כתבה על חבורת הזמר של ארגון המורים

מס צפיות:  1771

כטוב ליבם בזמר

 

(מתוך כתבה שהתפרסמה במגזין קשר עין של ארגון המורים)

הם תמיד אהבו לשיר, אבל רק כשהוקמה חבורת הזמר של ארגון המורים הם החליטו לממש את החלום ולהעיז. החזרות השבועיות, ההופעות, ההוואי וה'ביחד' יצרו ביניהם חיבור חזק שהוא הרבה מעבר לסתם תחביב. בהדרכתו המקצועית של המנהל המוסיקלי, אילן גלבוע, ובניהולה של רוחמה לצטר, חבורת הזמר "עיניים בגב" של ארגון המורים מכוונת למעלה....

מורים ושרים

"לשיר זה עולם ומלואו של צלילים וקולות, תכנים ומסרים, תחושות וזכרונות" מתארת בהתרגשות רוחמה לצטר, מורה למדעי המחשב והנדסת תוכנה בתיכון בליך ובתיכון מקיף יהוד ומנהלת חבורת הזמר "עיניים בגב" של ארגון המורים. לצטר מדברת בעיניים נוצצות על התשוקה העצומה שאיחדה מורים מכל הארץ להתחבר יחד סביב אהבתם לשירה, "השירה היא חגיגה אחת גדולה וכל פעם מחדש אנו שמחים לקחת פסק זמן מהעניינים השוטפים ופשוט לחגוג את הרגע בזמר ובשיר. מדובר בקבוצה של 17 אנשים, מורים במקצועם, שהחליטו להשאיר את החששות והחסמים בבית ולהעניק לעצמם זמן איכות מפרה ומענג".

מי אתם?

חבורת הזמר מורכבת מקבוצה של מורים ומחנכים, אוהבי זמר, שמייצגים דרך השירה העברית את ארגון המורים בבתי הספר העל יסודיים בישראל וגאים בכך. לאחר 6 שנים בהן הם היו מזוהים לחלוטין עם ארגון המורים ממנו צמחו, והופיעו באירועים שונים שלו, היום, הם כבר מרגישים בטוחים מספיק כדי להרחיב את פעילותם גם מחוץ לגבולות "הבית" ולייצג את הארגון נאמנה במסגרות תרבותיות נוספות ברמה ארצית. אילן גלבוע, מנהלה המוסיקלי של החבורה יודע בדיוק כיצד להובילם לשם: "הרעיון הוא להיפתח לקהלים נוספים וליצור עבור חברי החבורה מפגשים מוסיקליים מאתגרים דרכם יקלטו ז'אנרים נוספים. ככל שהאנשים יופיעו יותר, כך ביחס ישר, גם תגדל המוטיבציה שלהם להתקדם ולהשתפר".

אילן גלבוע, המנהל המוסיקאלי של חבורת הזמר "עינים בגב" ושל חבורות זמר מוערכות נוספות וביניהן הגבעתרון, הצטרף לחבורת הזמר בפברואר האחרון. באותה תקופה החבורה היתה בסוג של פרשת דרכים וגלבוע נקרא לדגל כמי שעוסק בז'אנר העממי קרוב ל 30 שנה ויכול להוביל את החבורה לחוף מבטחים. "מצאתי אנשים שהתחביב שלהם הוא לשיר, ובאתי כדי לעזור להם להיות הכי מקצועיים שאפשר במסגרת החובבניות שלהם", מתאר גלבוע, "זה לא חוג שמי שרוצה בא ומי שלא רוצה לא בא. דרכי העבודה, הקריטריונים והדרישות הם מקצועיים לחלוטין. התנאי שלי להסכים וללוות את החבורה היה שאני בודק את כל האנשים הקיימים ועושה סדר ותיעדופים. ואכן, היום אנו במצב שבו מחצית מחבריה חדשים".

המורים המזמרים מגיעים מכל איזור המרכז עם נציגויות גם מאשדוד ומירושלים. אחת לשבוע מתכנסת החבורה, גברים ונשים, בבית ראשונים בגבעתיים, בחדר אקוסטי ממוזג לשעתיים של תרבות טובה. "בן אדם עוזב את הבית עם חיוך אחרי יום עבודה ובא לשיר בחזרות, מבחינתי זה מספיק. התפקיד שלי הוא למלא לו את השעתיים בצורה הכי מעניינת ומהנה", מסביר גלבוע. כרגע, במאזן הכוחות גברים/נשים חסרים לחבורה שני קולות של גברים כאשר המטרה של החבורה המונה כיום 17 איש היא להגיע למקסימום של 22 חברים.

חומר טוב

אנשי חבורת הזמר "עיניים בגב" שותפים לעדנה המחודשת שחווה הזמר העברי בשנים האחרונות. בהיותו של הזמר העברי מזכיר מקומות, תקופות, מפיח רוח חיים בתרבות ובשפה העברית, ומחזק את הקשר לארץ ולמורשת, "באופן טבעי הוא גם מעצים עבור כל אחד ואחת מאיתנו את החוויה שבשירה", מסבירה לצטר.

גלבוע, מוסיף בנקודה זו ואומר, כי הוא רואה בפעילות חבורת הזמר, ובכללה גם בתכנים ובחומרים שמרכיבים את רפרטואר השירים שלה, סוג של שליחות שמרוממת את השפה העברית ומפיצה אותה הלאה. "במסגרת החזרות השבועיות שלנו אני בהחלט מצדיע לזמר העברי ומתמקד בו, ובדרך זו אני מעביר לחברי החבורה את האהבה שלי לזמר העברי, וביחד, אנו פועלים כדי לשמר והפיץ את יופיו ואיכותו הלאה".

מה מבחינת בחירת החומרים?

גלבוע: "אנו שרים במגוון סגנונות, החל מעידן רייכל עובר לנעמי שמר ועד למשה וילנסקי וסשה ארגוב. החוכמה היא לתת צבעים מוסיקליים לשירים כדי שיהיו 'אפ טו דייט'. השירים נבחרים בקפידה גם בהיבט של ערך המילים. למשל, לא נשיר שירי אהבה לא איכותיים".

מי מחליט מה שרים?

גלבוע: "בגדול, אני. אני כמובן פתוח להצעות ודולה חומרים נוספים כל הזמן".

מה עם מוסיקה מזרחית?

גלבוע: "את השיר 'בלבלי אותו' לא נשיר, אבל בלדה יפה של איל גולן נשיר בשמחה רבה".

ומה עם שירים בלועזית?

גלבוע: "כרגע אנו עוסקים רק בזמר העברי. אני לא רואה סיבה לשיר בלועזית. יכול להיות שנגיע לחומר מתורגם אבל כרגע אנחנו עדיין בתחילת הדרך".

קורה שאתה מציע שיר והמורים לא מכירים אותו או את מילותיו?

גלבוע: "במצבים כאלה אנו משלימים את הפערים ביחד. אני נוהג לחלוק עם החברים את החוויות והאנקדוטות האישיות שהיו לי עם היוצרים והזמרים בנוגע לשירים מסוימים, ואני תמיד מזהה אצלם צמאון רב לשמוע ושמחה לקלוט, לקבל ולספוג ידע וערכים מוסיקליים".

הוראת השירה

לאורך השנים הספיקה חבורת הזמר "עיניים בגב" להיות הופעת חימום/אורח של אמנים גדולים כמו מירי מסיקה, איל גולן, עידן רייכל, סבלימינאל ועוד. הופעתם לאחרונה עם הגבעתרון היתה גם היא שיא חדש מבחינתם שעיניהם היו נשואות אליו.

"עם הזמן נוצרה קבוצה מגובשת מאוד, אפילו זוג נשוי יצא מהפעילות שלנו, אלה שני חבר'ה שהכירו תוך כדי שירה והתחתנו", שמחה לצטר לעדכן ומוסיפה "כמנהלת המטרה שלי היא ליצור קבוצה שנעים לה לבלות ביחד ואני מברכת על המרקם האנושי הזה, האווירה בחזרות מדהימה ומלווה בהרבה הומור. המורים מגיעים ממגוון רחב של בתי ספר ומתמחים במקצועות שונים, יש לנו מורים לחינוך גופני, לשון.......(אנא השלימו...). אנו חוגגים חגים, שמחות, אירועים ביחד. אנו מטיילים יחד, מארגנים מסיבות פורים מושקעות ועוד".

אין חשש שקבוצה כה מגובשת תרתיע מצטרפים חדשים?

לצטר: "חלילה. אנו נקבל בידיים פתוחות ובנפש חפצה מצטרפים חדשים לשורותינו".

מהי תרומתו של ארגון המורים בעניין?

לצטר: "ארגון המורים תומך, מלווה ומתקצב את הפעילות שלנו. אנו אסירי תודה לבית החם שהוא מעניק לנו. אנו מקבלים גיבוי מלא. העובדה שהארגון מצליח לראות 'מעבר לקופסא' וליצור דבר תרבותי כזה ולתמוך בו, הוא גאווה לכל המורים בישראל. אנו מייצגים את ארגון המורים דרך השירה העברית ובכך הוא שותף לחגיגה הגדולה הזאת של כל אוהבי השפה העברית".

עובדת היות חבורת הזמר מורכבת רובה ככולה ממורים משנה משהו באופי העבודה?

גלבוע: "לא, אני לא מרגיש שום שינוי מהרכבים אנושיים אחרים עמם אני עובד. מדובר באנשים שמבקשים להעשיר את עצמם בזמנם החופשי בדבר שהם אוהבים לעשות. ובכל זאת, יתרון בולט הוא שיש לנו בחבורה שתי מורות ללשון כך שבכל מה שקשור לשפה העברית, אנחנו מכוסים".

לפחות הם תלמידים טובים?

גלבוע: "בהחלט. ממושמעים ואחראיים".

מניסיונך, בהשוואה לחבורות זמר אחרות הם במקום גבוה בסולם המקצועיות?

גלבוע: "ללא ספק. מבחינת הפוטנציאל הם נמצאים בליגה המובילה של חבורות הזמר. החבורה נשמעת מצוין. בהיבט הבימתי שלהם, ההעמדה והלוק הכללי, דרושה עוד עבודה ואנו עובדים על זה".

ככלל, האם חבורות זמר הן לא פאסה, או במילים אחרות, שריד ארכאי של העולם הישן שעבר זמנו?

גלבוע: "להיפך, היום יותר מתמיד יש געגוע לימי העבר הפשוטים. צריך להבין ולזכור שהז'אנר העממי הוא ייחודי למדינה שלנו. הוא בעצם שידרוג של הקומזיץ בו היו יושבים מול מדורה ופוצחים בשירה בציבור. חבורות הזמר חיות ונושמות כל הזמן, הן כמו ריקודי עם שקיימים כאן לאורך השנים ותמיד יהיה להן ביקוש. החבורות משרתות צורך מסוים של אנשים להתבטא. אנשים מגשימים חלומות כמוסים והחברות וה'ביחדנס' מייצרים דברים נפלאים".

מה עם תרבות הרייטינג של תוכניות השירה כמו כוכב נולד או דה וויס? כיצד היא השפיעה על תחום חבורות הזמר?

גלבוע: "הדבר היחידי שזה עשה הוא שהיום יותר אנשים יודעים מהו אודישן ואכן כל מועמד חדש לחבורה נדרש לעבור אודישן מקצועי. גם אצלנו יהיו כאלה שישירו נפלא ולא יעברו, לא בגלל שאינם טובים, אלא בגלל שבפאזל הקולות שלנו בחבורה אנו מחפשים את הקול שעוד אין לנו. מעבר לנושא האודישנים, לא היתה לדעתי לתוכניות אלה כל השפעה וטוב שכך. אנחנו לא מחפשים רייטינג, אלא תהליכים ארוכי טווח ובעיקר איכות".

אז מעתה במקום לצעוק בכיתה "שקט" תתחילו לשיר?

לצטר: "זה רעיון לא רע...."

ארגון המורים העל יסודיים
עבור לתוכן העמוד