טיפול באבחונים והקלות ללקויי למידה

מס צפיות:  1472
תאריך: 17/11/2014

כ"ד חשון, תשע"ה

17 נובמבר, 2014

רא/למ/11366

לכבוד
ציבור המורים

שלום רב,

ב- 29.10.14 שלחתי אליכם איגרת בה עדכנתי אתכם שארגון המורים מתנגד נחרצות לכך שמורים יתעסקו עם אבחונים, מילוי טפסים וכל הכרוך בנושא ההקלות לתלמידים בבחינות הבגרות.
ציינתי גם שאם עד 16.11.14 משרד החינוך לא יקבל החלטה לבטל את המטלות שהוא מתכנן להטיל על המורים, ננקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו.

עבודת המורה היא קשה ושוחקת ממילא, עם ביצוע המטלות הרגילות בהן אנו עוסקים יום יום והנה, כדי לשפר את אחוז הזכאות לבגרות, החליטו שרי החינוך לדורותיהם להעניק הקלות לתלמידים לקויי למידה לאחר אבחונים .
למרות שבכל העולם אחוז לקויי הלמידה לא עובר את ה- 9% מהתלמידים, פה בישראל הגענו לכך שבישובים מבוססים, ההורים מסוגלים "לקנות ו/או לממן" קבלת אישורים ממאבחנים שונים ואחוז התלמידים "הזכאים" הגיע אפילו לכדי 70%. 
הדבר יוצר עומס אדיר על מורים, מורות, יועצים ויועצות שצריכים להתעסק עם מבחנים השוואתיים בעל פה ובכתב לאותם תלמידים, עם כתיבת דוחות וכד'.

למותר לציין באיזה לחץ נמצאים אותם מורים, כאשר תלמיד מגיע עם אישור ממאבחן ולפיו הוא, כביכול, לקוי למידה והמורה "מעז" להגיד שזה לא נכון. מאותו רגע מופעלים על מורה כזה לחצים אדירים של הורים, תלמידים ומנהלי בתי"ס, שכולם מעוניינים לשפר את אחוז ההצלחה לבגרות, כדי להיות במקום מוביל בתחרות על אחוז הזכאות לבגרות בביה"ס, במעגל הראשון ובממוצע העירוני ביחס לערים השכנות.

בפרסום התוצאות בעיתונות ובניית טבלה מדרגת כמו בליגה לכדורגל, מכניסים את ראשי הערים לתחרות עם העיר השכנה וכתוצאה מכך נוצר לחץ על המנהל, עד כדי איומים בפיטורין והוא לוחץ על המורים, תוך אשמה שאם לא יצליחו "לשפר" את אחוז הזכאות וציוני התלמידים, לא יקבלו יותר כיתות להכנה לבגרות. בכך נוצרת פגיעה בשכרם ובגמולים אותם הם מקבלים.

במקום לטפל באותם לקויי למידה, לתת להם כלים ועוצמה כדי להתמודד עם הלקות, נותנים לו "קביים" שרק יוצרים לו ניוון נוסף. זאת במיוחד כשמדובר בלא מעט תלמידים שלא נחוצה להם ההקלה, כי הם אינם לקויי למידה  והאבחון בא רק כדי לעזור להם.  

בשנים האחרונות כל אחד מאתנו נחשף לתעשיית האבחונים, לקויי למידה והקלות, תארו לעצמכם מה צופה לנו העתיד.

שר החינוך, מתוך כוונות טובות, ביטל את המבחן הפסיכומטרי כדי לחסוך כסף שמשולם עבור קורסי הכנה והזמן הדרוש לכך, ולגרום לכך שהכניסה לאוניברסיטה תהיה רק על סמך תעודת בגרות איכותית של 4-5 יח"ל.

יתרה מזאת, חלק מהציון יינתן ע"י הערכה חלופית שתיעשה בתוך ביה"ס . זהו לחץ נוסף אשר יופעל על ציבור המורים שיאלצו לטפל בכל האבחונים של כל ליקויי הלמידה, לכאורה, כי הפעם מדובר במבחן בגרות שהוא בעל חשיבות גדולה עוד יותר בעת הקבלה לאוניברסיטה.

אנו מתנגדים נחרצות להוספת כל עבודה נוספת על ציבור המורים, שגם כך עובדים קשה מאוד וללא תגמול מספק .

הואיל ומשרד החינוך טרם חזר בו מהתכניות של הטלת עבודה זו על ציבור המורים והיועצים וטרם הגיע עמנו להסכמה כלשהי בנושא, אנו מורים לציבור המורים בחינוך העל יסודי להפסיק כל טיפול באבחונים, במילוי טפסים , בדוחות והשתתפות באותן ועדות בית ספריות האמורות להחליט על ההקלות המגיעות לתלמידים לקויי למידה.

אנו צופים שהדבר יביא ללא מעט תביעות משפטיות נגד מורים ונגד בתי"ס ע"י הורים לא מרוצים, במיוחד אם הועדה או המורה יחליטו שלא להמליץ על מתן הקלות לאותם תלמידים שלא זקוקים לכך, מלכתחילה.

אין אנו טוענים שתלמיד לו לקות למידה אמתית לא צריך להיות מטופל ע"י התמודדות עם הליקוי , חיזוקו ומתן כלים לעתיד, אך אנו מתנגדים התנגדות מוחלטת להשתתף ב"תעשיה" שהתפתחה והמסחור שמתקיים עם אבחונים אלו המטילים עבודה נוספת , רבה ושוחקת על ציבור המורים/מורות/יועצים/יועצות.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                    

 

העתקים:
חברי הנהלת ארגון המורים
מזכירי הסניפים

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד