על הרפורמה בבחינות הבגרות

מס צפיות:  2483
תאריך: 9/01/2014

 

 

  

ח' בשבט, תשע"ד
‏9 בינואר, 2014

 

חברים יקרים שלום רב,

 

סוף סוף הסתיים בטוב הסיוט של ההתעסקות בנושא הרפורמה בבחינות הבגרות וההודעות שהופצו על כך באמצעי התקשורת .
כבר כתבתי בעבר, ב"קשר עין", באינטרנט ובמיילים מהן עמדותינו.
אנו, ארגון המורים, מתנגדים לביטול בחינות הבגרות במקצועות השונים, ובייחוד בהיסטוריה ואזרחות, ועל כך לא נתפשר בשום אופן. מדובר בתרבות שלנו, בזהות הלאומית שלנו, בשורשים שלנו.
שר החינוך, למרות שבהתחלה דיבר על 3 בחינות בלבד, במתמטיקה, אנגלית ולשון, קיבל את עמדתנו ואת נימוקינו, ולכן הבחינות במקצועות האלה לא יבוטלו

 

רצינו להפסיק את הסגידה ל"עגל הזהב" של אחוז הזכאות לבחינות בגרות, שהפכה את ביה"ס לבית חרושת לציונים וגרמה לקטיעת הרצף הלימודי בגלל המבחנים.
רצינו להקטין את מספר מועדי הבחינות ואת מספר השאלונים.
שר החינוך קיבל את עמדתנו והסכמתנו והוחלט שכיתה י' תהיה כיתת לימוד וחינוך נטו, בלי לקטוע אותה בבחינות בגרות, וכך הלימוד יהיה משמעותי הרבה יותר. שר החינוך הסכים עמנו שמספר השאלונים יופחת בחצי בלי לפגוע בבחינות הבגרות.  
דיברנו על כך שאין התאמה בין תכנית הלימודים למספר שעות הלימוד, ושאין התאמה בין גודש החומר שעל התלמיד ללמוד לבחינת הבגרות לבין השעות המוקדשות לכך. שר החינוך הסכים להקטין את החומר לבגרות בכ- 30% ולהחליפו בעבודות  שעל התלמידים יהיה להגיש.
עמדתנו תמכה בכך שבגרויות החורף יהיו רק בכיתות י"א וי"ב ורק לאוכלוסיות מיוחדות. לא בכל המקצועות ולא לכל התלמידים. גם בעמדה זו הגענו להסכמות ומועדי החורף יהיו מיועדים רק לתלמידים מאוכלוסיות מיוחדות.
ביקשנו לתת משקל סגולי גדול יותר לבחינות הבגרות. השר החליט לבטל את המבחן הפסיכומטרי ולאפשר לתלמידים לגשת לאוניברסיטה על סמך תעודת בגרות איכותית.

 

בהחלטותיו, כפי שבאו לידי ביטוי במסיבת העיתונאים ובניירות העבודה, פתח שר החינוך את הדרך לסגירת פערים ולמתן אפשרות גם לתלמידים עניים להגיע לאוניברסיטה ללא צורך בתשלום עבור כל הכנה פסיכומטרית, והעלה את חשיבות מבחן הבגרות.
בהחלטותיו אִפשר השר גם גמישות פדגוגית ולימודית לצוותי בתיה"ס בכ- 25% מתכנית הלימודים – פעולה מבורכת לכל הדעות.
קיום בחינות הבגרות מחזק את הזהות הלאומית שלנו, מונע אפליה בין הפריפריה למרכז, מונע אפליה בין עשירים לעניים, ומאפשר לילדים להשיג תעודה אוניברסלית, המשקפת רק את הישגי התלמידים, ללא התחשבות ביוקרה של ביה"ס.
אי ביטולן של בחינות הבגרות בכל המקצועות לא יוצר מעמדות של מקצועות חשובים יותר או פחות ומונע זילות של לימודי מקצועות מסוימים בעיני התלמידים.
שיתוף הפעולה של שר החינוך עמנו וההגעה להסכמות בנושא כה חשובה הם סימן טוב לבאות. לוּ יוסיפו להיות הסכמות ושיתוף פעולה בינינו גם בנושאים אחרים, כמו: רפורמה אחת בחינוך העל-יסודי, מניעת פיצול בית הספר השש שנתי ושיפור תנאי העבודה והשכר של המורים.
אמנם עמדותינו התקבלו, אך איני רוצה לומר ש"ניצחנו", אלא שמערכת החינוך ניצחה. אנו נמשיך להיאבק למען חינוך ערכי, לחיזוק התודעה והזהות שלנו ולמען מצוינות .

 

אני מקווה שמצאנו בשר החינוך, הרב שי פירון, שותף ואני מברך אותו על הסיכום שהוא הגיע אליו בנושא בחינות הבגרות.

  

בכבוד רב,

 

רן ארז

יו"ר ההנהלה
ארגון המורים בבתיה"ס העל יסודיים

 

 

 

 

     

  

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד