמידיו יתייחסו אליו. הכללים של כבוד, הבנה ודיאלוג פתוח חלים גם עליי וגם על תלמידיי."

 

• עתיד ההוראה –אפור? ורוד? מעורפל?

"אם מדינת ישראל תבין שחינוך הוא הבסיס והחלק הבראשיתי של התגבשותו של תלמיד להיות אדם שלם, עתיד ההוראה יהיה ורוד."

 

• שלושה דברים חשובים לך כמורה?

"מקצוענות, אהבה ותשוקה לתחום המקצועי ואהבה לילדים."

 

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?

"תודה על הטיול, זה היה מאוד משמעותי בשבילי."

 

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?

"הצלת לי את הילד."

 

• מה העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"להיצמד למורה ותיק שיהיה לו כחונך וילווה אותו בכל צעדיו בבית הספר. לא כדאי לעבוד לבד."

 

• אם לא היית מורה....קרוב לוודאי שהיית?

"מדריך טיולים עצמאי."

 

• ולסיום, כמה מלים למורה מעברך

"אני אומר לרותי שהייתה מורה שלי בכיתה ח' בבית ספר בן-צבי בבאר שבע שאני עדיין מעריץ אותה וחושב עליה כי היה לה אכפת ממני והרגשתי זאת."

 

ראיינה: שרון כץ.

 

מוזמנים לשתף וגם לכתוב לנו בהודעה כאן בפייסבוק או באי מייל: gsharonkatz@gmail.com על מורים שאתם חושבים שכדאי לראיין וללמוד מהם על תובנותיהם.

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד