שני בן שניאור

מס צפיות:  1027

 

 

שני בן שניאור

חברה בארגון המורים

 

וותק: 22 שנה

בית ספר: תיכון "יחד" מודיעין.

מקצוע: ערבית, חינוך וריכוז שכבה

 

• ״למה הוראה״?

"יש לי אמונה שמשהו צריך ויכול להשתנות."

 

• ההשראה שלך – מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?

"שהערכים שאני מחנכת אליהם את תלמידיי יחלחלו פנימה ויעשו את השינוי."

 

• מה התסכול שלך?

"שאת הפירות לא אני רואה."

 

• סיפוק מההוראה או פשוט איפוק?

"סיפוק גדול. אני חווה את הסיפוק הזה מידי יום, בדברים הקטנים, באינטראקציות עם התלמידים, באסימונים שאני מזהה שנופלים פתאום."

 

• הפספוס הגדול לאורך הדרך?

"שלא את כולם ראיתי ולא לכולם יכולתי להגיע."

 

• מי המנטור/המודל שלך?

"זהבה פרנקל ז"ל, שהיתה מנהלת בית ספר התיכון 'סליגסברג' בירושלים. זכיתי לעבוד עם זהבה ז"ל בעבר כשלימדתי בתיכון. הייתי מורה מהרגע שסיימתי את המסלול להוראה אבל אני יכולה לומר בפירוש שבזכותה אני המורה של היום. היה בה שילוב נדיר של אישה חזקה ונחושה עם 'אני מאמין' מוצק וקשיחות במידה, ביחד עם רגישות, ירידה לפרטים וראייה עמוקה לנפשם של תלמידיה. היא הצליחה להבין את התלמידים, לדבר אליהם בגובה העיניים ולנתב אותם למסלול הנכון מתוך כבוד והערכה."

 

• תלמיד/ה שאת/ה זוכר/ת במיוחד?

"תלמיד בשם תומר מתיכון שלימדתי בו בעבר. הוא היה 'הפרוייקט' שלי. הוא היה תלמיד שאף אחד לא האמין בו וכל פעם שהיה קורה משהו, היו מאשימים אותו. החלטתי שאני אוכיח, קודם כל לו, כי הוא לא האמין בעצמו – אבל גם לכל השאר – שהוא יכול לעשות שינוי והוא באמת עשה זאת. לימדתי אותו 3 שנים והצלחתי לגרום לו לחוות הצלחות ולהתקדם. אני מקווה שהוא בסדר היום. אני מאמינה שכן."

 

• מהו הדבר שילדים יודעים היום יותר ממך?

"מחשבים, כל עולם הטכנולוגיה, סמים."

 

• לקח/תובנה/עצה חשוב/ה שלמדת מתלמידייך?

"לדבר אליהם בגובה העיניים, לא להתנשא."

 

• מה יודע תלמיד שמסיים לימודי ערבית 5 יחידות בישראל של שנת 2014?

"לקרוא ולכתוב, פחות לדבר, אם בכלל. התלמיד הזה גם יודע שהמסלול הזה פותח בפניו דרך לעתיד. בוגרי ערבית מיד מאותרים לחיל המודיעין והבחירה בשפה הערבית ממקצעת גם הלאה. התלמידים האלה מצטרפים לקבוצה מצומצמת שדרכה המקצועי מובטח, ברור ומוגדר."

 

• על רקע השינויים בהוראת המקצוע, עד כמה חשובים בעינייך לימודי החובה של השפה הערבית?

"חשובים מאוד. התלמידים נחשפים לשפה הזאת בכל מקום, זוהי השפה הרשמית השניה במדינה ויש לכך משמעות. לא מתקבל על הדעת שתלמידים במדינת ישראל לא יידעו את הבסיס של השפה הערבית."

 

• הנוער הישראלי מבין את חשיבות למידת השפה הערבית בקונטקסט הגיאוגרפי שלנו?

"בהחלט. התלמידים מתעניינים ושואלים שאלות על אירועים ומקרים, בעיקר צבאיים, שהם מכירים מההיסטוריה ומהתקשורת, וקשורים לידיעת השפה הערבית. באותה נשימה הם מגלים סקרנות לסיפורו של אלי כהן אך גם לכל מה שקורה היום עם איראן. הערבית מחברת אותם למאורעות העבר, אבל גם לאקטואליה."

 

• מי התלמידים שבוחרים ללמוד ערבית מוגבר לבגרות ומדוע?

"תלמידים שהתחברו לשפה ואוהבים אותה. חרוצים ומשקיענים, שיודעים לעבוד קשה. רכישת שפה היא מלאכת נמלים ודרושות סבלנות ועקביות. דבר נבנה על דבר בדיוק כמו במתמטיקה ולכן ההתמדה חשובה."

 

• מה היתרונות הגדולים של מורה שלוקח על עצמו את תפקיד רכז שכבה?

"אני מאמינה שזאת הדרך להגיע לכמה שיותר תלמידים ובמקום לעשות את הדברים שאני מאמינה בהם בקטן אני עושה אותם לרוחב ומרחיבה את היריעה כך שהיא תחול על יותר תלמידים. אני גם מאוד נהנית מתהליך הליווי של צוות המחנכים ומסייעת גם להם להרחיב את נקודות המבט."

 

• תלמידים חילונים ודתיים ביחד כמו בבית הספר "יחד" – מתכונת מנצחת?

"בעיני כן. גם הילדים הפרטיים שלי לומדים במסגרת הזו כי חשוב לי שיכירו ויחוו זאת מקרוב. אני מאמינה גדולה בדיאלוג וזה המקום הראשון שבו נוצר הדיאלוג בין שני העולמות."

 

• במה שונים התלמידים של ימינו?

"הם מפונקים יותר. הם מבקשים או רגילים לעזרה בדברים שהם יכולים לעשותם בעצמם. המורים היום הם, במידה רבה, ספקי השירות של התלמידים. הדוגמא הכי מוחשית שעולה לי כרגע היא המצב שנוצר כתוצאה מהיעדרות של תלמיד מבית ספר. הציפייה היום היא שהמורה יהיה זה שישלים את החומר עבור התלמיד, בעוד שבעבר התלמיד היה האחראי הבלעדי. זה שיבוש קשה שחשוב לתקנו."

 

• הכשרת מורים - ״הטובים להוראה״, האומנם?

"לצערי לא. זה לא סוד שכדי להתקבל להוראה לא דרושים נתונים בשמיים. וגם לאחר הלימודים, ההכשרה לא מספיקה. המורים לא מקבלים מספיק כלים לעמוד מול כיתה ולהתמודד עם תופעות של קשב וריכוז. הרבה מורים פשוט לא מספיק בשלים לעשות מלאכתם. אולי הדבר הכי חשוב שמורה זקוק לו הוא האינטליגנציה הרגשית. להיות מורים ולהעביר ידע כולם יכולים, אבל אינטליגנציה ריגשית אי אפשר ללמוד."

 

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

"כישורים חברתיים, איך להיות אדם ואזרח טוב, אמפטיה וסובלנות."

 

• סמכות מורית - יש/אין/רופפת?

"יש מורים שמצליחים להציב גבולות ויחד עם זאת להסתכל על התלמידים בגובה העיניים, להגיע ולחדור לנפשם הצעירה, וכשזה קורה, יש קסם. מורים סמכותיים הם כאלה שהתלמידים מעריכים אותם כי הם יודעים לאהוב ומתוך האהבה הם איתנים ונחושים להראות לתלמידים שחצו את הגבול שאין לעבור אותו."

 

• טכנולוגיה בחינוך - זה העתיד/משתמש זהיר/מפחד להתקרב?

"מפחדת פחד מוות. אני מרגישה שזה המקום שהתלמידים 'לוקחים אותי' בצעדי ענק. השתלמתי, אני מתקדמת, אבל רחוקה מאיפה שאני צריכה להיות."

 

• עתיד ההוראה – אפור? ורוד? מעורפל?

"מעורפל ביותר. משגעת אותי הזגזגת. כל כמה שנים מגיע שר חינוך ויש מהפכות. התחושה שלי היא שאין כאן עמוד שדרה חינוכי שהולך איתנו לאורך זמן. מערכת החינוך מאופיינת בחוסר יציבות והקרקע לא בטוחה."

 

• "דור ילדי הגוגל" – יתרון או חיסרון?

"גם וגם. מצד אחד זה פותח את כולם לעולמות נפלאים ומחכימים אבל באותה לחיצת כפתור גם מגיעים לעולמות חשוכים. בעיקר, מפחיד אותי שזה עולם ללא גבולות."

 

• קבלת השונה/סובלנות/שוויון – סיסמה או מציאות נוהגת?

"סיסמה ותו לא. קבלת השונה צריכה להתחיל מהפרטים בתוך קבוצה של תלמידים שמוגדרים ככיתה וזאת עוד לפני שמתחילים להרחיבה לעיוורים/קשישים/עניים וכדומה. אני לא מרגישה שהסובלנות קיימת בקבוצות הגרעיניות היומיומיות בבית הספר ועלינו להתחיל מהם ורק אחר כך תהיה משמעות אמיתית להחיל זאת גם בקבוצות אחרות."

 

• הדבר הראשון שתעשה/י בטיפול השורש הנדרש למערכת החינוך בישראל?

"שיפור מעמד המורה בקרב ההורים."

 

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?

"את המלאך ששמר עליי."

 

• מה היית אומרת לשר החינוך?
"כדאי להקשיב גם לרחשי ליבם של המורים."

 

• העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"במערכת שקשה לשרוד בה מורה מתחיל שלא באמת מאמין בכוחות שלו ולא באמת אוהב את העבודה שלו, יהיה מתוסכל ויפלט החוצה. חשוב להאמין בתלמידים שהם מסוגלים ואז הם גם מאמינים בעצמם ורק אז מעשה החינוך מתקיים."

 

•אם לא היית מורה, במה היית עוסקת?

"קרימינולגית."

 

• ולסיום, כמה מילים על מורה מהעבר

"אני זוכרת מורה שהיתה לי ביסודי, קראו לה חנה פיש והיא לימדה אותי בביה"ס 'פרנקל' שבגבעה הצרפתית. היא פשוט ראתה אותי. תודה חנה!"

 

ראיינה: שרון כץ.

 

מוזמנים לשתף וגם לכתוב לנו בהודעה כאן בפייסבוק או באי מייל: gsharonkatz@gmail.com על מורים שאתם חושבים שכדאי לראיין וללמוד מהם על תובנותיהם.

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד