הפסקת הטיפול באבחון הקלות לליקויי למידה

מס צפיות:  2055
תאריך: 26/11/2014

ג' כסלו תשע"ה

5102 נובמבר 52

רא/למ/00311

לכבוד:

ציבור המורים

שלום רב,

הנדון: הפסקת הטיפול באבחון הקלות לליקויי למידה

בהמשך ל 3 האגרות ששלחתי אליכם (29.10.14, 17.11.14, 19.11.14) פורסמה ב 24.11.14 בעיתון "מעריב" כתבה מאת העיתונאית גב' גלי מרקוביץ סלוצקר.

כותרת הכתבה רמזה שהעיצומים עליהם הכריז הארגון, יפגעו בתלמידים ובגוף הכתבה הוזכרו 2-3 מנהלים שהתלוננו על כך שהמאבק נעשה על גבי התלמידים.

צר לי מאוד, אך הדברים הפוכים !

השיטה החדשה אותה מנסים להכניס לבתיה"ס היא זו שתפגע בתלמידים. אלו המביעים חשש מצעדי הארגון מייצגים רק את עצמם, רוצים למצוא חן, או מעדיפים "לשבת על הגדר" ולהופיע בתור

יפי נפש שדואגים לתלמידים על חשבון עבודת חינם של מורים / מורות, יועצים / יועצות. אני שמח על כך שמדובר בבודדים, אך עם זאת, חבל שדבריהם קיבלו הדגש כזה בכתבה, גם בכותרת וגם בתוכן.

ראשית, התלמידים; בכל העולם אחוז התלמידים ליקויי הלמידה הוא עד כ- 9%. במדינת ישראל הגיעו כבר ל- 70% ביישובים ובבתי"ס מסוימים. זה לא מפני שהתלמידים שלנו כאלה, אלא מפני  שזה מקנה להם הקלות בבחינות הבגרות, ומי לא רוצה הקלות?

תמורת תשלום של 2,000-3,000 ₪ לפסיכולוג או מאבחן דידקטי חיצוני, הם תובעים את ההקלות בבחינות הבגרות. התפתחה כאן תעשיה אדירה של "ישראבלוף", כאשר מצד אחד מאבחנים דידקטיים חיצוניים מחלקים אישורים תמורת תשלום, מורים עובדים וכותבים דוחות אינסופיים עבור אחוז תלמידים שלא זקוקים לכך, ומצד שני מנהלי בתי"ס, ראשי ערים ומשרד החינוך מתגאים בשיפורים, כביכול, באחוז הזכאות לבגרות. זה לא קורה כתוצאה מעבודה דידקטית פדגוגית שאמורה לחזק את התלמידים הזקוקים לחיזוקים וכלים כלקויי למידה, אלא בשל אותה תעשייה של שיפור אחוז הזכאות לבגרות כאמור .

כולם נהנים ויש רק 2 מפסידים: התלמידים שבאמת זקוקים לטיפול בהיותם לקויי למידה אמיתיים, והמורים שצריכים להשקיע מאות שעות עבודה לטיפול בקהילה הולכת וגדלה של קוני אישורים ממאבחנים חיצוניים אשר מחייבים את המורים למצוא הצדקה מלאכותית לאותם מחזיקים באישורים פיקטיביים.

אוי למורה שיגיד שהתלמיד לא זקוק לכך, כי מיד יתנפלו עליו התלמיד, הוריו והמנהל.

השיטה הזו של "מסחור" התלמיד לקוי הלמידה ממשיכה להתגלגל ולהתנפח. גם משרד החינוך מודע למצב זה ולכן, ועדה ארצית בודקת את הנחיצות ולא מתחשבת כלל בדוחות המורים, בהם הושקעה עבודה רבה.

בהליך משפטי שהתנהל נגד משרד החינוך ע"י הורה שקבל על כך שלבנו לא אושרו ההקלות, כתבה פרקליטות המדינה בשם משרד החינוך, שבוועדה הארצית של משרד החינוך לא מתחשבים בדוחות המורים. אז ממה נפשך? אם לא מתחשבים כי מודעים למצב, למה המורים צריכים לעבוד כ"כ קשה ולקחת על עצמם את האחריות הגדולה הזו ולחפש בזכוכית מגדלת מי מתחזה ומי לא? זה לא תפקידם ולא הכשרתם .

לאחרונה, עם הכנסת הרפורמה של למידה משמעותית ע"י הנהלת משרד החינוך בראשותו של שר החינוך, הרב שי פירון, אשר כוונותיו חיוביות ביותר במעשה זה, נוצרה בעיה נוספת. לא רק שסוגיה זו לא נפתרה , אלא נוצר לחץ נוסף ואף איומים ותביעות משפטיות נגד מורים, מנהלים ובתי"ס, וכל זאת מדוע ?

בחוזר שיצא ממשרד החינוך במטרה להקטין את תופעת התנפחות הבועה של לקויי הלמידה (שזה מעשה מבורך), הוחלט במשרד החינוך להגביל את ביה"ס במתן הקלות רק ל- 10% מהתלמידים.

כל השאר, שבמקומות מסוימים כאמור הגיע הדבר לכדי 70%, יופנו למשרד החינוך אבל גם לגביהם ביה"ס והמורים צריכים להכין את הדוחות האינסופיים על מצבם. הלחץ של התלמידים וההורים וגם של המנהלים לא יפחת כי אוי למורה שיכתוב בדו"ח של התלמיד שבא עם אישור חיצוני שלא מגיעות לו הקלות, אבל לזה יתוסף נתון נוסף חמור יותר : סלקציה .

ביה"ס יצטרך להחליט מיהם ה - 10% ומי כל השאר. מה יקרה אם מדובר בהורים כוחניים שלוחצים שבנם יהיה בין ה- 10% ? ואז אם יוכנס, הוא יהיה על חשבון ילד אחר שאולי באמת זקוק לכך?

מה יעשו ההורים שהילד שלהם לא הוכנס במכסה הבית ספרית ? האם הם לא יפנו לבתי משפט לדרוש פרוטוקולים של הוועדות הבית ספריות, לעיין בדוחות, לדרוש שקיפות? איך המורים והמנהלים יעמדו בתופעה זו?

ישנן דרכים אחרות של שיפור אחוז הזכאות לבגרות. כמו שעות הוראה רבות יותר, הקטנת כיתות, שיעורי עזר וכו', ולאו דווקא מתן הקלות. הקלות אלו לא יינתנו לתלמידים בעתיד כאשר הם יתחילו לעבוד במקום עבודה כזה או אחר. הם מורגלים היום למצב של רמייה ואלו שבאמת זקוקים לטיפול כלקויי למידה לא מקבלים אותו. הם מקבלים רק "קביים" שיסייעו להם לעבור את בחינות הבגרות אבל לא מקבלים את הכלים המתאימים להתחזק ולהתמודד עם לקות הלמידה.

אני פונה אליכם, המורים והיועצים, אל תחששו. מה שאנו עושים הינו, קודם כל, למען התלמידים ולמען עתידם. גם אם היו משלמים תוספת שכר למורים, לא הייתי ממליץ להם לתת יד למצב זה, שבא לשפר רק את מיקום ביה"ס או הישוב בטבלת הרייטינג של אחוז הזכאות לבגרות, שמאחוריה אין ממש.

גם ההורים צריכים להבין זאת. בסופו של דבר, כאשר גם הפסיכומטרי בוטל ולתעודת הבגרות יש משקל גדול יותר, הלחץ והתופעה של מסחור תגבר עוד יותר עד שבסוף האוניברסיטאות יחליטו על בחינות כניסה לאוניברסיטה ולא יתחשבו בתעודת הבגרות.

אנו חוזרים ומציינים: אין לטפל באבחונים ובהקלות הניתנות לתלמידים לקויי למידה, אין למלא טפסים ואין להשתתף, בשום אופן, בוועדות הבית ספריות לקביעת הקלות ואחוז התלמידים הזכאים להקלות; זאת עד

להודעה חדשה מארגון המורים, שתבוא רק לאחר שהנושא יוסדר בהסכם עם משרד החינוך.

 

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד