דנה ברנקנופף

מס צפיות:  1357

 

דנה ברנקנופף

חברה בארגון המורים

 

וותק: 3 שנים
בית הספר: חטיבת ביניים "יהלום" בשוהם
מקצוע הוראה: מורה לאנגלית ורכזת אנגלית

 

• ״למה הוראה״?

"זו אהבה גדולה שלי. לפני חמש שנים החלטתי לעשות הסבה מקצועית להוראה לאחר שנים ארוכות בעולם ההייטק בתחום של שיווק בינלאומי. הבנתי שאם כבר לעשות שינוי כיוון אז נכון לי לבחור בדבר שאני מתחברת אליו הכי הרבה – האהבה לילדים. הגעתי להוראה ממקום נקי של להשפיע ולהטביע חותם. הדרך לעשות זאת היא מבפנים, מתוך המערכת ולכן אני כאן."

 

• מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?

"בהיבט האישי - העובדה שהגעתי לכאן מבחירה אמיתית ומתוך רצון לייצר תשוקה ללמידה ולפגוש מידי יום את קהל היעד הצעיר והבוסרי הזה שמתחיל לעצב את דרכו בחיים. ובהיבט הכללי מקצועי - מציאות החיים של מורה בחטיבת ביניים היא עמוסה ומורכבת, אך מאתגרת באותה מידה. לכן גם בחרתי ללמד בחטיבת ביניים. זהו הגיל שבו ההורמונים משתוללים והחבר'ה מתחילים להתגבש כאנשים בוגרים, אך עדיין לא מכווני בגרויות לגמרי כמו בתיכון. בפער הזה שבין החינוך היסודי לתיכון נדרשת עבודה חינוכית רבה. זה עיתוי חשוב כדי לעשות עבודה משמעותית."

 

• סיפוק מההוראה או פשוט איפוק?

"סיפוק אדיר. להרגיש את תחושת השינוי אצל ילד היא תחושה מתגמלת וממכרת. יותר קל לי לראות זאת דווקא עם התלמידים החלשים. הסיפוק מגיע גם ברמה האישית מהתחושה שלי כאדם, אני חשה מימוש עצמי גבוה, צמיחה אישית והתפתחות. אני ממשיכה להביא לעולם ההוראה האישי שלי דרכים יצירתיות כדי להעביר מסרים ותובנות כדי שיקלטו אצל התלמידים כחוויה לימודית אחרת."

 

• מי המנטור/המודל שלך?

"הסגנית הפדגוגית שלנו, ד"ר קרן רז – נצר. למורים כמוני שעושים הסבה מקצועית מהעולם העסקי ובוחרים להגיע למערכת מתוך רצון, שליחות, אהבה ובחירה חופשית חסר הרקע הפדגוגי, כי לרוב את כל השאר יש להם. ידע בתחום ההוראה, רקע בניהול, יצירתיות ויוזמה - כל אלה קיימים בחבילה הפרטית שלי אבל רקע פדגוגי היה בגדר לאקונה וקרן השלימה לי את הרקע הפדגוגי עם חיוך קבוע, פניות וסבלנות ובאלגנטיות רבה. היא נתנה לי בטחון ותחושה טובה של ליווי מקצועי לאורך התהליך."

 

• מהו הדבר שילדים יודעים היום יותר ממך?

"למרות שאני מיומנת מאוד בעולם הטכנולוגיה והמחשבים, התלמידים שלי 'עולים' עליי. זה העולם שלהם ברמה היומיומית החברתית. למשל, הייתי חברה בקבוצת ווטסאפ של אחת מהכיתות שלי וביקשתי מהתלמיד שהכניס אותי לקבוצה שיוציא אותי, אז הוא אמר שאני יכולה לעשות זאת בעצמי....ולא ידעתי....."

 

• לקח/תובנה/עצה חשוב/ה שלמדת מתלמידייך?

"אני כל הזמן מזכירה לעצמי שאני חייבת להיות המבוגר האחראי ולשים בצד 'ריקושטים' שאני מקבלת מפעם לפעם מהתלמידים שלי. הם נמצאים בתקופה מרובת לחצים, הם צעירים שרוצים כבר להיות גדולים אך עדיין אינם בשלים לזה, הם בלי נסיון חיים ובלי מנגנוני ויסות מגובשים. התחושות והרעשים עובדים אצלם עדיין באופן חלקי ולכן חלק מכל הבלבול הזה יוצא החוצה, לעיתים ללא שליטה ואיפוק. כשזה קורה, אני נושמת עמוק, מתרגלת עם עצמי שליטה עצמית וממשיכה הלאה."

 

• הכשרת מורים - ״הטובים להוראה״, האמנם?

"לא ממש, לצערי גם לא בתוכניות להסבת אקדמאים. לתחושתי ולהבנתי החורים במסננת הקבלה של המכללה להסבת אקדמאים שלמדתי בה היו ענקיים. לא יתכן להכשיר מורה לאנגלית שאינו יודע אנגלית גם אם יש דרישה אדירה למורים לאנגלית."

 

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

"קשה לי להבין איך נותנים לתלמיד לעשות עבודת חקר ולא מלמדים אותו כיצד לעשות זאת. לתלמידים אין מושג ירוק איך לכתוב עבודת חקר שדורשת השקעה והעמקה. אני נתקלת במצבים שאפילו לסכם חומר כמו שצריך תלמידים לא יודעים היום."

 

• מה יהיה עם המבטא של הישראלים באנגלית?

"אני מוכרחה לציין שיש שיפור עצום במבטא של התלמידים הישראלים הודות לטלויזיה, הקולנוע והמחשב. החשיפה לתקשורת שינתה את המנגינה של השפה בפי הישראלים."

 

• מה הכי קשה לתלמידים ישראלים ללמוד באנגלית?

"זמנים. ריבוי הזמנים הוא כמעט גזירה שהציבור הישראלי לא יכול לעמוד בה. פשוט לא קיימים אותם זמנים בשפה העברית. הזמן הכי בסיסי To be לא קיים בעברית. יש 16 זמנים באנגלית ומשתמשים רק ב – 14."

 

• מה הדבר החשוב מכל שיש לבצע/לשפר/לעשות כדי שהאנגלית תחליק טוב יותר על לשון התלמידים הישראלים?

"להקטין את הכיתות ולאפשר יותר שיח בעל פה. היכולת של תלמיד לדבר חופשי באנגלית היא דבר שיש לשאוף אליו וכדי להשיג זאת צריך לעבוד על הדיאלוג המילולי השוטף."

 

• מה הדבר שגורם לתלמיד שהיה תלמיד חלש או בינוני באנגלית לעשות קפיצת מדרגה ולהפוך לתלמיד טוב?

"חווית ההצלחה. מספיקה אחת קטנה בשביל ליצור זאת."

 

• מנסיונך לאורך השנים, יש יותר תלמידים מתקשים באנגלית מאשר מצליחים או להיפך?

"יותר מצליחים. החשיפה לתקשורת עושה לנו חצי מהעבודה. האנגלית פחות זרה לתלמידים היום. זה אגב, מבדיל בין אנגלית למתמטיקה."

 

• סמכות מורית - יש/אין/רופפת?

"הייתי פונה להורים בעניין הזה. זה מחלחל מהבית, ההורים בעצמם לא נותנים כבוד למורים אז איך יעשו זאת הילדים שלהם?"

 

• טכנולוגיה בחינוך - זה העתיד/משתמש זהיר/מפחד להתקרב?

"עתיד חשוב אבל אסור לחשוב שבכך ניתן להעביר את האחריות ללמידה למחשב. הטכנולוגיה היא מוצר עסיסי ועכשווי עבור התלמידים, היא מתחברת לעולמם ואני מאמינה גדולה בשילוב של הדברים כשהמורה הוא המתווך החיוני שבאמצע שאחראי למסירה אחראית של מה שעובר אליהם."

 

• שיעורי בית – טוב, רע או לא נורא?

"בשפה יש חשיבות גדולה לתרגול ולכן מאמינה מאוד בשיעורי בית."

 

• קבלת השונה/סובלנות/שוויון – סיסמה או מציאות נוהגת?

"מציאות לגמרי. יש המון דגש, מאמץ, רצון ולמידה של כל הצוותים המקצועיים, היועצות והגורמים הטיפוליים כדי לייצר את המפגש הטבעי הזה לתלמידים. ה'אני מאמין' שלי הוא להגיע לכל ילד, באשר הוא ולהעניק לו את כל הדרוש לו ללמידה ולצמיחה. יש לי היום 200 תלמידים, ברגע שאפסיק לראות כל תלמיד – אתפטר."

 

• בעיות משמעת - הצעה אחת ומרכזית לפתרון?

"אני מאמינה בעצה שנתנה לי אימי שהיתה גם היא מורה במהלך הקריירה שלה והיא שחבל אפשר לשחרר אבל קשה למתוח. כללי ההתנהגות בשיעורים ומול התלמידים כדאי שיקבעו כבר בהתחלה כי הם יכתיבו את המשך הדרך."

 

• החינוך עומד על...

"כבוד, רצון וסקרנות ללמוד מצד שני המרכיבים במשוואה – תלמידים ומורים כאחד."

 

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?

"שהייתי מורה לחיים ולא רק מורה לאנגלית."

 

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?

"שהצלחתי לראות את הילד מאחורי התלמיד."

 

• המחמאה הכי מפרגנת שקיבלת מהמנהלת שלך?

"המנהלת שלי אמרה לי שלפני שהיא נכנסת לשיעור צפייה אצלי בכיתה היא כבר יודעת שהיא הולכת להנות."

 

• זוהי הזדמנות שלך לומר לשר החינוך ש...

"הקצאת משאבים להקטנת כמות התלמידים בכיתות תחולל שינוי דרמטי ואוטמטי. יש דרכים יצירתיות כדי לייצר פיצול כיתה לשניים. יש הבדל דרמטי בין ילד שמקבל 1/35 תשומת לב מהמורה לילד שמקבל 1/15 תשומת לב מהמורה."

 

• העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?

"להקשיב קשב רב בלימודים של הכשרת מורים ולא לזלזל בהם. אי אפשר לדמיין אפילו כמה כלים וטריוויאלים לכאורה שלומדים עליהם במסלולי ההכשרה השונים יהיו כה רלוונטיים בעשייה היומיומית בכיתות."

 

• ולסיום, כמה מילים על מורה או מורים מעברך....

"רוזיטה המורה שלי להיסטוריה ושייע המורה שלי לאזרחות בכיתה י"א במקיף ג' באשדוד. הם הביאו לשיעור את הידע והתשוקה למקצוע שלהם."

 

ראיינה: שרון כץ.

 

מוזמנים לשתף וגם להגיב בהודעה בפייסבוק או באי מייל: gsharonkatz@gmail.com על מורים שאתם חושבים שכדאי לראיין וללמוד מהם על תובנותיהם.

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד