שאול נוימן

מס צפיות:  1269

 

שאול נוימן
חבר בארגון המורים

 

וותק: 29 שנים

בית הספר: הולץ (חיל האויר) הרב תחומי בתל אביב

מקצוע הוראה: מורה לאנגלית ורכז אנגלית בבית הספר

 

• למה הוראה?

"כל החיים אהבתי להורות ולחנך ותמיד קיבלתי פידבקים חיוביים על כך."

 

• מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?

"הרצון הבלתי מתפשר שלי להגיע לכל ילד ולגרום לו לאהוב את השפה האנגלית."

 

• סיפוק מההוראה או פשוט איפוק?

"יש ימים כאלה ויש ימים כאלה. לעיתים יש בכיתה זרימה מטורפת והכל הולך חלק וטוב ולפעמים יש יום מקרטע, אבל מורה שאוהב את מה שהוא עושה, יודע להכיל גם את הימים הפחות טובים. אני אוהב את המקצוע שלי וכשאני רואה את עיניהם הבורקות של תלמידיי אני מקבל אישור כל פעם מחדש שזהו מקומי. כדי לרתק את התלמידים ולייצר בהם את הקשב והסקרנות לא מספיק בעיני להיות מורה, צריך לעיתים להיות חוקר, הוגה, שחקן ומצחיקן. במציאות כזאת, ההוראה רחוקה מלהיות דבר של הרגל."

 

• הפספוס הגדול לאורך הדרך?

"אני מצטער שלא עשיתי צעדים לקדם את עצמי לכיוון של הוראת אנגלית בפריפריות לילדים מעוטי יכולת. האתגר הגדול נמצא שם. זו לא חוכמה ללמד אנגלית תלמידים שיודעים אנגלית ונחשפים לשפה מהבית, מנסיעות לחו"ל, מסרטים, ממשחקי מחשב וכיוצ"ב."

 

• מי המנטור/המודל שלך?

"בלי להניד עפעף – ד"ר רינה קינן, המורה שלי לאנגלית בבית ספר היסודי 'רביבים' בחולון. אחת המורות המדהימות שיש. אשה שהקדימה את זמנה בשיטות ההוראה שלה ומבית מדרשה יצאו לפחות 5 מורים לאנגלית שאני מכיר."

 

• תלמיד/ה שאתה זוכר במיוחד?

"גדעון משכונת התקווה, תלמיד שהיה לי בתחילת דרכי כמורה והגשתי אותו לבגרות באנגלית. בבוקר הבחינה הבחור לא התעורר. נסעתי אליו הביתה והבאתיו חצי ישן לבחינה. הוא קיבל 90."

 

• מה הדבר החשוב מכל שיש לבצע כדי שהאנגלית תחליק טוב יותר על לשון התלמידים הישראלים?

"בשנים האחרונות נעשו המון שינויים שמקדמים את הוראת האנגלית וייאמר לזכותה של ג'ודי שטיינר, מפמ"רית האנגלית במשרד החינוך, שאינה נחה רגע על שמריה. בכל זאת, אם אשים אצבע על שיפור הכרחי אחד, אציין שאם כבר מתחילים ללמד אנגלית בגיל הרך, דבר שאני מתנגד לו, אז יש לשנות את אופי ההוראה. במקום לצבוע אותיות באנגלית יש ללמד תבניות מוכנות של סיטואציות בלי להיכנס לסוגיית הדקדוק, כמו למשל, איך לנהל שיחה בקניון, איך לבקש עזרה ממישהו וכדומה. אני סבור שכדי ללמוד שפה צריך שתהיה מוכנות, וכזו מבשילה רק לקראת כיתה ו'. כל מה שקורה לפני כן, אילו משחקים גרידא. אגב, המחקרים של השנים האחרונות מראים שלימוד שפה הוא כישרון מולד."

 

• חילופי משלחות לחו"ל – רק לנבחרי סגולה שמתקדמים באנגלית?

"נהפוך הוא. אני בפירוש בחרתי למשלחות אלה תלמידים שלא יודעים טוב אנגלית, וזאת במטרה לחשוף אותם ולעורר בהם את הסקרנות והרצון לדעת. חשוב לי שבני נוער מישראל יסעו למשלחות של חילופי סטודנטים, יראו עולם ויתקשרו עם בני גילם שמעבר לים. כששואלים אותי התלמידים 'איך נדבר?' אני עונה 'אתם כבר תמצאו את הדרך ואני אהיה לצידכם...'."

 

• מחסור במורים לאנגלית – מאין ניוושע?

"חסרים מורים נקודה. נכון שהתלבשו על המורים לאנגלית ומדברים כל הזמן על המחסור במורים לאנגלית, אבל המחסור במורים הוא רוחבי בכל התחומים."

 

• מהו הדבר שילדים יודעים היום יותר ממך?

"אני חושב שהם מתוחכמים יותר בכל הקשור לגאדג'טים. דבר שלי לוקח יומיים להבין או לפתור, הם עושים זאת בשתי דקות. אבל לצד מהירות התפישה, אני מרגיש את הבורות של הדור הזה. אני מלמד אותם טקסטים מהחיים באנגלית ורואה שהם לא יודעים. הם לא קוראים, ולכן מגלים חוסר בקיאות ממשי בידע כללי."

 

• לקח/תובנה/עצה חשוב/ה שלמדת מתלמידייך?

"שעליי לחזור ולהסביר להם שוב ושוב שגם אם אני כועס עליהם, זה רק בגלל שאני אוהב אותם ורוצה בהצלחתם."

 

• במה שונים התלמידים היום?

"למורים יש איזושהי רומנטיקה על כך שהתלמידים של פעם היו טובים יותר, ואני טוען שהתלמידים הם תמיד אותם תלמידים. מה שהשתנה זו הסביבה, הרעשים, הסחות הדעת והגורמים המתערבים. גם היום אני מוצא את עצמי מתמודד עם אותן דילמות ועם אותם קשיים איתם התמודדתי בעבר. מבחינתי, מלאכת החינוך ואיכות התלמידים נשארו כשהיו, ורק התפאורה השתנתה."

 

 • מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

"התמודדות עם החיים. אני מרגיש שחסרים להם כלים להתמודד עם האירועים והמורכבויות שהחיים יזמנו להם. יש לתת דגש רב בתיכון על למידת כישורי חיים כדי שכל בוגר יידע להיות בן אדם ולהסתדר בחברה ובחיים."

 

• סמכות מורית - יש/אין/רופפת?

"מורה עם סמכות מורית הוא כזה שהוא ידען בתחום ההוראה הספציפי שלו ושיש לו את הכישורים לעמוד מול כיתה, לעניין ולרתק את התלמידים. למורה כזה שיש לו את שני המאפיינים הללו לא תהיה בעיה עם סמכות מורית."

 

• טכנולוגיה בחינוך - איפה זה פוגש אותך?

"אני בעד אבל במידה. מאוד מפתה לבסס הוראה על טכנולוגיה מתקדמת אבל צריך לעשות זאת בחוכמה ובמינונים הנכונים."

 

• שיעורי בית – טוב, רע או לא נורא?

"נורא ואיום. בית ספר 'הולץ' הוא בית ספר צבאי ולומדים בו תלמידים מחדרה ועד אשקלון. התלמידים מסיימים לימודים בסביבות השעה שלוש וחצי ארבע ונוסעים הביתה בהסעות. לא הגיוני להושיבם להכין שיעורים בהגיעם הביתה."

 

• עתיד ההוראה – אפור? ורוד? מעורפל?

"אני מודאג. רעיון ביטול בחינות הבגרות בהיסטוריה, ספרות ותנ"ך, המחסור במורים, השכר הנמוך בהוראה – כל אלה מכניסים הרבה חששות לליבי."

 

• בעיות משמעת - הצעה אחת ומרכזית לפתרון?

"לסמוך יותר על המורים. מורים היום מרגישים לבד במערכה. ההורים מגוננים על הילד ללא קשר למעשיו הבעייתים, הם לא עומדים לצד המורה או מחזקים דרכו. הורים התרגלו, כדבר שבשגרה, להתערב במרחב הפעולה של המורה."

 

• על אילו דברים החינוך עומד?

"כבוד ואהבת האדם וכבוד למקצוע. אני מרגיש מחוייב לתלמידים שלי ולמקצוע ההוראה שאותו אני מלמד. אני לוקח את תפקידי ברצינות והתלמידים שלי מרגישים את זה."

 

• הדבר הראשון שתעשה בטיפול השורש הנדרש למערכת החינוך בישראל?

"אקטין את מספר התלמידים בכיתות. המצב היום הוא בלתי נסבל."

 

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?

"תמר אברמוביץ, תלמידתי, סיימה את המסלול להוראת אנגלית באוניברסיטת בר אילן. בחירתה, בהשראתי, בהוראת אנגלית היא רגע מרגש ומכונן."

 

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?

"סוף סוף יש מישהו שמשפיע על הבן שלי, כי אנחנו הרמנו ידיים".

 

• זוהי ההזדמנות שלך לומר לשר החינוך ש...

"תתחילו לפגוש את המורים בכיתות, תבינו מה צריך ומי צריך. אל תזרקו סיסמאות לאוויר ותייצרו רפורמות לשרי החינוך הבאים אחריכם בתור שיירשו, יבטלו ויכניסו שוב חידושים."

 

• העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"אף אחד לא נולד מורה, הוא לומד את זה תוך כדי תנועה. דרושה סבלנות וזה מתגבש ומגיע. אדם שאוהב את ההוראה יהיה מורה משובח."

 

• אם לא היית מורה, קרוב לוודאי שהיית...

"שחקן."

 

ראיינה: שרון כץ.

 

מוזמנים לשתף וגם לכתוב בהודעה בפייסבוק או באי מייל: gsharonkatz@gmail.com על מורים שאתם חושבים שכדאי לראיין וללמוד מהם על תובנותיהם.

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד